• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • ifyouweremine

Hmm ja molvärk verkar ju vara vanligt. Det är så svårt att veta hur molvärk "ska" kännas. Hur stark värk kände/känner ni som är/varit gravida före bim? Och värker det starkare när bim är passerat? Det jag känner skulle jag inte direkt påstå att det gör ont precis, men det känns, särskilt när jag sitter ner. Ibland känns det inte alls och då funderar jag på om jag inbillade mig alltihop. Men efter en stund kommer det igen.

I helgen är jag tyvärr bjuden på fest. Blir intressant att se hur det går att dölja att man inte dricker. Måste preparera lite dryck. Om jag inte fått mens vid det laget förstås..

Irmelie - Hur går det för dig? Verkar allt ha kommit ut som det ska nu?

Gris78 - Spottings? Kan det vara nidis? Måste fråga också på vilket sätt är brösten ömma? Bröstvårtor eller mer inuti brösten liksom?

• Gris78
    Essalady -  Jag skulle nog säga att det är båda och de känns lite som tennisbollar de ena är självklart en lite förstorad version av en tennisboll.  Blodåder grejen kan jag se lite av det i normala fall i sanna utsträckning, tydligheten år lite si och så.  

För att hålla besvikelsen nere så (för mig själv) skulle jag nog tippa på att det är mest inbillning när det gäller blodådrorna.  

Brösten känns det är ingen inbillning det kan jag lova, man närmar sig BIM med storsteg nu. :)  

Har det betydelse och det är ömt inuti eller bröstvårtor???  - hur är det hos dig???

Mellanis - finns det olika varianter på molvärk?? Jag har inte nån just nu men intressant ändå... 

Pingla77 - hur går det för dig?? Nyheter?? 

MD77 och Saftis - hur känns det nuförtiden? 
  • Fru KM

Känner mig på bättre humör idag. Svärfar mår bättre. Gjorde ett ÄL test imorses som visade 2 streck så nu är ÄL på G. Känns bra. Maken var helt med på att sexa järnet idag o imorn

• mallanis
    Gris och Essalady -
    När jag ska ha mens har jag som kortvarig värk högre upp (typ vid äggstockarna) och det brukar vara ett tecken på mens om en dag eller två... Gravid"molet"  har för mig suttit längre ner och gått från bara lite  som man funderar vad/om det är något till lite mer molande. Kan inte säga att jag har haft direkt ont utan bara att jag känner att det det är något annorlunda... himla diffust ;) och flummigt

mina bröst gör ont precis överallt ;) men innan pluss så spände de bara...

Irmelie- Hur går det för dig?

Fru KM- skönt med lite ljus när det är tungt!

nope dags för jobb kram kram
    Tredje gången gillt!?
  • mallanis

MD77-  Såg det här : 
    Din blodvolym ökar 40% -50% under graviditeten. Som ett resultat kan du börja märka dina ådror mer, särskilt i magen, bröst och ben.

Tredje gången gillt!?
  • Irmeline

Det går framåt för mig!

Jag blöder lite smått (ingen störtflod) och avvaktar till nästa tisdag då jag har återbesök för att se om allt kommit ut.
    Om inte blir det skrapning direkt på plats, så jag måste fasta 6 timmar innan. Ska dit vid klockan 13, så jag får alltså äta senast klockan sju, ingen lunch alltså! Inte dricka heller. Hoppas såklart jag slipper skrapningen helt och att allt kommit ut, graviditeten stannade ju upp i början av vecka 6 så den var inte särkilt stor, vilket är bra. 

Har beställt tester från billiga tester som kom idag med posten. Så efter jag varit på återbesök och de sagt åt mig att vi kan köra igen så ska jag kolla hur hcg-nivån ligger så jag vet att den är på väg ner. Om jag blir gravid innan mens (inte troligt men läst om en del som blivit det) så kan det vara bra att se att hcg gått upp, eftersom man plussar ett tag efter mf. Om man inte får tillbaka mensen på ett tag och testar igen och nivån är starkare än när man börjar vet man att man är gravid, om den minskat lite så är mensen lite seg bara. Kan vara skönt att ha lite koll.

Har även köpt äl-tester som jag ska börja använda.
    Blir inget vänta och se denna gång, nu maxas det!!  Skrattande 

• mallanis
    Irmeline skrev 2010-11-01 12:42:30 följande:
    Det går framåt för mig!

Jag blöder lite smått (ingen störtflod) och avvaktar till nästa tisdag då jag har återbesök för att se om allt kommit ut.
    Om inte blir det skrapning direkt på plats, så jag måste fasta 6 timmar innan. Ska dit vid klockan 13, så jag får alltså äta senast klockan sju, ingen lunch alltså! Inte dricka heller. Hoppas såklart jag slipper skrapningen helt och att allt kommit ut, graviditeten stannade ju upp i början av vecka 6 så den var inte särkilt stor, vilket är bra. 

Har beställt tester från billiga tester som kom idag med posten. Så efter jag varit på återbesök och de sagt åt mig att vi kan köra igen så ska jag kolla hur hcg-nivån ligger så jag vet att den är på väg ner. Om jag blir gravid innan mens (inte troligt men läst om en del som blivit det) så kan det vara bra att se att hcg gått upp, eftersom man plussar ett tag efter mf. Om man inte får tillbaka mensen på ett tag och testar igen och nivån är starkare än när man börjar vet man att man är gravid, om den minskat lite så är mensen lite seg bara. Kan vara skönt att ha lite koll.

Har även köpt äl-tester som jag ska börja använda.
    Blir inget vänta och se denna gång, nu maxas det!!  Skrattande 
    Hoppas att du slapp skrapningen, jag har inte så där jättebra erfarenheter av cytotecen. Jag blödde ju rejältt men fick ändå skrapas. Om jag får något mer ma så ska jag be om att skrapas direkt!  Men det är ju jobbigt att först gå och blöda och sen ändå skrapas! 
    Du verkar ändå vara vid gott mod, du är en kämpe! Men kom ihåg att det är ok att vara ledsen förbannad och att den känslan kan sitta kvar länge!
    Tredje gången gillt!?
  • Saftmedbulle

Irmelie: Vi håller tummarna för dig att det kommer att funka som det ska och att du snart sitter med plus igen.

Gris78: Här är det bra. Lite illamående lite nu och då bara och brösten ömmar en del (men wow, som de ser ut... både jag och maken gillar det ;) Inskrivning hos BM på torsdag, sen åker vi bort torsd-sönd, så då blir det väl en hel massa att läsa ifatt här, misstänker jag (men kul!). Vi ska hälsa på mina föräldrar... Gud, vad jobbigt det kommer att bli att hålla tyst (fast vi ska inte berätta förrän till jul)!

FruKM: Tråkigt att höra om din famij. Hoppas det blir bättre snart... (styrkekram!)

Mallanis: Syns det något på dig? Har läst i andra trådar med BF juni att de börjat få magar, men på mig syns knappt något alls...

Rosavit: Wiii! Grattis! Hur skoj som helst!

• mallanis
    Saftmedbulle skrev 2010-11-01 15:24:24 följande:
    Irmelie: Vi håller tummarna för dig att det kommer att funka som det ska och att du snart sitter med plus igen.

Gris78: Här är det bra. Lite illamående lite nu och då bara och brösten ömmar en del (men wow, som de ser ut... både jag och maken gillar det ;) Inskrivning hos BM på torsdag, sen åker vi bort torsd-sönd, så då blir det väl en hel massa att läsa ifatt här, misstänker jag (men kul!). Vi ska hälsa på mina föräldrar... Gud, vad jobbigt det kommer att bli att hålla tyst (fast vi ska inte berätta förrän till jul)!

FruKM: Tråkigt att höra om din famij. Hoppas det blir bättre snart... (styrkekram!)

Mallanis: Syns det något på dig? Har läst i andra trådar med BF juni att de börjat få magar, men på mig syns knappt något alls...

Rosavit: Wiii! Grattis! Hur skoj som helst!
    hmmm om det syns... min man tycker det ;) och då pratar vi inte om brösten längre. ;)  Men det beror nog mest på att jag inte äter särkilt nyttigt just nu....  vill inte stå och laga mat och äter det jag "känner för" och i vanliga fall äter jag nyttigt.... som sagt nu slinker det mesta ner.....  livmodern ska väll vara som en grape ungefär i storlek men jag är trögare i magen så det är nog tarmarna som gör att det syns.... för den lilla bula är högre upp ;)
    Hur är det med dig då? Jag måste fråga jag är så trött och illammående och känner mig som en slacker på jobbet *skäms* , hur går det med dig orkar du jobba ordenligt?
    Tredje gången gillt!?
  • Saftmedbulle

Mallanis:
    Känner igen det där... är också sanslöst trött. Än så länge har jobbet inte blivit lidande. Är lärare, så den här veckan har jag faktiskt höstlov (även om jag har 75 uppsatser att rätta, men de kan jag ta lite nu och då och ja...sovmorgon blir det ju den här veckan-inte helt fel).
    Ja, visst kan det vara svårt att tänka på vad man äter...funkar lite olika för mig. Har dock märkt att vatten med citon hjälper mot illamåendet, så det intar jag varje dag.

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet