• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • Irmeline
    mallanis skrev 2010-10-28 21:55:29 följande:
    Jag håller alla tummar jag har för er! och hoppas hoppas att du kommer in i morgon med GLADA besked! Stor kram Irmelie har du mannen med dig som stöd?

Maria- va bra att du kom ihåg den "detaljen" att mannen skulle vara med också ;)

Japp, hör också till dem som fick höra av vänner som skaffat barn tidigare. När är det dags för dig? Jag har dock kunnat säga till vänner och familj (dock inte bekanta och alla arbetskamrater), jag vet inte om jag faktiskt vill ha barn. Trivs med livet som det är! Men en del tycker verkligen att man är en märklig människa som kan säga så....Men det är ju så klart mer accepterat att tycka så om man är av manligt kön... =(

Kunde inte se MIG som mamma har till och med frågat min gamla bästa vän, Kan du se MIG som mamma? Min gamla bästa vän började skratta och sa Nja du är så upptagen med allt annat... och det har nog varit så och jag har trivts med det.  Men efter 32 började jag bli sugen...
    Tack!
    Jo mannen är med.
    Har deadline på en sak på jobbet imorn så har jobbat hela kvällen så jag inte ska behöva göra så mycket imorn, om jag mår dåligt.
    Någon som frågade om utbildning tidigare, varför man väntat,
    jag är civilingenjör och har velat komma lite längre i karriären innan barn.
    Och så har jag varit som du Mallanis, inte så sugen innan.
    Blev egentligen inte riktigt sugen förrän jag plussade :)
    Innan tänkte jag mest på alla mina intressen som jag inte skulle hinna med.
    Nu längtar jag efter att han hand om någon annan.
    Så man kan ändra sig!
  • Finlandssvenska

Jag gick även med i en annan liknande tråd men kom fram till att jag var rejält mycket äldre än alla andra i den, dom flesta vr knappt 20 år...

Håller med om att man ibland funderar på om folk verkligen tänkt igenom allt innan dom skaffar barn, men och andra sidan vet man att man vill ha barn så varför inte, själv har man kanske tänkt för mycket på att ordna allt med utbildningar , karriär och ekonomi först, men och andra sidan så har egentligen min "klocka" börjat ticka på senaste 2 åren, har inte ens varit säker på att jag ville ha barn före det...

Har också en bror som för ett år sen fick sitt tredje barn, äldsta sonen är 10 år redan, så jag har " haft barn" mer eller mindre hela tiden sen dess, eftersom dom gärna vill vara hos sin faster

Men nu är jag sen en tid sambo igen och har kommit fram till att jag kommit så långt jag vill med karriären, ekonomin iskick, har hus och inga stora skulder, känns som jag kan satsa fullt ut i familj nu...

Hade även börjat fundera på insemination då jag var singel en tid emellan, är även möjligt här i finland i tammerfors och åbo så man är singel, så man beöver inte åka till danmark...

• Polarlantis
    Finlandssvenska skrev 2010-10-28 22:23:56 följande:
    Håller med om att man ibland funderar på om folk verkligen tänkt igenom allt innan dom skaffar barn, men och andra sidan vet man att man vill ha barn så varför inte, själv har man kanske tänkt för mycket på att ordna allt med utbildningar , karriär och ekonomi först, men och andra sidan så har egentligen min "klocka" börjat ticka på senaste 2 åren, har inte ens varit säker på att jag ville ha barn före det...
    Samma här....NU är det aktuellt, innan var det ngt diffust i framtiden Glad
  • ifyouweremine
    Finlandssvenska - Välkommen! Kul att du vill vara med. Lycka till med försöken i november! Vet du när du har ÄL eller ska du börja med äl-tester?

MariaF79 - Haha, ja vi har nog absolut tänkt för länge. :) Själv är jag utbildad inom reklam och kommunikation. Inte en bransch som passar superbra ihop med familjeliv direkt!

Gris78 - Jadu det är verkligen konstigt att man som kvinna förväntas vilja ha barn och uppfattas som väldigt konstig om man inte vill det. Det är väl antagligen gamla könsroller som med så mycket annat, att kvinnor är till för att passa upp på sina män och sköta familj och hem och då måste man ju gilla barn liksom.. Känns med jämna mellanrum som det krävs en hel del moderskänslor för att leva med en karl också faktiskt. ;)

Irmelie - OJ vad nervöst... hoppas du kan få lite sömn inatt... Jag håller tummarna!

Själv så har jag tänkt ut att jag nog inte blev gravid den här gången heller. Är förvisso minst bim-10 så jag borde väl inte känna något ännu. Men av någon anledning har jag fått för mig att jag ska "känna på mig" när jag är gravid. Och jag kan rapportera att jag inte känner ett dugg. Tvärtom känner jag mig helt symtomfri för första gången på länge (har ju varit sjuk och haft massa ryggvärk dessutom).
  • Rosavit

Jag har varit redo för barn i många, många år.. men jag var singel.. Satte en gräns att om jag inte hade träffat någon när jag var 35 skulle jag åka till Danmark. Men för snart tre år sedan träffade jag min pojkvän och i somras bestämde vi oss äntligen för att försöka :)

• Finlandssvenska

men funkar det inte så känner varken min sambo eller jag att det nödvändigtvis måste vara biologiska barn, vi kan även tänka oss att adoptera...

Men börjar nog verkligen kännas nu som att vi vill ha barn och familj...

Men mensen har precis varit , så är några dar till ÄL ännu, men blir första försöket då.. Spännande...

• Kattflickan

Supergrattis MD77-fantastisk känsla att få ett positivt graviditetstest!

Irmelie: Jag håller tummarna! Hoppas på att det gått bra. Inget blod än? Det är ju ett bra tecken.

Ni som är gravida och är oroliga av er, jag tror det är normalt. När jag var gravid var jag orolig för det mesta. Det jobbigaste var att jag är klättrare och plötsligt blev jag höjdrädd! Kändes jättefånigt men rädslan var svår att styra.

Själv är jag vid rätt gott mod idag, har fått kallelsen till återbesöket efter aborten och har fått min mens! Ovanligt i den här tråden att någon blir glad över mensen! 

Jag har också utbildat mig, och sen ville jag jobba några år och sen tog det lite tid innan jag träffade rätt man för 5 år sen och sen behövde han tid innan han ville bli pappa. Men nu vid 35 års ålder så vill jag verkligen ha barn. Har nog velat i några år faktiskt. Fast jag inser ju att man inte kommer kunna klättra 3 gånger i veckan längre. Bland mina vänner finns det flera som är tveksamma till barn, men deras pojkvänner vill jättegärna ha barn. Faktum är att jag bara har några fåtal vänner som har barn, trots min ålder. 

Millan 

• Finlandssvenska

Tackar, är intressant att disskutera med dom som är i samma situation

Beklagar missfallen, har varit gravid en gång då jag var 18 men fick utomkvedshavandeskap då, kan på så sätt förstå lite hur det känns med missfall och nån som får ett barn beräknat så nära det datum man själv var beräknad till, kollar nog ännu ibland på dom som har barn , i den åldern mitt barn skulle ha varit, men var nog egentligen bäst som hände den gången även om det kändes tungt..

Jag borde ha ÄL den 6 november... Har inte tänkt ta desto mera ÄL tester åtminstone till en början, har alltid varit mycket regelbunden med mensen , nästan så att jag kan säga vilken timme den börjar, men får väl se hur det blir, kan ju ändra mig senare om det inte funkar på nån gång...

Har dessutom aldrig ätit p-piller , då jag är allergisk mot en hel del andra beståndsdelar i mediciner, så har inte riskerat, utan har hållit koll på ÄL och skyddat oss med kondom då...

• Finlandssvenska

Annars jag läste igenom en hel del i denna tråd, såg ni hade disskuterat problemen med att mannen är bortrest eller på jobb vid ÄL, hos oss är det aningen tvärt om , det är jag som reser i jobbet, är vanligen ca 2-4 nätter per vecka på hotell nu under den brådaste perioden, så vi har löst kommande ÄL påsåvis eftersom jag är tvungen att vara på jobbresa, så kommer sambon med...
    Han har eget byggföretag och kan ställa sian jobbtider en hel del själv...

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet