• ceke

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Asarick80 skrev 2010-11-30 11:56:25 följande:

Finns det någon som har en förklaring till att det för vissa går på 1:a försöket och en del får försöka upp till 1 år? Känns så konstigt att det inte tar sig om man vet precis när man har äl och även testar med stickor, men ändå tar det sig inte.

Har läst att varje friskt par har 20 % chans att bli gravida varje månad.. det är ju så mkt som ska gå rätt! helt enkelt ett lotteria antar jag. Ett rätt grymt lotteri...
  • ceke
    Längtan81 skrev 2010-11-30 12:15:07 följande:
    Det är verkligen ett grymt lotteri....

Hur har ni gjort med familjen och vänner - har ni berättat eller håller ni planerna för er själva?

Vi har hållt det för oss själva tills för ett par veckor sedan när jag var nere då jag berättade för en vän men jag kände att det faktiskt inte gav så mycket - kändes som hon inte förstod...
    Vi har också hålloit det för oss själva, men fler och fler vet om vår önskan.. Min familj vet, däremot inte mannens familj.. jag har några vänner som vet också. Känns bra att ha några runtomkring.

Mjo, det är ju lite olika vilka man ber'ättar för... var ngnstans i livet de själva är och så...
  • ceke

Angående lutelafas etc... frågade gynekologen jag träffade om det där. Hon sa att 10 dagars lutealfas inte va nåt bekymmer alls, inge svårerare att bli gravid etc. Det hon sa att en lutealfas på 4-5 dagar hade varit oroande.... men inte 10!

Ernlia: Va skönt att ha fått det överstökat och att det gick bra! Jag tycker det verkar som om många får olika bud om det där med att vänta en mens eller inte... och frågan är om du kommer få nåt "rätt" svar på det. Gör vad som känns bäst för er. Tror det är det enda riktiga. Jag menar... om kroppen inte är redo för det, tror jag inte heller att du blir gravid första månaden, även om ni försöker. Det är så mkt som ska stämma och fungera, så tror kroppen är en rätt förunderlig mekanism som klarar ut sånt där på egen hand...

Håller i a f tummarna för att det går bra nästa gång och att det blir snart!

Gris:Attans, jag trodde också på dig! Men som sagt, bara att ta nya tag och önska på en fin julklapp i form av ett plus istället

Nu ska jag springa för att hinna med en buss!

• ceke
    ifyouweremine skrev 2010-11-30 22:34:22 följande:
    Det var betryggande att höra, hoppas hon har rätt! Då kanske man inte behöver oroa sig för att det är det som är fel i alla fall.. och i så fall har jag hellre en kort menscykel än lång, så slipper man vänta lika länge..
    precis! Tror vi lite till mans (kvinns) oroar oss lite för mkt för det mesta. Det kan i a f jag skriva under på.... Har dock intalat mig själv att jag ska lägga oron åt sidan och tänka positivt på typ... allt! Tänka att jag funkar som jag ska, att läkarna kan sin sak, att en kort lutealfas är helt ok, att mellanblödningarna inte kommer va lika mkt, att det snart blir ett plus, att jag ska ta nya tag i jobbet nu efter icke-operationen, att tja... allt ska gå bra!

Så... känns som mer jag att va positiv istället för att leta problem. Så nu ska neggo-cissi bort och positiv-cissi krypa fram ur skuggan igen! Öch i denna övertala-mig-själv-fas får ni nog stå ut med lite klämkäcka svar. Hehe

Jag och gubben jobbar för tillfället på för fullt inför ÄL! Har haft sex fyra dagar i rad och ÄL ska väl va på torsdag om jag inte misstar mig... så här ska sexas några dagar till har köpt vitaminer till oss båda, givit honom mer eller mindre badförbud och haha.. att han står ut, min kära kece,  är ju underbart!  
  • ceke

Ett till grattis till dig Acinna! Vilken härlig överraskning när allt lär ha kännts rätt mörkt

Här har jag precis fått utslag på ÄL-stickorna.. Skulle inte testa förrens imorrn igen igentligen, men kände rätt mycketkonstigheter i tjejmagen samt strålningar ut mot höfterna så tänkte att det nog va dags... Så testade och japp! Har rpecis käkat en sen middag o snart tänkte vi hoppa in i duschen o sen mysa lite!

Har blivit en hel del sex här de senaste dagarna och nu jäklar ryker det nu ikväll, imorrn bitti (om vi orkar) och imorrn kväll och varför inte även på fredag . Sen har vi nog gjort vad vi kunnat. Hehe... Det är väl lätt att sexet blir ett måste, men måste nog säga att vi trivs rätt bra med ett bra mkt mer frekvent sexliv än vanligt

Har en god känsla för detta. Vet i a f att vi gjort vad vi kunnat för att formligen fylla äggledarna med en massa glada små simmare Hoppas bara ägget blir glatt överraskat också

• ceke

Hehe, får se om ni är skenis eller på smällen! Hoppas såklart på det sista!

Själv är jag helt ologiskt orolig över att vi inte fick till det i morse. Ärligt, jag va helt klubbad och orkade knappt gå upp till jobbet. Gillar inte morgnar!!! Ska bli skönt att va ledig imorrn, lör och sön... Fick ju utslag på ÄLstickor i går och jag vet ju logiskt att det borde räcka med sex i förrgår och igår och ikväll, men tja... är väl lite smått manisk.. haha.. Jag tycker verkligen att det är spänannde att JAG, som absolut inte ville ha barn för ett par år sedan.. helt plötsligt är manisk på att försöka få ett plus Vad har hänt? har nån bytt ut min hjärna nån natt eller nåt sånt?!?!?!

• ceke
    L Maria skrev 2010-12-02 19:53:11 följande:
    Ceke - ta det lugnt med stackars Kece, det räcker säkert med kvällarna!
    Vi fick till det söndag, tisdag, fredag och lördag där jag testade positivt på äl-testet på fredag morgon, sen har vi gått i ide (ett uttryck jag såg i någon annan tråd... ) Vi får väl orka med lite i helgen, har varit trötta den här veckan!
    Nu är det en vecka sen positivt äl-test och jag har inte ett endaste symptom - tänker inte heller inbilla mig att jag har några, för jag kommer bara att bli besviken om det inte tagit sig då...

Utanför det här - företaget som maken jobbar på har gått i konkurs... Vi klarar oss och han har inte blivit officiellt uppsagd än och har två månaders uppsägningstid. Han är dessutom mer eller mindre arbetsbefriad och kan därför göra lite renoveringsnytta hemma! Skulle det inte ha löst sig innan hans uppsägningstid går ut - vilket jag verkligen tror att det kommer, han ska på en intervju hos ett bemanningsföretag imorgon, så klarar vi oss på min lön och a-kassa, även om vi får snåla in lite. Vi oroar oss med andra ord inte, men det skulle väl vara skrattretande om vi blev med barn den här månaden! Vi skulle gå från dink:ies till oiwk:ies!
    Trist med makens jobb men skönt att det går vägen åndå.. Hoppas intervjun går bra och att han hinner renovera lite innan nya jobbet startar

Hehe, tror faktiskt inte Kece är alltför missnöjd och så vill vi ju lika mkt båda två, såå...

usch, blev lite nervis. Råkade hitta en hemsida om endometrios.. då stod det att har man kraftig endo kan det synas genom att ett visst blodprov har något förhöjda värden. Varför va jag tvungen att hitta det för? Varför letade jag??? Jag hade ju förhöjt på det värdet, men däremot hittades ju inget konstigt på VUL runt livmoder o äggstockar. Så får hoppas att, om jag nu har endometrios, att det är en mild sådan och att det inte ska hindra att bli med barn! Nåja... blir det inget inom 6 månader så kan jag/vi söka hjälp och då får jag väl helt enkelt kräva att dom undersöker det hela mer.... Grrrrrrr Varför, varför måste jag alltid va så jäkla vetgirig! Dumma, dumma jag!
  • ceke

MMm, min kära kece kom precis o hälsade på mig på jobbet en sväng Längtar tills ikväll då vi får mysa till det igen!

Saftobulle: Va härligt att veta att saker och ting kommit igång igen! Passa på att njut av all julmat och dryck tills nästa BIM!

Lillamillan: Skönt att ha fått en tid och kunna "slappna av lite" i det... och som saftis skrev så är det ju inte helt otippat att det går av sig självt innan det! Och om inte så får ni ju snart hjälp i a f...

Irmelin: JObbig tid fram tills på onsdag. Kommer du kunna hålla dig från att testa tidigare? Jag har ingen aning. Vill tro att man "vet" redan innan, men tja.. det kanske man gör. Jag fick ju för mig att jag visste det månaden då jag trodde jag var gravid pga felaktigt test och bara ett par dagar efter fick veta om cystan.. så där hade jag ju megafel i a f!

• ceke

Jsg försöker leva rätt normalt.. förutom då att jag inte tänker ta nå mer tjuvbloss.... Jag har också en riktigt barnsugen man, men han är som han är... pratar inte så mycket och är lugnare än vad jag är när det gäller vad framtiden har att dela med sig av till oss.. Men om det är nån av oss som är barnkär, så är det han. Finns det barn i närheten så är han direkt där och leker, stojjar och busar. Själv är jag lite mer att jag gärna spenderar tid med barn som jag har en relation till och de är mig jättenära, men annars är jag nog inte så på... mor min va dagmamma när jag va liten och fick nog en överdos av andras barn då

Kece tänker mycket och vill mycket och det plppar då och då ur saker han funderat på och tänker om framtiden när det gäller barnbiten... och då syns det verkligen hur mycket han önskar och vill och längtar! Han kommer verkligen bli världens goaste pappa om vi får barn nån gång! och det är inga snavk om att jag kommer kunna få merparten av en föräldraledighet, för den vill han inte bli snuvad på

• ceke
    SannaK skrev 2010-12-03 10:33:01 följande:
    Glömde förresten, jag ansluter mig till avundsjukklubben! Klart man blir glad för andras skull men nog sjutton känns det i hjärtat också...

Även min karl längtar minst lika mkt som jag, han är väldigt mån om min hälsa osv. Tror nog att det stämmer att det är svårare för männen eftersom de inte har nån kontroll. Vis av erfarenhet att det kan ta tid o bli gravid tror jag ändå att man ska akta sig för att sätta hela livet på vänt medan man försöker. Jag vill inte få konstaterat om flera år att det inte kommer att bli några barn o då inse att jag inte har levt medan vi försökte.
    Sååå sant! Frågan är väl bara hur man beter sig för att inte sätta livet på vänt under föröken!! Själv har jag svårt att tänka på så mycket annat....
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet