Inlägg från: ifyouweremine |Visa alla inlägg
  • ifyouweremine

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Ja hm, ju mer jag tänker på det så känns det som blodet på pappret borde inneburit att ägglossningen var i lördags, inte i söndags när jag hade positivt på stickan. Vi sexade ju i lördags, hoppas att det räckte då. Egentligen hade det ju känts bäst om vi sexat även på fredagen.. Men men, nu är det bara att vänta!

Gris78 - Jag funderar också över det om man får äl tidigare. Har läst att lutealfasen alltid brukar vara lika lång, men det måste ju i så fall betyda att cykeln blir kortare om man får äl tidigare? Nu t.ex fick jag ju äl 4-5 dagar tidigare än jag trodde, och om min lutalfas är 14 dagar borde jag ju även ha bim 4-5 dagar tidigare..

Millan75 - Ojdå stackars katten! Hoppas hon piggnar till snabbt efter operationen och att det går bra även utan svans. Jag tycker också att det är intressant att läsa om dina erfarenheter. Ifall man råkar ut för nåt liknande blir man kanske mer beredd. Det är ju så jobbigt det där med att saker upptäcks så pass sent. Händer det nåt i veckan 4-5 har man ju knappt hunnit börja smälta att man är gravid. I vecka 13 är man ju inställd på att få en bebis om några månader. Min syster blev tvungen att göra fostervattenprov i v.13 i sin senaste graviditet, eftersom hon visste att det var 25% risk att barnet skulle ha en viss sjukdom, som skulle tvinga dem till abort. Så hela graviditeten fram tills v.13 fick hon försöka låssas för sig själv att hon inte var gravid. Ingen höjdare direkt.. men som tur är slapp hon göra abort sen.

Maria79 - Förra månaden fick jag äl på dag 16. Den här månaden fick jag äl på dag 12 eller 13. Så det kan ju verkligen bli vilken dag som helst.. håll ut och fortsätt testa så kommer det nog snart. :)

• ifyouweremine
    MariaF79 - Ja så har jag också läst mig till att det är.. alltså att lutealfasen oftast är lika lång, men att follikelfasen kan skifta och att det är follikelfasen som avgör om cykeln blir lång eller kort.

Gris78 - Meh, nu är du ju med två gånger i listan! ;) Jag har för övrigt en känsla av att kort cykel innebär stora chanser till bebis! Heja oss!!

Hur går det för er som är gravida? Mår ni bra? Min kompis kände första fosterrörelserna förra veckan. Det måste vara väldigt speciellt.. ser fram emot den dagen!! Om den kommer..

Jojjo55 - Sjukt spännande!! Har hört att endel får en liten mens-skvätt nån eller några dagar före riktiga mensen och att det är vanligare när man är lite äldre (vadå "äldre", vi har ju minst halva livet kvar!!). Men det kan ju lika gärna vara nidis, för som sagt så är det ju inte ovanligt att den kommer vid bim. Håller tummen för det sistnämnda! Känns det som att mensen är på g, eller har du några gravsymtom?
  • ifyouweremine

Oj vad jobbigt att gå och oroa sig över missfall och andra problem hela tiden. Men jag kommer garanterat också göra det när/om det väl blir dags. Själv så går jag just nu och är nervös att mitt jobb ska göra det svårare att bli gravid. Det är nämligen förenat med mycket stress. Jag försöker hålla stressen borta men det är inte så lätt. Igår t ex blev jag tvungen att jobba 08-06 och sen panika iväg till jobbet igen efter 4h sömn.. Är det nån som vet hur stress påverkar om man väl blivit gravid? Kan sånt orsaka missfall eller är det bara kromosomfel och sånt som gör det? Vet ju att stress kan rubba ägglossning och sånt så det är svårt att bli gravid..

• ifyouweremine

Håller också med föregående talare! Det stör mig inte att ni gravida ältar om era funderingar lika väl som att vi andra ältar om våra. :) Bara kul att ha er kvar i denna sköna tråd!

PUUUH vilken stressig och jobbintensiv vecka detta är. Blir inte mycket sömn direkt.. Att gå in på FL är min lilla verklighetsflykt.. så man får andas en liten stund.

Tack för era svar på stress. Hoppas verkligen att det inte påverkar negativt. Jag vet inte om min mens har påverkats av stress förut direkt, så förhoppningsvis bryr sig inte kroppen så mycket om det. Den är väl van under de här 15 karriärsåren jag haft.. hehe.

Något nytt under solen, ni som har bim i dagarna?

Gris78 - Spännande med lite eventuella tecken! Själv har jag inte känt ett dyft hittills, men har inte haft tid att känna efter heller.. och kroppen har väl varit i konstant adrenalin, så.. Men jag är ju ca bim-11 också, så än så länge förväntar jag mig inga tecken heller.

Sanna77 - Hehe jag känner igen mig. Har man väl börjat tänka tanken att man vill ha bebis så blir det som ett gift, så det går inte att tänka "händer det så händer det" länge. Det blir mer "måste ha bebis".

Ansi80 - Kul att gubben kom! Tycker absolut ni ska köra ikväll också. Lycka till! Hehe det är rätt kul att först går man och väntar på glada gubben, och sen väntar man på bittra, fula tanten..

• ifyouweremine

Fiiiint MD77!!! Grattis! Nu börjar det ta sig lite med plussandet här i tråden tycker jag :)

• ifyouweremine
    Finlandssvenska - Välkommen! Kul att du vill vara med. Lycka till med försöken i november! Vet du när du har ÄL eller ska du börja med äl-tester?

MariaF79 - Haha, ja vi har nog absolut tänkt för länge. :) Själv är jag utbildad inom reklam och kommunikation. Inte en bransch som passar superbra ihop med familjeliv direkt!

Gris78 - Jadu det är verkligen konstigt att man som kvinna förväntas vilja ha barn och uppfattas som väldigt konstig om man inte vill det. Det är väl antagligen gamla könsroller som med så mycket annat, att kvinnor är till för att passa upp på sina män och sköta familj och hem och då måste man ju gilla barn liksom.. Känns med jämna mellanrum som det krävs en hel del moderskänslor för att leva med en karl också faktiskt. ;)

Irmelie - OJ vad nervöst... hoppas du kan få lite sömn inatt... Jag håller tummarna!

Själv så har jag tänkt ut att jag nog inte blev gravid den här gången heller. Är förvisso minst bim-10 så jag borde väl inte känna något ännu. Men av någon anledning har jag fått för mig att jag ska "känna på mig" när jag är gravid. Och jag kan rapportera att jag inte känner ett dugg. Tvärtom känner jag mig helt symtomfri för första gången på länge (har ju varit sjuk och haft massa ryggvärk dessutom).
  • ifyouweremine

Ånej Irmelie, så himla tråkigt. :( Förstår att det måste kännas jättetungt även om du ställt in dig på det. Hoppas att det går smidigt att få bort det och börja om. Men man får tänka såhär, det är ju positivt att du i alla fall kunde bli gravid! Då blir du det säkert igen snart.

• ifyouweremine
    Daniela01 skrev 2010-10-30 13:58:41 följande:
    bim + 2, ingen mens inget plus... spännande :) och imorgon fyller jag 31år! Kanske kommer det ett Plus som födelsedagspresent?
    Åh vad spännande, det verkar ju väldigt lovande. Hoppas verkligen på den födelsedagspresenten! :) Känner du några symtom?

Pingla77 - Vi har ju bim ungefär samtidigt, har också en vecka kvar ungefär. Känner du några symtom? Jag funderade för några dagar sen över samma sak, hur jobbstress påverkar.. fast jag tror att jag kom fram till att det påverkar ägglossningen och mensen mest - de kan hoppa över och så. Men om man haft äl och det tagit sig så borde det kanske inte påverka så mycket.

Irmelie - Det är härligt i alla fall att du har en sån figher inställning. Det är inspirerande. Men vad annat kan man göra egentligen, det blir nog inte barn snabbare för att man bryter ihop och deppar ner sig. Och som nån annan sa här så har jag läst att det oftast är lättare att bli gravid igen efter ett missfall.

Än så länge känner jag nog inget speciellt tror jag. Har med jämna mellanrum en sorts "brännande" känsla i mellangärdet (ungefär som när man precis har kissat efter att ha varit vääääldigt kissnödig innan), men har för mig att jag känt så tidigare månader också så det är nog inget att hänga upp sig på. Sen känns det på nåt sätt som om alla t-shirtar stramar lite mer över brösten än vanligt, men jag tycker inte att de ser större ut egentligen... vet inte, det är svårt att avgöra.
  • ifyouweremine

Underbart Rosavit!!! Grattis!! Här bara kryllar det ju av plussande.. hoppas trenden håller i sig :)

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet