Inlägg från: Kattflickan |Visa alla inlägg
  • Kattflickan

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Essalady, jag tycker det är fascinerande med den där geleklumpen! Själv har jag aldrig sett nån trådig flytning, geleklump etc. vid ÄL. Hoppas det inte innebär nåt negativt. Men jag har ju lyckats bli med barn en gång och det var på 4e försöket, så det behöver inte vara på 1a eller 14e

Ikväll ska vi ut och äta middag med vänner och då tänkte jag testa nåt oprövat, att säga som det är... nämligen att jag inte vill minska mina chanser att bli gravid med att dricka alkohol. Om de frågar varför jag inte dricker alltså.

Diskuterade gravid/barnförsäkringar med jobbarkompisarna igår. Är det nåt ni har funderat på att teckna när ni blir gravida?

Jättekul med flera plus i tråden! Jag hoppas ju på att den här tråden snart blir överflödig (dvs. att vi alla är gravida)!

Millan 

• Kattflickan
    Saftmedbulle skrev 2010-12-11 10:33:04 följande:
    Millan75: Överflödig behöver väl tråden inte bli bara för att vi blir gravida? Jag menar, det finns ju både gravida och ogravida i den här tråden... Tyckte själv det var skönt att vara kvar i den här tråden när jag var gravid i okt/nov, speciellt eftersom man ju faktiskt inte är helt säker på om det går vägen. Och ja..gravidtrådar finns ju oxå...
    Nej, du har rätt, jag uttryckte mig lite klumpigt! Hoppas bara att vi alla lyckas bli gravida inom några månader! 

Vet ni om det kan vara "skadligt" att basta mellan ÄL och BIM? 

Jag klättrade idag och bastade efteråt, som jag brukar göra. Men jag tycker inte det borde spela nån roll för hur ägget befruktas/fäster?

Rosavit: Jag är imponerad att ni klarade 7 dar på raken. Vi fick till det i måndags, onsdags och torsdags och efter det var jag trött

Millan
  • Kattflickan

Jojjo, även om du skulle få utslag på äl-stickan vid graviditet så är det på tok för tidigt, hormonnivåerna har inte hunnit stiga ordentligt. Om du är gravid och testar om typ 10-14 dar så kanske du får utslag på ÄL-stickan men det är ju inte 100-procentigt, utan bättre att ta ett riktigt graviditetstest. Jag hade bara starkt utslag på ÄL-stickan en kväll, hoppas det inte är negativt. Hoppas jag hade ägglossning.

Pingla77: Har haft en liknande situation som du under året. Av 12 personer på mitt jobb har 4 slutat och 2 är mammalediga. Nyrekryteringarna har släpat efter och dessutom var jag sjukskriven två veckor i samband med avbrytandet av min förra graviditet så det har varit överjävligt mycket att göra på jobbet och stämningen har varit dålig för att alla är så utarbetade. Nu är vi relativt fulltaliga igen och de nya har börjat komma in i jobbet så det börjar lätta och snart är det jul då man får vila upp sig vilket jag tror alla på mitt jobb behöver. Så, försök härda ut, så blir det förhoppningsvis bättre! Men jag vet hur jobbigt det kan vara och dessutom ska man bedriva bebisverkstad!

Jag har beslutat mig för att låta bli alkohol fram tills BIM. Jag förstår dock de som vill leva som vanligt tills de plussar (absolut inga pekpinnar) Mina skäl är först och främst: Förra gången när jag var gravid så drack jag lite alkohol, vid typ 3 tillfällen under de två veckorna mellan ÄL och BIM. Bland annat vid min systers möhippa och bröllop. Det var typ 1-2 glas vin per tillfälle. Det här tänkte jag på sen när jag blev gravid och kunde inte släppa det. Funderade typ varje dag på om det kunnat skada barnet. Sen hade barnet DS, men det vet jag inte kunde bero på alkoholen. Så för att slippa dessa funderingar om jag blir gravid så låter jag nu bli alkohol fram till BIM. De här två veckorna före jul är dock skitjobbiga att ducka för alkohol, det är julmiddagar etc hela tiden.

Millan 

• Kattflickan

Uppsara: Jag tror som Essalady, du testar innan BIM och då är plusset lite svagt. Vänta några dar och testa igen. Men om jag vore du skulle jag utgå ifrån att du är gravid.

Kör på nu Gris! 

Känns som om det är långt kvar till julafton. Känner mig förväntansfull men inte pga julklappar som man var när man var liten.

EGO: Har åkt längdskidor idag för första gången på 25 år. Är helt slut, men det var en fin dag ute!

Millan 

• Kattflickan
    Ceke: Jag tycker också att det är svårt att koppla bort bebislängtan. Men att göra andra saker och ha mycket på jobbet distraherar en del. Jag har försökt komma igång med min klättring ordentligt igen. För typ två år sen klättrade jag 4 ggr/vecka och var i grym form. Senaste året har det blivit mycket mindre. Särskilt då jag var gravid och blev höjdrädd! Men nu försöker jag komma tillbaka! 

Men visst, jag går och räknar ner dagarna till julafton när jag ska testa.

Hoppas du blir frisk snart Ceke!

Nu ska jag distrahera mig med att städa hallen!  

Millan 
  • Kattflickan
    Irmeline skrev 2010-12-14 15:43:30 följande:
    En fundering kring graviditetssymptom som jag tänkt på nu när jag gått runt och "känt efter".

När jag ska få mens sväller brösten liksom mer "inifrån" körtlarna sväller och brösten ömmar.
    Det gjorde de även när jag var gravid, men först efter BIM och positivt test.
    Det första symptomen kring brösten var mer "utanpå". Bröstvårtorna växte och blev känsliga, och brösten var känsliga för beröring, innan de svällde upp. 

Någon annan som varit med om samma sak? 
    Ja, när jag var gravid så kändes ömheten i brösten på ett helt annat sätt än när jag har mens. Det gjorde ont och stack inne i bröstet. Och bröstvårtorna såg annorlunda ut.

Uppsara: Jättetråkigt om du får ett tidigt missfall. Jag hoppas att det var ditt test det var fel på! Var urinen koncentrerad? Om du inte får plus om ett par dar eller mensen kommer så ring gyn!

Angående ägglossningsstickor och att man kan missa stegringen så tror jag att jag har en "kort" stegring, eller hur man ska uttrycka sig. För när det har börjat bli aningens starkare på morgonen (inte alls fullt utslag) så har jag testat på kvällen och då var det i princip fullt utslag trots att jag inte väntat 4 timmar med att kissa. Morgonen efteråt har utslaget åter igen varit svagare. Men nu när jag vet hur jag funkar så är det ok och att det vanligen är på dag 12 jag får utslaget.

Jobbigt Ceke med lunginflammationen och allergichocken. 

Idag hade jag svårt att tänka bort bebisverkstaden på jobbet. Kom på mig själv med att fundera över bebisar, kollade upp vilket datum barnet skulle komma om det lyckats den här gången, räknade dagarna i almanackan fram till bim minst tre gånger...suck jag blir så less på mig själv. Egentligen borde jag kanske testa på juldagen istället för på julafton så att jag inte förstör min julstämning när testet visar negativt.

Millan

• Kattflickan

Jag skulle nog också säga som det är till gynekologen! 

Förresten, en reflektion...varför känner man sig så sabla gravid från Äl till BIM för????? Är tokirriterad på mig själv för att jag känner mig så skengravid! Är en hel vecka kvar till BIM!

Millan 

• Kattflickan

Essalady: När jag blev gravid förra gången så var det den månad som ägglossningen var framskjuten några dagar. Vet inte alls om det spelade nån roll men hoppas för dig att det är så! 

Pingla: Hoppas du plussar om ett par dar!

Ceke: Vet inte vad jag ska hoppas för din del. Min syster hade en blodblandad flytning i början av sin graviditet.

En jobbarkompis som är gravid har fått havandeskapsförgiftning, verkar inte kul. Hoppas det går bra, hon är sjukskriven nu.

Intressant att höra om hur en utredning går till Astrogirl! Kanske borde man skippa stickorna nu när jag börjar få koll på när ÄL brukar inträffa.

Millan- som rastlöst väntar på BIM!!!  

• Kattflickan

Hej tjejer:

Jag har en fråga om vad ni tror. Om man har tidig ÄL, borde man då inte tidigare kunna känna av graviditeten och få plus? En del plussar ju typ på BIM-5, vilket borde vara strax efter att ägget fastnat om man har sen ÄL, så dessa personer borde ha tidig ÄL. Borde inte rekommendationen vara att testa typ 14 dagar efter ägglossningen?

Jag tycker jag känner av en massa symptom. Antagligen är jag bara skenis. Har håll, ömma bröst etc. Men BIM är först på fredag om en vecka. Men det har gått 9 dagar sen ÄL. Irriterande. Nej nu ska jag jobba och inte känna efter så mycket.

Ernlia: Skönt att det ser bra ut för dig och att du slutat blöda!

Millan

• Kattflickan

Ååå Ernlia! Jag förstår dig, tycker också det känns jobbigt med alla gravida runt omkring en. Är de ovanligt många just nu, eller?

Vissa dagar måste man få tillåta sig själv att vara ledsen. Jag hade en sån dag igår. Grinade lite på toaletten på jobbet. Jag var trött och började tänka på vår lilla dotter som aldrig fick leva. Ännu värre blir det när jag tänker på att det var vårt aktiva val som gjorde att hon inte fick leva. Får såna skuldkänslor ibland.

Det är ju fortfarande så färskt för dig. Ta hand om dig! Hoppas du snart blir gravid igen!

Kram!

Millan

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet