• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • L Maria

Gris78 - OM det stämmer på dig att det alltid är 14 dagar från äl till BIM så ja... Men jag vet inte hur säkert det verkligen är - när man läser här verkar det skifta lika mycket som antalet dagar mellan BIM och äl...? Vet inte var det var jag läste det, att det "alltid" är 14 dagar äl till BIM, ska se om jag kan googla fram något...

• L Maria

Ok, nu har jag googlat lite... Vad jag kan få fram så är det normalt med mellan 10 och 16 dagars lutealfas; genomsnitt är 14 dagar. Lutealfasen är oftast lika lång från cykel till cykel, men dagarna mellan BIM och äl kan variera - därav olika längd på cykeln. Men det kan visst variera på lutealfasen också... Vet inte om man blev klokare av det här, det känns som sådant vännerna får höra hos BM "det är heeeelt normalt!"...
    Det som man kan vara observant på är om lutealfasen är för kort - då kan det bli besvär för ett befruktat ägg att hinna fästa innan det är dags för mens.
    Är nästan förvånad att någon lyckas bli gravid överhuvudtaget!

• Gris78

Ja det är verkligen ett under när man tänker på allt som kan gå fel alt ska gå rätt.

Nu är det i form med Anna Anka....- fan jag vill träna med henne istället för fröken neg som är nu. :)  

• ifyouweremine
    MariaF79 - Ja så har jag också läst mig till att det är.. alltså att lutealfasen oftast är lika lång, men att follikelfasen kan skifta och att det är follikelfasen som avgör om cykeln blir lång eller kort.

Gris78 - Meh, nu är du ju med två gånger i listan! ;) Jag har för övrigt en känsla av att kort cykel innebär stora chanser till bebis! Heja oss!!

Hur går det för er som är gravida? Mår ni bra? Min kompis kände första fosterrörelserna förra veckan. Det måste vara väldigt speciellt.. ser fram emot den dagen!! Om den kommer..

Jojjo55 - Sjukt spännande!! Har hört att endel får en liten mens-skvätt nån eller några dagar före riktiga mensen och att det är vanligare när man är lite äldre (vadå "äldre", vi har ju minst halva livet kvar!!). Men det kan ju lika gärna vara nidis, för som sagt så är det ju inte ovanligt att den kommer vid bim. Håller tummen för det sistnämnda! Känns det som att mensen är på g, eller har du några gravsymtom?
  • Kattflickan

Min syster som är gravid fick brunröda flytningar vid BIM, men sen kom aldrig nån mens utan hon var gravid! Hoppas det är detsamma för dig Jojjo55!

Jag tycker också att det är skön stämning i den här tråden!

Min katt har börjat bli piggare nu, jag var hemma och VAK-ade idag (Vård av katt), en försmak inför VAB kan man ju hoppas Fast nu så tog jag en semesterdag. Imorgon ska sambon jobba hemma så han kan se till henne.

Millan 

• mallanis

uppdaterar igen... =)  Den stickande bullen när har du beräknad BF?

{#emotions_dlg.flower}Spöke{#emotions_dlg.flower}Död{#emotions_dlg.flower}Drömmer{#emotions_dlg.flower}Kräks{#emotions_dlg.flower}Hjärta{#emotions_dlg.flower}Baby{#emotions_dlg.flower}

BIM

Oktober
    28 -- Daniela01  Äl 13 okt (oändligt massa försök)
    29 -- MD77  ÄL 17 okt (tredje försöket, första barnet)
    30 -- Rosavit  ÄL 14 okt (tredje försöket)
    ??--  Gris78 ÄL 19 okt (andra försöket)

November
    ~5 -- Pingla77  ÄL ~21-23 okt (6:e försöket, första barnet)
    ~6 -- Gris78  ÄL ~23 okt (2:e försöket, första barnet)
    7 -- essalady  ÄL 24 okt (3:e försöket, första barnet)
    -- emmafemma  ÄL ~ 24-26 okt (första försöket, första barnet)
    ~9 -- MariaF79  ÄL ~ 26 okt (2:a försöket, första barnet)
    10 -- Ansi30 ÄL 27 okt (oj vad blir det nu, försök 7. Första barnet) 
    10 - 14 -- Sanna77  (2:a försöket, första barnet)
    12 -- Astrogirl  ÄL 29-30 okt (försök nr 10, första barnet)
    12 -- The blonde one  ÄL 15 okt (6e försöket..)
    12 -- Inna  ÄL 2 nov (4:e försöker, första barnet)
    12 - Fröken Ellen ÄL 29 okt
    16 -- simtim ÄL ~2 nov (4:e försöket, första barnet)
    16 -- Lillamillan  ÄL 2 nov  (försök nr 14, första barnet)

GRAVIDA MED FÖRSTA BARNET
    Mallanis
    : BF 5 juni 2011.
    Irmelie: BF 8 juni 2011.
    Saftochbulle: BF juni 2011.
    Ernlia03: BF 20 juni 2011.

Tredje gången gillt!?
  • Inna

Som MariaF79 skriv så kommenterar jag inte heller så många individuella inlägg men jag läser ALLT! Och jag måste säga jag med att jag verkligen uppskattar den här tråden... känner mig mycket mer hemma här än i andra BIM-trådar, över 30, första barnet, positiv stämning... kan inte bli bättre! Jo, lite fler plus skulle inte skada...Flört Och så lär man sig lite, igår kunde jag upplysa sambon att den inte bara är vi som känner oss sex-stressade runt ägglossningen, haha, tror faktiskt han blev glad att höra det.

Jojjo55: jag var också helt till mig när jag beställde ÄL-tester! Det var ju kul ju...Glad Men tar det sig inte den här månaden måste jag beställa nya, kanske inte är lika kul då.

På tal om ägglossning (klumpar osv) så har jag också fått en klump runt ÄL en gång, vet inte säkert så klart men kopplade ihop det med det. Förresten så har jag aldrig någonsin haft trådiga flytningar... gud var jag letade första två månanderna innan jag läste någonstans att man inte måste känna dem!

essalady: gud vad jag känner igen mig! Min mens fortsatte funka som en klocka de 4 gångerna efter att jag slutade med p-pillerna. Trodde så klart den skulle fortsätta så... Men NU de senaste två gångerna har den börjar strula till sig lite, ÄL kommer tidigare/senare än jag trott, liten blödning då jag trodde jag skulle ha mens, sen ingenting förren 3-4 dagar senare när mensen kommer, annorlunda blödningar... Ingen kris direkt, men föredrar starkt min gamla "klocka".

• lillamillan

Hjälp vad segt tiden går från mens till ägglossning......tror nog det är den segaste tiden i månaden......
    Jag brukar inte heller skriva så mycket, men läser här varje dag. Men håller med de andra som skriver att de trivs bra i denna tråden. Vi är i samma ålder och vi är i alla fall några som försökt ett bra tag nu, skönt att inte vara helt ensam.

• mallanis

Egoinlägg- Skit dag idag, drömt om död i natt vaknar och har inte samma "hungrighetskänsla" igår och idag som jag har haft senaste veckorna på mornarna och brösten mindre ömma. Behöver inte betyda ett skit men med min historia så oroar man ju sig....

Tredje gången gillt!?
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet