• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • ifyouweremine

MariaF79 - Hur var det nu igen.. Jag hade äl-flytningar från fredagen, kom en liten geléklump i trosan nån dag där också.. Sen hade jag blödningen på lördagen o då visade äl-stickan nästan pos också. Hade lite äl-värk på kvällen o på sön visade äl-stickan pos.. Så antar att äl var på fre eller lör.

• L Maria

Essalady - jag skulle nog tippa på lördagen för din del - äl-flytningen tror jag kommer före själva äl så att säga... Men det blev ju ändå vajsing med stickorna då... Obestämd
    Det är väl bara att ligga i, helt enkelt! Solig

• Irmeline
    mallanis skrev 2010-11-05 11:07:57 följande:
    Trist med minus!

Irmelie- så tidigt så försörjer sig ägget själv! Så tänk inte på det! Det är celldelningen som är så himla komplext min läkare har sagt att det är smått fantastiskt att det kan bli barn över huvudtaget och att det är konstigt att det inte går mer fel! Irmelie, du kunde inte gjort någon skillnad gumman!!! Jag smuttade föresten också lite vin dagen innan pluss ;)

JAG ÄR AAAARG!!!! Skulle varit på vul 10.45 när jag skulle åka så hittade jag inte bilnyckeln det visade sig att den fanns i mannens jobb jacka PÅ JOBBET!!! Tack och lov fick jag ny tid i eftermiddag tur för min man......morrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
    Jo, ni har rätt med alkoholen, det gjorde nog ingen skillnad. Syrran var på fest helgen innan hon plussade, gjorde ett negativt test samma dag och festade på rejält. när mensen sen inte kommit på ytterligare ett par dagar testade hon igen och plussade.  Hon hade superångest, men ut kom världens sötaste lilla tjej som var helt perfekt!

Jobbigt att du fick vänta med VULet till em, förstår frustrationen när man räknat ner, tur i alla fall att du fick en ny tid så fort! Får gärna lägga upp en fin bild på den lille sen :)
    Lycka till! 
  • Fröken Ellen

Hej! Jag har inte varit här på över en vecka, så jag vill passa på att gratulera till de nya plussen i tråden. Kul att fler och fler lyckas, det ger hopp för oss andra :) Själv har jag varit bortrest och kan konstatera att vi med största sannolikhet bommade ÄL nu igen... Åtminstone om man får tro testen. Men det kommer ju en månad till snart, med nya försök.

Jag är vid gott mod, men börjar bli lite otålig när fler och fler i omgivningen blir gravida. Planerat eller oplanerat. Det är förstås jättekul (för dem där barnet är önskat iallafall) men jag tycker samtidigt lite egoistiskt att det är vår tur nu!

Ha en skön helg alla.

• ifyouweremine

Hur gick det igår Mallanis?

• simtim

Flyttar fram listan lite, hoppas det är den senaste.. och undrar oxå hur det gick igår Mallanis?

{#emotions_dlg.flower}Spöke{#emotions_dlg.flower}Död{#emotions_dlg.flower}Drömmer{#emotions_dlg.flower}Kräks{#emotions_dlg.flower}Hjärta{#emotions_dlg.flower}Baby{#emotions_dlg.flower}

BIM- Vi som längtar efter första barnet 

November
    ~5 -- Pingla77  ÄL ~21-23 okt (6:e försöket)
    7 -- essalady  ÄL 24 okt (3:e försöket)
    8 -- emmafemma  ÄL ~ 24-26 okt (första försöket)
    9 -- Sanna77  (2:a försöket)
    10 -- Ansi30 ÄL 27 okt (oj vad blir det nu, försök 7.)

~12 -- MariaF79  ÄL 29 okt (2:a försöket)
    12 -- Astrogirl  ÄL 29-30 okt (försök nr 10)
    12 -- The blonde one  ÄL 15 okt (6e försöket..)
    12 - Fröken Ellen ÄL 29 okt

~15 -- Inna  ÄL 2 nov (4:e försöket)
    16 -- simtim ÄL ~2 nov (4:e försöket)
    16 -- Lillamillan  ÄL 2 nov  (försök nr 14)
    16--Fru KM  ÄL ~2 nov (försök nr 2, första barnet)
    ??--Finlandssvenska ÄL 6 nov ( första försöket)
    25-- Jojjo55 ÄL 11 nov (första försöket)
    27- Gris78¨ÄL 13-14 nov (försök nr 2? ) 
    30 - Daniela01 ÄL ~ 14 nov (massa försök)

GRAVIDA MED FÖRSTA BARNET

Mallanis:
     BF 5 juni 2011. (Försökt ca ett år ett ma och mf på vägen.) 
    Saftochbulle: BF juni 2011.
    Ernlia03: BF 20 juni 2011. (Tog sig på 6:e försöket)
    Drömmen om Elin: BF 23 juni 2011
    MD77:  BF 9 juli 2011 (Bestämde mig för ca 5 månader sen, lyckades på 3:e försöket)
    Rosavit:  BF 11 juli (Tredje försöket)

• Inna
    ifyouweremine skrev 2010-11-04 20:18:23 följande:
    Pingla77 - Det där låter ju jättepositivt! Ska bli så sjukt spännande att höra resultatet av testet imorgon. För det blir morgonurinen va?

Inna - Men du är väl bara på ca ÄL+3 än så länge? Då är det ju inte så konstigt om du inte ha några symtom. Men jag känner igen den där pessimistiska känslan.

Min deppighet (som för övrigt antagligen är pms) börjar gå över i bitterhet. Har fått en uppenbarelse och kan sia om framtiden. Imorgon bitti kommer jag testa och det kommer vara blankt. Då kommer jag tänka "men tänk om jag ändå är gravid bara att det inte ger utslag ännu". Några timmar senare kommer tant röd att dyka upp. Kom ihåg var ni läste det först!!
    Å menade inte så, tror jag är den sista personen som skulle få några symptom över huvud taget!Glad Jag har aldrig känt av varken mens eller ÄL så varför skulle jag känna några nu liksom... Menade att jag inte kan sätta in mig i situationen som de som börjar närma sig mens och känner symptom, kan inte se mig själv där. Har hela tiden den där känsla att den inte är vår tur än...

Trist med mensen förresten! Men jag har en känsla av att jag joinar november-gruppen jag medGlad 

Och jag tror inte ni behöver oroa er för lite vin ni som har BIM i dagarna, det är väl inte förren senare fostret får näring från kroppen? Och absolut inte du Irmelie, tyvärr var det nog bara otur som gjorde att det inte gick bra den här gången!

Glad helg allihopa, nu ska jag ut i solen! (och försöka att inte tänka på ÄL, BIM, faser hit och dit osv...Flört
  • emmafemma

Hej alla!

Så kom mensen i natt och det känns genast mycket bättre. Jag är alltid lite deppig några dagar innan, men så fort den kommer är jag tillbaka på rätt köl igenSkrattande Självkart trist att det inte gick vägen. Men nu ger vi gärnet inför nästa ÄL. Vi har bokat en hotellnatt den helgen. Inte p.g.a. ÄL, men vi firar 1 månad som gifta. Lite romantik behövs i vardagen.Och det passar ju fint rent tidsmässigt. Vår "första" ÄL var vi på bröllops-SPA och nu detta. Vi kanske ska ta och boka in en lien miniferie inför varje ÄLGlad

Vad gäller att dricka alkohol i väntan på BIM, så tror jag personligen på att låta bli. Har jag förstått det rätt, händer en del viktiga cellbildningar under den tiden om befruktning har skett. Vet man att man kanske är gravid, råds man att avstå. Det beror säkerligen på vem man frågar och åsikterna går nog isär. Men tills det är helt bevisat att det inte skadar, väljer jag att avstå. Men nu yttrar jag mig också precis i början av våra försök att skapa ett barn. Fråga mig igen om vi fortfarande försöker om ett halvår.

Trevlig helg!

• emmafemma
    Som sagt ... nya tag!

{#emotions_dlg.flower}Spöke{#emotions_dlg.flower}Död{#emotions_dlg.flower}Drömmer{#emotions_dlg.flower}Kräks{#emotions_dlg.flower}Hjärta{#emotions_dlg.flower}Baby{#emotions_dlg.flower}

BIM- Vi som längtar efter första barnet 

November
    ~5 -- Pingla77  ÄL ~21-23 okt (6:e försöket)
    7 -- essalady  ÄL 24 okt (3:e försöket)
    9 -- Sanna77  (2:a försöket)
    10 -- Ansi30 ÄL 27 okt (oj vad blir det nu, försök 7.)

~12 -- MariaF79  ÄL 29 okt (2:a försöket)
    12 -- Astrogirl  ÄL 29-30 okt (försök nr 10)
    12 -- The blonde one  ÄL 15 okt (6e försöket..)
    12 - Fröken Ellen ÄL 29 okt

~15 -- Inna  ÄL 2 nov (4:e försöket)
    16 -- simtim ÄL ~2 nov (4:e försöket)
    16 -- Lillamillan  ÄL 2 nov  (försök nr 14)
    16--Fru KM  ÄL ~2 nov (försök nr 2, första barnet)
    ??--Finlandssvenska ÄL 6 nov ( första försöket)
    25-- Jojjo55 ÄL 11 nov (första försöket)
    27- Gris78¨ÄL 13-14 nov (försök nr 2? ) 
    30 - Daniela01 ÄL ~ 14 nov (massa försök)

December
    4 -- emmafemma  ÄL ~ 19-21 nov (andra försöket, första barnet)

GRAVIDA MED FÖRSTA BARNET

Mallanis:
     BF 5 juni 2011. (Försökt ca ett år ett ma och mf på vägen.) 
    Saftochbulle: BF juni 2011.
    Ernlia03: BF 20 juni 2011. (Tog sig på 6:e försöket)
    Drömmen om Elin: BF 23 juni 2011
    MD77:  BF 9 juli 2011 (Bestämde mig för ca 5 månader sen, lyckades på 3:e försöket)
    Rosavit:  BF 11 juli (Tredje försöket)

• Kattflickan

Vad gäller att dricka alkohol i väntan på BIM, så tror jag personligen på att låta bli. Har jag förstått det rätt, händer en del viktiga cellbildningar under den tiden om befruktning har skett. Vet man att man kanske är gravid, råds man att avstå. Det beror säkerligen på vem man frågar och åsikterna går nog isär. Men tills det är helt bevisat att det inte skadar, väljer jag att avstå. Men nu yttrar jag mig också precis i början av våra försök att skapa ett barn. Fråga mig igen om vi fortfarande försöker om ett halvår.

Trevlig helg!
    Jag tycker alkoholfrågan är lite svår. Från det att vi började  försöka få barn så minskade jag ner alkoholkonsumtionen till högst ett glas vin i veckan, dels för att det ska vara lättare att bli gravid om man inte dricker mycket alkohol. Under perioden mellan ÄL och BIM försökte jag inte dricka alls. Men naturligtvis så infaller alla fester, middagar etc. under tiden mellan ÄL och BIM. Vi bor dessutom rätt centralt och tar inte ofta bilen, så det är svårt att skylla på att man är chaufför. Ursäkten att äta penicillin har jag kört med så mycket att min omgivning nog tror att jag är konstant sjuk  Sen har jag testat metoden att byta glas med sambon, men då blir han så full

Efter att jag plussade så blev det ingen alkohol alls, inte ens hostmedicin som faktiskt innehåller en del alkohol. 

Men det kanske är en bra väckarklocka att inse att alkohol förekommer så pass ofta ändå i sociala sammanhang. Aperopå det så är jag idag lite bakis för första gången sen i februari när vi började försöka.  Just nu försöker vi ju inte så då gör det inte så mycket. Hade en trevlig tjejmiddag igår. 

På tisdag ska jag tillbaka till läkaren för efterkontroll och då ska vi ta blodprov för att undersöka om vi har ärftliga anlag för downs syndrom. Jag har en lång lista med frågor till läkaren. Är lite nervös. Pratade nyss med sambon om att om proverna inte visar på något så ska vi börja försöka igen i december! 

Hoppas det gick bra för Mellanis, hon skulle ju inte gå in här förrän efter helgen så då får vi veta!  

Millan
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet