• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • Ansi30

Jag väntar på BIM och för att tiden att gå ska jag roa mig med att göra egen ärtsoppa. Har aldrig gjort det förut så det blir spännande att se om jag kan få det ätbart

Så nu ska jag gå och lägga ärtorna i blöt så dom får ligga där under natten.

För övrigt så har mina boobs börjat ömma...men det gör dom ibland i normala fall också innan mens (dock inte riktigt så här tidigt tror jag).. Vågar inte hoppas för mkt.

Nu: ärtor i blöt! 

• Pingla35

Molvärk i tjejmagen, men inga ömma bröst. Varför det?? Har ju jämt förut varit öm några dagar innan mens. VAd är det som händer? Molvärken har tilltagit ju närmare BIM jag kommit, för att inte tala om illamåendet. Ingen större matlust, men blir bättre av att äta lite. Hoppas att det är något som går att förklara. Annars har jag kanske drabbats av stans skengraviditet.
    Ni som plussade, hur kände ni er dagarna innan BIM?

Apropå det här med att träna och hålla igång så känner jag igen mig i det ni skriver. VArför ska jag hålla igång och flåsa nu när jag snart ändå ska bli fet? Men efter ett friskis pass igår där jag mötte en gammal klasskompis som fick barn i slutet av augusti orkade mer än mig, flög djävulen i mig. Hemligheten med henne är just att hon tränade ända in i det sista, naturligtvis anpassat, och jag tror att det är därför som hon lättare har kunnat komma igång så fort efter förlossning.  
    Så nu j-lar ska här tränas, man blir ju faktiskt lite piggare av det både fysiskt och mentalt. 

• Finlandssvenska

tråkigt för dom som fått mensen....

Här börjar det vara dags för ÄL och första försöket...

Åker på jobbresa idag men som jag tidigare skrev så passar sambon på att följa med...

Han får ju pyssla med eget då jag är på kundbesök eller andra jobbmöten, så det är ingen panik med han under resan... och så har vi ju möjlighet att jobba på försök nr 1...

• ernlia03
    Pingla35 skrev 2010-11-03 08:15:14 följande:
    Molvärk i tjejmagen, men inga ömma bröst. Varför det?? Har ju jämt förut varit öm några dagar innan mens. VAd är det som händer? Molvärken har tilltagit ju närmare BIM jag kommit, för att inte tala om illamåendet. Ingen större matlust, men blir bättre av att äta lite. Hoppas att det är något som går att förklara. Annars har jag kanske drabbats av stans skengraviditet.
    Ni som plussade, hur kände ni er dagarna innan BIM?

Apropå det här med att träna och hålla igång så känner jag igen mig i det ni skriver. VArför ska jag hålla igång och flåsa nu när jag snart ändå ska bli fet? Men efter ett friskis pass igår där jag mötte en gammal klasskompis som fick barn i slutet av augusti orkade mer än mig, flög djävulen i mig. Hemligheten med henne är just att hon tränade ända in i det sista, naturligtvis anpassat, och jag tror att det är därför som hon lättare har kunnat komma igång så fort efter förlossning.  
    Så nu j-lar ska här tränas, man blir ju faktiskt lite piggare av det både fysiskt och mentalt. 
    Sådär hade jag innan jag plussade! Brukar alltid få ömma och stora tunga bröst tre dagar innan mens, men INTE den senaste gången. Däremot hade jag en skum känsla i bara bröstvårtorna, spände, drog och "ilade" lite i dem. Som om någon nöp och drog lite i dem. Tur att man har skrivit ner lite grann, för känner redan att jag har glömt massor även om det är mindre än en månad sen jag plussade... Förvånad

Jag började träna ordentligt i början på sommaren och har faktiskt lyckats hålla igång det. Läste nånstans att det är de kilona man lägger på sig i början av graviditeten som är svårast att bli av med efteråt. Det är tydligen mest fett man lägger på sig då, senare är det mest barnet som växer och vattenmängden som ökar. Försöker tänka på det när jag absolut inte vill till gymmet. Glad Och har faktiskt inte gått upp alls ännu, snarare gått ner nästan...

Jag tror också på det där med att vara i så bra form som möjligt för både förlossningen och efteråt! Och jag tror att om kroppen mår bra så är det lättare att bli gravid, kan ju vara en morot att hålla igång träningen...? Tungan ute

Daniela01: Synd att den där förbannade kärringen alltid ska komma även om hon inte är bjuden! I en annan tråd jag är med i fick vi tips på hur man bygger en koja så hon inte slipper ut. Tror den var tagen ur en "Totte"-bok. Kanske jag skulle lägga in beskrivningen här också. Glad
  • Jojjo77
    Finlandssvenska skrev 2010-11-03 08:50:06 följande:

tråkigt för dom som fått mensen....

Här börjar det vara dags för ÄL och första försöket...

Åker på jobbresa idag men som jag tidigare skrev så passar sambon på att följa med...

Han får ju pyssla med eget då jag är på kundbesök eller andra jobbmöten, så det är ingen panik med han under resan... och så har vi ju möjlighet att jobba på försök nr 1...

Kul Då verkar det som att vi börjar jobba på ungefär samtidigt för första gången Håller tummarna!
  • Sanna77

Flyttar fram listan:

{#emotions_dlg.flower}Spöke{#emotions_dlg.flower}Död{#emotions_dlg.flower}Drömmer{#emotions_dlg.flower}Kräks{#emotions_dlg.flower}Hjärta{#emotions_dlg.flower}Baby{#emotions_dlg.flower}

BIM

Oktober
    28 -- Daniela01  Äl 13 okt (oändligt massa försök)
    ??--  Gris78 ÄL 19 okt (andra försöket)

November
    ~5 -- Pingla77  ÄL ~21-23 okt (6:e försöket, första barnet)
    7 -- essalady  ÄL 24 okt (3:e försöket, första barnet)
    8 -- emmafemma  ÄL ~ 24-26 okt (första försöket, första barnet)
    9 -- Sanna77  (2:a försöket, första barnet)
    10 -- Ansi30 ÄL 27 okt (oj vad blir det nu, försök 7. Första barnet)

~12 -- MariaF79  ÄL 29 okt (2:a försöket, första barnet)
    12 -- Astrogirl  ÄL 29-30 okt (försök nr 10, första barnet)
    12 -- The blonde one  ÄL 15 okt (6e försöket..)
    12 -- Inna  ÄL 2 nov (4:e försöker, första barnet)
    12 - Fröken Ellen ÄL 29 okt

16 -- simtim ÄL ~2 nov (4:e försöket, första barnet)
    16 -- Lillamillan  ÄL 2 nov  (försök nr 14, första barnet)
    16--Fru KM  ÄL ~2 nov (försök nr 2, första barnet)
    ??--Finlandssvenska ÄL 6 nov ( första försöket, första barnet)

GRAVIDA MED FÖRSTA BARNET
    Mallanis: BF 5 juni 2011. 
    Saftochbulle: BF juni 2011.
    Ernlia03: BF 20 juni 2011.
    Drömmen om Elin: BF 23 juni 2011
    MD77:  BF 9 juli 2011
    Rosavit:  BF juli

• Sanna77

Jag blir tokig på mitt humör och för den delen hela kroppen! Skrikandes
    Brösten har varit väldigt stora, tunga och ömma sedan ÄL och mitt humör är.. jag vet inte vad jag ska kalla det..
    Igår var jag arg, jag brukar ha relativt kort stubin men nu har kropp tagit det till en annan nivå! Nu blir jag inte bara sur/irriterad, nu kokar hela kroppen av ilska! har inte upplevt det tidigare så väldigt spännande, det är som om jag har en bubbelpool i hela kroppen : ) och det tar jättelång tid innan bubblet försvinner! kul att vara hetlevrad men passar sjukt dåligt ihop med att ha ett jobb. Dessutom är jag ovanligt varm..jag kanske håller på att förvandlas till djävulen?? Demon

Idag vill jag bara ligga under täcket och gråta..Gråter

Helt ärligt så saknar jag mina P-piller, jag var en sån fin och trevlig människa när jag fick mina piller Oskyldig

• Irmeline
    Sanna77 skrev 2010-11-03 15:26:34 följande:

Helt ärligt så saknar jag mina P-piller, jag var en sån fin och trevlig människa när jag fick mina piller Oskyldig

jag saknar också mina piller!
    Fått en "stressad" hud sen jag slutade med knott längs sidan av ansiktet och ner på halsen.
    Fett hår och håravfall. Och mindre bröst (men de växte igen då jag blev gravid)

Så mycket snyggare och snällare med piller!
    Längtar till jag fått ett barn och kan börja igen :)
  • Saftmedbulle

Pingla77: Jag kände mig kräkfärdig några  dagar innan BIM och hade molvärk, så jag hade väl på känn att jag hade plussat.
    Dessutom hade vi helt säkert prickat in ÄL (tidigare var vi helt ute och cyklade) så man hoppades ju. Men... helt säker var jag ju inte förrän gravidtestet visade plus (har foto på det, i fall jag skulle tvivla, vilket man gör ibland när man inte känner nånting alls)

Inskrivning hos BM imorgon... Inte annat än att man är lite nervös, faktiskt, men det ska bli hemskt spännande.

Låter jobbigt det där med pilleravvänjningen, Har aldrig själv använt sådana så jag slapp det. Nu är jag full av hormoner istället och kan börja gråta för ingenting. Hörde en jättesorglig låt på radion i eftermiddags och ja...så var det kört igen. Ska tydligen vara helt normalt, men det är ju lite påfrestande för ens partner...

MD77: Hur går det för dig?

Irmelie: Vi håller tummarna för att du snart är på banan igen!

• Kattflickan
    Irmeline skrev 2010-11-03 16:07:21 följande:
    jag saknar också mina piller!
    Fått en "stressad" hud sen jag slutade med knott längs sidan av ansiktet och ner på halsen.
    Fett hår och håravfall. Och mindre bröst (men de växte igen då jag blev gravid)

Så mycket snyggare och snällare med piller!
    Längtar till jag fått ett barn och kan börja igen :)
    Va???? Jag som trodde alla kvinnor mådde åtminstone lite sämre med p-piller? Själv har jag inte ätit på 7 år. Provade i flera år och var konstant PMS-ig (deppig), blev tjockare, och hade ingen sexlust (att dammsuga kändes intressantare än att ha sex). Efter att ha testat 4 sorter under flera år utan förbättring så slutade jag med dem och blev smalare (tappade 7 kg på ett halvår), gladare och ville plötsligt ha sex igen. Min dåvarande pojkvän märkte en enorm skillnad. Fast det var ju ett effektivt preventivmedel då jag aldrig ville ha sex

Men vi är ju alla olika!

Millan
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet