Inlägg från: Jojjo77 |Visa alla inlägg
  • Jojjo77

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Aruba skrev 2012-08-02 20:26:32 följande:
    Bra att du stannar upp och tänker. Ibland blir man ju bara så fokuserad på att "lyckas" i synnerhet vinnarskallar som jag som ger sig fan på att grejer SKA gå, bara för att jag brukar lyckas. Jag var inne på de funderingarna ett tag, hur mkt jag ville ha barn och hur mycket jag faktiskt bara skulle bevisa för mig själv att jag VISST kunde bli gravid!!

Sen kan det ju samtidigt vara psyket som försöker hindra en svår besvikelse igen. Om man inte försöker så blir man inte ledsen...

Jag hoppas du kommer fram till vad DU vill och önskar!
    Där fick du till det sååå exakt som jag känner!!! Ibland tror jag att jag bara vill kunna bli gravid för att visa att jag VISST kan, som alla andra, för det ska man kunna om man är kvinna. Lite som med körkort, det ska man bara ha, för att visa att man passar in i normen på ngt konstigt sätt...

Tack så mycket mycket snälla du, jag hoppas också att jag kommer fram till det en vacker dag...

Kram
  • Jojjo77
    Aruba skrev 2012-08-07 10:11:39 följande:

Det gör du.  Dessutom tror jag att det är BRA att "tvivla" eller vad man ska kalla det för, stora belut kräver mycket tankar!! Att bara kasta sig in i ett föräldrarskap är i mina ögon fullständigt vettlöst, vet tyvärr alldeles för många som skaffat barn för att normen så bjuder, inte för att de i själ och hjärta VILL. Jag har själv tvivlat jättelänge, då jag helt enkelt inte varit säker på att jag VILL ge upp allt som jag måste ge upp om jag blir förälder, om jag kommer att trivas med ett liv där mitt liv i mångt och mycket måste kretsa kring en annan människas behov, att man hela tiden ska "dömas" av andra föräldrar, att jag måste ge upp en del av mina egna intressen etc. Kanske låter det egositiskt, och då får det vara så. Jag har GILLAT mitt fria, karriärsinriktade, hektiska liv med långa resor och bara mig själv o maken att ta hänsyn till. Jag blev också förvånad över hur målinriktad jag blev efter att det visade sig att vi inte blev gravida sådär bums, hur VIKTIGT det blev och hur jag, som oftast ser mig själv som en förnuftig person, plötsligt blev storkonsument av ÄL-test och släpade med mig maken till utredning på IVF... Lite som du säger, är man kvinna SKA man kunna bli gravid (eller...??)

Nu är vi ju gravida och nu är det upp till bevis, kännner fortfarande emellanåt "herregud, vad har vi gett oss in på"? Samtidigt som jag såklart är jätteglad.

I egenskap av hundmänniska blir jag ibland lite fnissig över att det debatteras friskt kring hur mkt man bör tänka sig för innan man skaffar hund, att man har tid, ork, pengar, engagemang, etc etc, samt dessutom brukar man ju bli utsatt för korsförhör av uppfödaren för att bevisa sin duglighet. Men när det gäller barn verkar det inte vara lika viktigt :)
    Tack fina du för dina ord! Du ska veta att det känns skönt att läsa saker som man känner sig så träffad av, att man inte är ensam om att gå med alla tankar. På något sätt så blir det så tydligt för en, när man läser det någon annan satt ord på.

Man brottas med sig själv när man ska försöka att formulera sig till andra, som frågar hur man tänker. Jag är van att prata om hur jag tänker och känner, men nu, nu är det bara kaos, eftersom jag inte VET hur jag tänker... Men mitt i allt kaos så blir det lite klarare när du och flera med dig härinne hjälper mig att reda ut min oreda.

Tack alla för stöttning, du/ni är fantastiska Hjärta
  • Jojjo77
    Saftmedbulle skrev 2012-08-07 11:21:54 följande:
    Känner absolut igen mig i det du beskriver... Vår dotter är ju redan här, men vi kan fortfarande känna att "hjälp, vad har vi gjort?"- tror det är helt naturligt att känna så.

Inte konstigt heller, Jojjo, att du känner som du gör. Jag tror att det är någon sorts försvarsmekanism, åtminstone var det så för oss. Man orkar helt enkelt inte gå runt och tänka på bebisverkstad hela tiden, för det går ut över hela resten av ens tillvaro och det är inte nyttigt, varken för en själv eller relationen. Stor kram! Du tänker förnuftigt...
    Du har helt rätt, klart att man drar på sig nån sorts försvarsmur, det blir liksom enda sättet för att klara en vardag. Samtidigt som man hela tiden har tankarna nötandes i huvudet och som försöker att ta sig fram. Man blir ju lite lätt knäpp till och från...
    Saftmedbulle skrev 2012-08-07 11:51:27 följande:
    Mår ganska bra... hemskt trött - dels är jag ju sjuk, men sen ska dottern ha mat jämt (natten är jobbigast) så inte blir det så mycket vila, inte. Svårt att få tid för sig själv (så det är anledningen till att jag inte "syns" så mycket, men jag tänker på er...).
    De har fortfarande inte riktigt kläm på vad som orsakat min sjukdom, men de letar vidare. En tredje lungröntgen är inplanerad om en månad (suck...). De har hittat saker där, som de inte kan definiera.
    Mannen vårdar barn (VAB), eftersom dottern fortfarande är inskriven på neonatal (fast nu har vi hemvård, 2,3 kg väger hon nu...) och jag är sjukskriven. Humöret går upp och ner...
    Kan bara ana hur frustrerande det är att leva i ovissheten och mitt i allt det komma in i en föräldraroll och ett helt nytt liv. Jag hoppas att ni får tid till att ta hand om varandra och ni har människor runt omkring er så att ni får den hjälp som ni och lilla tjejen behöver. Tänker på dig och hoppas att allt landar snart.

Kram!!!

• Jojjo77
    Kattflickan skrev 2012-08-08 22:24:44 följande:
    Saftis: Jag hoppas verkligen att de hittar vad som är fel. Jobbigt att du mår dåligt och förstår att det är frustrerande. Det kan inte vara någon sjukdom som triggats av graviditeten? En kollegas dotter fick en ovanlig sjukdom i samband med graviditeten som satte sig i ögonen och lungorna.

Jojjo: Det är bra att du verkligen funderar över om du verkligen vill ha barn. Om det är så att det är vad du vill så kommer du komma fram till det. Jag hann bli så less över att leva i det jäkla barnlöshetsträsket att jag inte hade några förhoppningar inför den här Ivf'en. Så jag förstår att du är less. Men nu verkar det ha funkat för mig. Fick se hjärtat slå på ett VUL idag.
    Vad härligt med VUL! Grattis!
  • Jojjo77

Jaa, ni. Nu har jag bestämt mig. Efter en kaosartad arbetsstart, så kände jag att nej, det måste finnas mer. Det finnas något som ska och bör vara viktigare än jobbet. Det måste finnas en större mening med livet, med allt.

Under en skogspromenad i helgen, så bara sa jag till mig själv, att nu kör vi igen. Jag är inte religiös, men ibland kommer det till en som en uppenbarelse. Inget ont som inte har något gott med sig heter det ju. Ett rörigt jobb gav mig nu klarhet i något annat. Vi ska kontakta IVF-kliniken och planerar att gå på IVF nr 3 (2 beroende på hur man ser det..) i december.

Men, inväntar nu mensen för att ha lite koll. Vet inte vad det är med mig den här månaden. Känner mig som jag kände mig när jag var gravid sist (MF v 8), är på BIM +4 men testar minus... Kul kropp...

• Jojjo77

Tack alla för värmande ord. Mensen kom på bim +5, aldrig gått så långt över tiden. Nu blöder jag så det står härligt till...

Millan - Ja, vi ska verkligen prata igenom allt ordentligt med en läkare och jag vill gärna testa att byta preparat. Att bara höja dosen var ju inget som funkade bra sist. Nu vet jag ju att bara för att det blir många ägg så behöver inte det betyda att det tar sig. Det är inte kvantitet utan kvalitet heter det ju   Vi har gått på två rejäla nitar så nu känns det som att man inte förväntar sig ett endaste dugg. Men, försöken ska vi ta ändå, bära eller brista

Kram till er alla fina och ha en underbar helg!!!

• Jojjo77

Har ju testat att hänga i andra trådar, men det är  bara här jag trivs... Tack ändå för tipsen!

Millan - Ja, jag hoppas att det kan gå och göra nån liten ändring, min kropp kanske behöver ngt nytt/annat.

Lavinia - Håller alla tummar för att det går vägen för er. Säger som Millan, fråga gärna om du undrar ngt. Vi kör igång med ICSI nr 3 i nov-dec.

Trevlig helg alla!

Som ogravid ska det lyxas med ett glas vin man måste hitta positiva saker i allt!

• Jojjo77

Lavinia - Fy faaaan säger jag! Lider med dig och förstår känslan du har nu. Vi gick igenom liknande sist. Det är tungt. Finns inget annat att säga. Jag hoppas att ni kan stötta varandra i allt och att ni kan få samtalshjälp, om du vill. Är ledsen att jag inte är inne här så ofta. Men känner mig inte så aktiv gällande barnbiten, så blir liksom inte av. Vi drar igång igen med ICSI nr 3 i nov-dec. Har inga förväntningar, utan vi bara kör för att köra, låter konstigt, men lite så är det. Jag har inte kört samma hormoner som du L, men vill gärna prata m en läkare inför denna omgång för att se om.vi ska ändra på ngt m tanke på att det skitit sig 2 ggr. Livet är orättvist ibland och en mening m allt man utsätts för tror jag inte längre finns. Men, på ngt märkligt sätt klarar man det. Jag tänker på dig Lavinia och önskar av hela mitt hjärta att allt snart vänder och att ni får turen på er sida snart! Stor kram

• Jojjo77

Anwen-Stort grattis till bröllopet! Lycka till med IVF:en. Jag har kört korta metoden båda gångerna. Sprutat i ca 10 dagar. Vet ej hur det blir nu, gång nr 3. Hoppas på nån form av förändring när det gäller upplägg och hormoner, men vi får väl se. Jag litar på läkarna. Kram

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet