Inlägg från: Jojjo77 |Visa alla inlägg
  • Jojjo77

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Irmeline skrev 2012-10-05 14:35:28 följande:
    Hej tjejer, var ett tag sen jag skrev nåt men kollar in då och då och följer er genom hopp och förtvivlan. Är glädjande att flera blivit gravida och det verkar klara sig, och till er som kämpar med Ivf:erna så håller jag några extra tummar. Ni är starka, ni kämpar, men jag förstår samtidigt att det känns jobbigt när folk säger det på det viset. Jag har ju förlorat båda mina föräldrar i cancer, och när det hände får man kommentarer som :det skulle jag aldrig klara, vad stark du är... Så vad ska man göra, lägga sig ned och dö??!! Man klarar det man måste, man har inget val. men det betyder inte att man är mindre beundransvärd för det.
    Tänker på er tjejer i tråden och hoppas det bästa för er! Tur att ni har varandra, Den här tråden var en stor tröst och stort stöd för mig när det var tungt. Ta hand om er.
    Kramar från Irmelie
    Kloka ord! Stor kram!
  • Jojjo77
    Lavinia skrev 2012-10-21 20:45:57 följande:
    Vad roligt Anwen! Vet du något om hur ni ska köra än? Du får rapportera hur det går.

För min del trodde jag att jag skulle börjat med sprutor nu i dagarna men jag har ingen aning om var jag är i cykeln för tillfället. Det verkar ha krånglat ihop sig en del. ÄL testet har visat ett svagt utslag i två veckor nu och så brukar det ju inte vara. Molande mensvärk i rygg och mage i tre veckor. På UL för 1.5 veckor sen kunde man se ett par mindre blåsor som inte hade lossat och en som var lite otydlig och när jag mätte progesteron så kunde man inte heller där se någon ÄL. Så det är om det var något förra helgen i så fall. Så jag antar att jag får avvakta ett par veckor till för att se vad som händer och om inget händer så får jag väl fråga om man bör sätta igång en blödning. Lite segt att bara vänta på allt och ha ont fast bara lite ont så att man knappt bör klaga på det.

Jojjo: Hade ni fått reda på vad det var som var ert problem?

Inga nya läsare som vill dela med sig lite av sina erfarenheter och kamper så det blir lite fart på den här tråden igen?

kram L
    Visst är det jobbigt när det strular, när det är det man INTE behöver. Hoppas att du snart kommer igång.

Det är min man som har för få spermier, inget fel på dem som finns, men de är inte många... Och så fick ju jag reda på vid senaste läkarsamtalet att min äggskal är hårda, dålig kombo med andra ord. Så kort och gott, fel på oss båda, skulle man ju kunna säga...
    Anwen skrev 2012-10-21 21:24:34 följande:
    Lavinia - Troligtvis blir det långa varianten, med spraystart på dag 21 (enligt den info jag fått tidigare). När jag nu räknat lite på mina cykler, så hinner vi nog inte med ÄP och ET innan julledigheterna :S, men borde iaf kunna komma igång med sprayen på nästnästa cykel, strax innan jul, så som jag hoppats. Känns himla skönt att äntligen vara på gång! Att vi fått ett datum att utgå ifrån. Fr.a. efter att vi missade senaste ÄL som kom ett par dagar tidigare än beräknat :S.
    Det är alltid tråkigt att bli framskjuten p g a av att mensen gör som den vill, men skönt med ett datum. Men om det är någon tröst, så tror jag att det är bättre att inte gå och vänta på ett plus/blödning just runt jul. Jag fick missfallet på julafton, så i år är jag glad över att vi kommer igång efter jul. 

Blir nog jättebra att du påbörjar behandlingen runt ledigheten, så att kroppen är avslappnad. Håller alla tummar!!!
    Kattflickan skrev 2012-10-21 20:47:07 följande:
    Jojjo: Hur går det? Är du igång med din Ivf?
    Nej, inte än. Som det ser ut nu, så kommer jag att köra igång med sprutor, Menopur, ca 2 januari, om mensen sköter sig vill säga, men det är där i krokarna som vi räknar med att komma igång. Innan dess ska vi hinna med en veckas sol och badsemester och bara ha det bra, ladda batterierna, jobba ett par veckor innan jul och sen kommer jag på eget bevåg att sjukskriva mig efter jul, när jag ska köra sprutor och plock.

Har mått så dåligt de andra två gångerna, så nu chansar jag inte mer. Jag ska gå in i det här till 110%, eftersom det här nog blir sista gången. Tar det sig inte nu, så lägger vi ner allt. Så nu kör vi, fullt ös. Jag kommer bara att fokusera på mig och min kropp, bort med allt jobb och dåligt samvete.

Äter folsyra och d-vitamin  

Hur mår du?

Lavinia och Anwen - Vet ni era "problem"?

• Jojjo77
    Finlandssvenska skrev 2012-10-16 14:14:52 följande:

Är sjukskriven men mera för att jag själv begärde det än nåt annat, orkar inte riktigt med alla långa resor mera + en skitstövel till chef så man vill inte ens försöka desto mera...

Mår annars ganska ok, orken tryter lite och har ont i fogarna men gick ju in i vecka 34 i helgen så det närmar sig med stormsteg... Går ändå in i mammaledighet om drygt 1,5 veckor för i finland går man på mammaledigt 5 veckor före BF...

Mår inte illa mera men är fortfarande under startvikten trots en stor mage...

Spännande att det snart är dags!!! Skönt att du blir sjukskriven så att du får vila upp dig lite.
  • Jojjo77
    Lavinia skrev 2012-10-29 19:25:39 följande:
    Jodå, ÄL efter 35 dagar... man får tacka för det lilla . Äntligen vet vi iaf då när det blir dags för nästa sprutstart, om typ 2 veckor. Visst borde man inte ha dåligt samvete för att man sjukskriver/sjukanmäler sig en vecka kring ÄP?

Förövrigt har jag idag halkat i en stentrappa och skumpat ner ca 5 trappsteg på höger rumpskinka/svanskota och armbåge. Och nu sitter jag här, på min vänsterskinka, och tänker att jag är så nöjd att jag hade ryggsäck så jag klarade huvudet och resten av ryggen. Blåmärket på rumpan har än så länge en utsträckning av ca 10x10 cm och en färg som svarta vinbär men det är väl bara början. Det blir till att stå vid skrivbordet ett tag framöver

//L
    Ajajajajaj, tur att det inte blev värre, som sagt. Krya på dig!

Skönt att du har lite koll på dagar nu. Nej du ska absolut inte ha dåligt samvete för att sjukskriva dig runt plocket. Jag tänker göra detsamma! Man måste få bestämma själv vad som känns rätt och det kan kännas olika från gång till gång. Jag har inte tidigare två gånger gjort det, men nu känner jag att jag vill det. 

Lycka till! 
  • Jojjo77

Lavinia - Usch vad jobbigt för dig! Typiskt att du skulle gå och ramla just inför en ivf-omgång. Man har ju liksom fullt upp med bara det. Hoppas att du snart mår bättre. Lycka till m sprutandet. Håll mig uppdaterad på hur det går. Tack, jag mår bra. Lite för mycket jobb bara, som gör att det är tungt. Tankar börjar också snurra nu, när det närmar sig en ny omgång. Jag kommer att börja m sprutor precis efter nyår, kanske t o m på nyårsafton, om det vill sig illa, det beror ju på den röda tanten... Jag kommer i alla fall att sjukskriva mig efter nyår och så får jag se vad som händer. Har inga förväntningar, eller förhoppningar, alls, denna gång. Ha en skön helg och ta hand om dig! Kram J

• Jojjo77

Hej alla! Intressant diskussion kring D-vitamin. Jag har knaprat folsyra sen vi drog igång allt för 1,5 år sen... Hjälp vad tiden går fort. D-vitamin började jag med i somras, då debatt kring det fördes i tv och tidningar. Känner ingen skillnad på att jag mår bättre eller sämre, så fortsätter väl.

Min mens har kommit nu och det innebär att vi sätter igång med sprutorna min nästa mens, som troligtvis infinner sig runt nyår, vill det sig illa så tas första sprutan på nyårsaftonskvällen, haha, bra timing som vanligt. Jag vet ju i alla fall att jag slipper ett missfall på julafton i år och det känns skönt, skämt å sido, jag måste driva med allt just nu, annars går jag under.

Lavinia - Jättegrattis till blasto!!! Jag har ingen aning om oddsen för upptining, men det ska väl vara som med vilket ägg som helst eller? Hoppas så att allt går bra för dig nu!!!

Mumwannabe - Vad underbart att du är så långt gången redan

Kram alla!

• Jojjo77
    Saftmedbulle skrev 2012-12-03 14:39:16 följande:
    Vad spännande med nytt sprutförsök! Ska hålla alla tummar jag har att det går bra den här gången. Kram!

Tack så mycket!

EGO: Har precis pratat med kliniken och jag får inte börja spruta före den 2 januari, har med deras julledighet att göra. Tur för mig att mensen spelar mig ett spratt just nu och inte riktigt kommer igång, så att jag hamnar rätt, annars blir det till att vänta en månad till. Men, men, man har ju varit med förr och vet att kontroll, det har man inte... Är inskriven för plock v. 3, visar sig hur det blir. Just nu gäller mental träning för mig, förbereda mig på allt som kan gå fel, sist hade jag missat det och det var tufft. Knäppt kanske, men så funkar jag.
  • Jojjo77

Lavinia - Stort stort jättegrattis!Skrattande Nu håller jag tummarna krampaktigt för att allt går vägen! Visst är det en härlig känsla att veta att DET GÅR! Håll kvar dina positiva tankar och njut av varje minut! Hjärta

Om jag var du skulle jag avboka pållen, tror inte heller att det är risken för att ramla som är det farliga, utan skumpandet, men det är bara jag.

EGO: Alla sprutor är nu uthämtade, tack och bock för högkostandsskydd! En fin skatteåterbäring ser jag det som   Nu ligger de bara där och väntar och jag känner att denna väntan, eller förträngning av vad om komma skall, sen sist börjar nu kännas verklig. Jag andas alltid lite extra mycket när jag tänker på allt som vi ska utsättas för, igen... Men, tredje gången gillt!!! Nytt år, nya möjligheter!!! Nu ska det bara GÅ!!! Mentalt fokus, all in.

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet