Inlägg från: Jojjo77 |Visa alla inlägg
  • Jojjo77

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Neeej, det har jag inte... har faktiskt inte ens tänkt den tanken... ja, för få simmare, men inget fel på dem som finns. Har ju ingen koll på alls när ÄL var senast... i  o m missfallet, så blev det svårt att veta när den skulle kunna vara.

Ja, visst kan det gå trots taskigt antal simmare, har en kompis vars man har det också och de har två på naturlig väg... Hmmm, det var ju inte bra att du fick mig på såna tankar, hahahaha Avvaktar nog, tror nog mest att hela systemet är galet. Men hoppas att du har rätt kan man ju alltid

• Jojjo77

Kaprifolen - Min man kunde inte vara med när jag spolades, höll sköterskan i handen... Personligen tyckte jag att det var värre att bli spolad än äggplockad, men det berodde på att det var lite strul vid spolningen. De flesta tycker inte att det är jobbigt. Jag hade ont efteråt, som kraftiga menssmärtor och jobbade inte. Vet många som inte känner ngt alls och jobbar. Det är nog väldigt individuellt. Jag fick besked på en gång att allt var bra, så då var det värt allt. Lycka till!

• Jojjo77

I efterhand så hade jag gärna haft min man med mig, trodde inte att det skulle vara så jobbigt, så tyckte att jag klarade mig själv. I mitt fall så blev det lite krångel, blev som att mitt inre krampade och tryckte ut slangen som skulle spola in vätskan, så fick göra om det hela 3 ggr innan det hela kunde genomföras... T o m bm och läkaren sa att det var höjden av otur att det strulade så. Men det är lite typsikt min tur också...

På vår första IVF-träff så fick vi träffa läkare och prata igenom upplägg. Blodprover togs på oss båda och gynundersökning på mig. Sen fick jag tid för spolning och mannen lämnade ett spermaprov. Han fick lämna ett till strax efter för det första var väldigt dåligt. När det konstaterats att det var för få spermier som var problemet och att allt var bra med mig, så blev vi kallade på ett nytt möte med läkaren som då hade en plan för vilka sprutor o s v som jag skulle sättas på. Efter det samtalet gick vi till ett annat rum och fick sitta med en bm och gå igenom alla sprutor, papper och sprutscheman och vi fick testa att förbereda sprutorna och min man fick testspruta mig i magen så att hon såg att han kunde ladda och ge mig den. Eftersom jag inte fixar sprutor var det uteslutet för mig att sticka mig själv. Det sista mötet innan vi sen körde igång, d v s, det med sprutgenomgångenm tog ca 1 och en halv timme. Efter det kändes det som om man faktiskt hade koll och vi kände oss väl omhändertagna.

Blodproverna jag tog visade på att jag har gott om äggreserver och att mitt tsh-värde var bra, d v s sködkörtelnivån. Har man problem med den så sätts man oftast på medicin innan man kan köra igång med IVF.

I o m att de hittade ett fel hos oss, så sattes vi på IVF/ICSI på en gång, då det inte finns mycket man kan göra för att få fler spermier. Det har också med ålder att göra. Enl min läkare så drar man inte ut på det i onödan när man passerat 30 och aldrig varit gravid innan.

Allt är väl också väldigt relativt i o m att vi alla är olika som individer, så det är nog därför de säger och gör olika med alla. Jag tänker att de vet vad de gör och jag litar fullt ut på alla på fertilitetsenheten där vi går, annars bli man ju dum i skallen.

Japp, det var vår resa, så långt. Fortsättning följer, med IVF nr 2.

Lycka till alla!

• Jojjo77

Kattflickan - Jag har inte och ska inte spraya, kör korta metoden, alltså sprutor direkt. Använder Puregon, Orgalutran och Ovitrelle. Skönt att beställt allt. Saftis - Härligt! Njut nu!

• Jojjo77

Fått reda på att en jag känner blivit hoppsangravid och är i ett dåligt förhållande osv. Hon ska ha då jag skulle haft. Blir förbannad. Var finns rättvisan? Jävla skit! Sorry.... dålig dag idag.... skiter i allt det här snart....

• Jojjo77

Tack för alla snälla ord! Nej, visst är det så att jag inte önskar mig hennes sits, men det är tufft ändå. På ett sätt tycker jag ju synd om henne och på ett sätt så är jag avundsjuk. När det gäller sprutor, så mådde jag tyvärr väldigt dåligt. Efter ett par dagar m Puregon så fick jag hemsk huvudvärk, hade solglasögon inomhus för att kunna titta... Brösten spände och gjorde ont och magen var stooor. Efter 10-14 dagars sprutor såg det ut som jag var i 3 mån, det var därför svårt att hålla hemligt... Huvudvärken släppte efter några dagar, men övriga symptom fortsatte ju i o m att jag blev gravid. Hoppas att jag denna gång kommer må bättre, trots att mina doser ska ökas. Men som sagt väldigt individuellt hur man mår.

• Jojjo77

Mumwannabe - Härligt! Ja jättespännande. Kommer gå bra. Jag tyckte att det gick jättebra att plocka äggen, pumpades ordentligt m morfin, så det blev ett härligt rus

• Jojjo77

Kattflickan - Man är livrädd för att göra fel, det är normalt. Men efter första sprutan slappnar man av och det går galant! Lovar dig det DubbelAA - Grattis i efterskott vännen Kram! Hoppas mensen kommer tidigare om den nu måste komma. EGO - 5 dagar försenad mens idag, neg på gravtestet imorse, vilket jag förstog. Inga, absolut inga känningar på mens på g.... Vill bara ha den! Mailat kliniken idag om vi får börja m sprutandet om den kommer i början av feb. Vi fick inte börja i jan pga att de har fullt. Får se vad de svarar.

• Jojjo77

Millan - Lång eller kort metod beror på hos vem felet ligger och ålder på kvinnan. Om det är 'fel' på kvinnan och/eller hög ålder lång metod. Manlig faktor, då räcker det m kort. Vissa landsting kör alltid lång, då de anser det bäst. Så återigen, allt e olika...

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet