Inlägg från: ernlia03 |Visa alla inlägg
  • ernlia03

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Jag var ett sk. "misstag" och definitivt inte planerad. Både mamma och pappa var 20 år. Med syrran (har en annan pappa) tog det tydligen ett år och då var mamma 30 år. För oss tog det 6 försök vilket blir ca 5,5 månad om man räknar från mensen första dag då vi började försöka tills vi plussade på BIM. Jag hoppas innerligt att jag blir lika regelbunden som innan MA, mens på dag 27-28 och ÄL-stegring på dag 15.

Just nu har jag ingen aning. Har jätteöppen livmodertapp (får i princip in ett finger) och den är mjuk och våt. Som den tydligen ska vara vid ÄL. Samtidigt har jag "mensvärk", kan ju också vara ÄL-värk i det här fallet. Eller så blev tappen påverkad av skrapningen eftersom jag haft en tryckande känsla i underlivet i princip sen skrapningen. Väldigt frustrerande att inte veta eller ha nån koll! Skrikandes

Imorgon bitti är det iaf dags för återbesök till gyn. Hoppas han kan se om jag haft ÄL eller kommer att ha snart. Och att provsvaren på skrapningen visar att det var slumpen och inte något annat som orsakade MA. Och att allt ser bra ut så vi får ok att köra igång ordentligt igen.

Om det nu är så att jag har ÄL nu vill jag ju inte missa den. Men tror ni man kan sexa ikväll om man ska till gyn imorgon..? Jag menar, allt rinner ju inte ut med en gång...Tungan ute

• ernlia03
    mallanis skrev 2010-12-21 13:07:08 följande:
    hahah, jag hade nog sexat på gyn har nog varit med om det mesta.....man vill ju inte gå miste om chans på äl ;) Vad är det för provsvar du väntar, vilket lyx att ni har sådant!
    mallanis skrev 2010-12-21 13:18:42 följande:
    Ernlia- Jag menade inte att ni ska sexa PÅ gyn ;) utan sexa på, gyn har nog sett det mesta...
    Haha, jag förstod det! Men visst, säger han att jag har ägglossning typ NU när jag ligger där så kan det hända att det blir i nån skrubb eller liknande. Flört

Provsvaren är från analysen av det som skrapades ur mig helt enkelt. Men som jag förstod det var det egentligen bara infektion man kunde se av det provet. Om MA orsakades av nån befintlig infektion hos mig. Annars antar man väl att det var slumpen. Det görs nog inga kromosomundersökningar eller liknande.
  • ernlia03

Jag är en ganska erfaren tappkännare, men det är ingen tillförlitlig metod så jag skippade den efter några månader. Men det verkar som jag känner min kropp rätt väl trots allt. Var till gyn på återkontroll imorse och jag har tydligen haft ÄL för någon dag sen! Skrattande Kände ju att något var på gång för typ en vecka sedan, men vågade inte riktigt lita på det. Tur att vi har myst lite iaf. Men förmodligen på helt fel dagar och inte speciellt många gånger... Men det ska ju tydligen räcka med en gång. Igår kväll var dock lite "onödig" då, men läkaren sa heller inget idag om det. Glad

Allt såg bra ut, kan äntligen säga att MA:et är över, iaf fysiskt. Tydligen var jag dock lite av ett original för min livmoder hade en väldigt "rolig" placering som han uttryckte det. Bakåtvänd och sned på något sätt, han hade inte sett det många gånger tidigare. Det var dock inget som skulle påverka något, varken fertilitet och risk för missfall.

Provsvaren på skrapningen visade att det var en ofostrig graviditet, det hade fäst ett ägg, men aldrig utvecklats till ett foster eftersom det tydligen aldrig utvecklats en moderkaka. Förstår inte riktigt hur graviditeten kunde fortsätta, men kunde ta ungefär sex veckor innan kroppen signalerade att något är fel. Det var helt slumpmässigt, fanns inga tecken på infektion eller annat dylikt.

Jag frågade om han kunde se om jag hade haft eller skulle ha ÄL och därför kollade han det. Och i min vänstra äggstock fanns en gulkropp som tydligen betydde att jag hade haft ÄL därifrån. Vet dock inte när exakt, men det tyder ju iaf på att min kropp verkar ha kommit igång igen efter MA, om än med ca en veckas "försening".

Läkaren var lite svår att förstå för han mumlar så tusans och pratar en massa, men han lät lite kryptisk (eller så är det bara jag som tolkar det så) och sa att det kan ju vara att anteckna i kalendern ungefär när ÄL har varit ifall det inte kommer nån mens. Han frågade även om jag ville bli gravid direkt och sa att det inte var någon fara i så fall. Det fanns så bra mätmetoder idag att man ändå kunde se när befruktningen skett. Jag frågade ytterligare en gång för att vara helt säker om det var någon fara med att bli gravid utan en mens emellan och fick ett tydligt NEJ till svar.

Han sa dock även att slemhinnan inte var jättetjock vilket borde minska chansen till att ägget fäster i så fall. Jag skulle förmodligen blöda mindre än en vanlig mens om mensen kom. 

Oj, nu blev det långt igen... Skäms

• ernlia03
    Gris78 skrev 2010-12-22 17:12:29 följande:
    Enl kalendern så har jag BIM på juldagen, verkar som att min mens är petig på de där 14 dagarna. Nåt enstaka tillfälle som sist tex så blev det 15 el 16 och någon gång har det var färre än 14 dagar emellan. 

Ernila - tabletter?? Vilka tabletter, har du käka knark i 8 veckor?? - förvirrad är bara förnamnet på vad jag just blivit.... :)
    Jag tror du har missförstått. Jag har visserligen ätit tabletter för att få ut allt efter skrapningen, men bara i 10 dagar. 8 veckor tror jag du får från att Irmelie skrev att hon inte har fått tillbaka sin mens på 8 veckor efter att hon åt tabletter för att få igång missfallet... Ingen har alltså knarkat någon längre tid. Flört Vad jag vet iaf...

MariaF79: Jag har faktiskt inga större problem mentalt med att eventuellt bli gravid igen direkt. Snarare så att jag kommer att bryta ihop på riktigt om mensen kommer. Skrapningen och framför allt tiden innan var rätt knäckande, sen även tiden efter eftersom jag hade så ont och var så orolig. Men jag vet inte om jag mentalt har fattat att jag inte är gravid fortfarande. Har ju blödit, men inte fått någon riktig mens. Känner jag mig själv rätt kommer verkligheten att komma ikapp då mensen kommer. Kanske för att det var så fruktansvärt jobbigt varje gång den kom innan graviditeten.

Ja, ni vet ju sjäva hur det känns när mensen kommer när man hoppats så. Nu har jag inte fått mens sen september och hade inte riktigt räknat med att få den tillbaka så tidigt. Förhoppningsvis behöver jag inte det, men min "övertygelse" om att vara/bli gravid igen direkt har minskat rejält.
  • ernlia03

Hoppas alla haft en trevlig jul trots lite objudna menstanter här och var!

Här händer inget på den fronten. Tog ett gravtest idag för att se om det äntligen skulle vara blankt (hur ofta vill man det?!) Men det var ett ynkligt svagt tunt streck där. I princip likadant som första gången jag såg ett positivt test, den gången blev jag dock glad över det...

Väntar på stickningar i bröstvårtorna eftersom det var det första och det enda symptom jag hade på att jag var gravid. Ingen garanti att nästa graviditet visar sig på samma sätt, men jag skulle inte kunna låta bli att hoppas om brösten börjar "bränna" om man säger så. Jag vill INTE att dom ska bli ömma och tunga dock, för då är det mens på gång.

Jobbigt att inte veta när jag kan förvänta mig mens, tack och lov att cykeln alltid varit regelbunden innan, hoppas innerligt den fortsätter så om den nu måste komma igen.

Angående tidigt missfall så har egentligen ingen aning, men har läst att man kan förvänta sig en lite längre mens än vanligt och med mindre mensvärk av någon anledning. Men det är väl säkert som allt annat, det är olika från person till person.  

• ernlia03
    L Maria skrev 2010-12-25 19:50:39 följande:
    Ernlia, har du inte haft något helt blankt än...? KAN det vara en ny graviditet tror du eller...?

Mallanis - du som är experttempare, vad tror du om min kurva (tidigare inlägg)...?
    Nej, tror inte det. Det har ju inte ens gått fyra veckor sen skrapningen och det verkar vara vanligt att hormonerna sitter i länge. Jag testade i förrgår också, då var det också ett streck som var lite starkare än igår. Jag hade hoppats på ett blankt test så att jag ska kunna veta vad det betyder om jag får utslag igen sen...

Bevisar hur känsliga testen är (använder testlagrets), kan inte finnas mycket graviditet kvar i mig nu!
  • ernlia03
    Irmeline skrev 2010-12-27 12:44:31 följande:
    På nyårsafton har det gått 9 veckor sen mens.. Men jag har fått gyntid imorn, så det känns skönt. Vet inte vad de kan göra men skönt att kolla så att allt ser bra ut därinne! 
    Inte ofta man hör att någon längtar efter mens i den här tråden... Glad Men jag förstår dig! Jag är väldigt glad över att det visade sig att jag har haft ÄL, det borde ju betyda att jag får mens. Eller förhoppningsvis inte. Men om jag inte är gravid borde väl mensen komma? Jag vet att man kan ha mens utan ÄL, men kan man ha ÄL utan mens?

2010 har ju inte inneburit den bästa statistiken hittills så det skulle ju vara kul om det trillade in några plus nu precis i slutet! Och kanske ett gäng för att sätta standarden på 2011!

Ego: Har mensvärk och hade det även förra veckan. Idag var jag rätt säker på att mensen kommit, men inte den minsta blödning. Är dock inte heller gravid eftersom testen fortfarande visar positivt, men svagare och svagare. Tycker de borde visa starkare om det var nåt nytt på gång. Antar att kroppen fortfarande håller på att återhämta sig bara! Jag brukar alltid få mensen innan mensvärken kommer så att säga, 1-2 dgr med rosa flytningar och sen blir det störtflod i ca 1 dag och då kommer värken.
  • ernlia03
    Irmeline skrev 2010-12-27 15:03:26 följande:
    Till mig sa de i en annan tråd att man omöjligt kunde få ÄL innan alla gravhormoner var ute ur kroppen, dvs att testen var negativa.. Hur vet du att du haft ÄL? Såg de det på VUL?

Jag tror inte man kan ha ÄL utan mens om man inte är gravid. Jag har läst det någonstans men minns ej var.
    Kan det inte vara en ny graviditet som du ser?
    Jag har också läst det nånstans, men läkaren sa det när jag var på VUL på återkontrollen. Han såg en gulkropp, vilket jag antar betyder att ett ägg verkligen har släppt, eller? Står det nåt i bibeln om det? Han påstod iaf att jag hade haft ÄL...

Nej, det är nog inte en ny graviditet. Har testat varannan dag sen 23/12 och strecken har blivit märkbart svagare för varje gång. Jag tror de skulle bli starkare i så fall.
  • ernlia03
    ernlia03 skrev 2010-12-27 16:04:19 följande:
    Jag har också läst det nånstans, men läkaren sa det när jag var på VUL på återkontrollen. Han såg en gulkropp, vilket jag antar betyder att ett ägg verkligen har släppt, eller? Står det nåt i bibeln om det? Han påstod iaf att jag hade haft ÄL...

Nej, det är nog inte en ny graviditet. Har testat varannan dag sen 23/12 och strecken har blivit märkbart svagare för varje gång. Jag tror de skulle bli starkare i så fall.
    Hittade ett bra och informativt svar: http://www.sjukvardsradgivningen.se/fraga_sjukvardsradgivningen/Article.aspx?a=35979

I korthet, en gulkropp innebär att det har varit ÄL och det kommer alltid en mens efter ÄL (om man inte blir gravid förstås)!
    Polarlantis skrev 2010-12-27 16:15:43 följande:
    Tack för supporten! Insåg just att nä rman masserat BIM kan man testa när som helst...hmm...kanske får bli ikväll iaf... Är rädd för både + och - så klart fast på helt olika sätt! Det är dödligt spännande det här!!! IIIIHHH!!!!

Lycka till alla!!!
    Testa, testa! Förstår din rädsla, så länge man inte testar minus kan man hoppas och drömma. Det kan man iofs om man får minus också eftersom det är så svagt i början och kan ta ett tag. Men får man plus är det underbart! Skulle ju bryta trenden rejält här i tråden om du dessutom plussar på första försöket! Glad
  • ernlia03

Åh, trodde jag skulle få ett svar nu Polarlantis! Flört Men ärligt talat, känn ingen press från oss. Det är din stund och är det något jag har lärt mig så är det att ta kroppens och psykets intuition på allvar. Man vet rätt säkert vad det ska visa på stickan, även om man inte tillåter sig tro eller hoppas det innan. Men med facit i hand så VISSTE man, iaf var det så för mig.

Jag har definitivt hormoner kvar i kroppen, eller så är det PMS eller nåt annat på gång. Bläddrade förbi svt1 och såg typ en kvart av förberedelserna inför Victorias bröllop, började grina... Jag som inte ens är svensk. Skäms 

Nu har jag kört en timme på fitnessbrädan till Wii:et och ska lägga mig bredvid min nyduschade sovande man (han jobbar som brevbärare och stiger upp 5 på mornarna), har inte så mycket kvällstid tillsammans för tillfället...

Godnatt alla! 

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet