Vad gäller att dricka alkohol i väntan på BIM, så tror jag personligen på att låta bli. Har jag förstått det rätt, händer en del viktiga cellbildningar under den tiden om befruktning har skett. Vet man att man kanske är gravid, råds man att avstå. Det beror säkerligen på vem man frågar och åsikterna går nog isär. Men tills det är helt bevisat att det inte skadar, väljer jag att avstå. Men nu yttrar jag mig också precis i början av våra försök att skapa ett barn. Fråga mig igen om vi fortfarande försöker om ett halvår.
Trevlig helg!
Jag tycker alkoholfrågan är lite svår. Från det att vi började försöka få barn så minskade jag ner alkoholkonsumtionen till högst ett glas vin i veckan, dels för att det ska vara lättare att bli gravid om man inte dricker mycket alkohol. Under perioden mellan ÄL och BIM försökte jag inte dricka alls. Men naturligtvis så infaller alla fester, middagar etc. under tiden mellan ÄL och BIM. Vi bor dessutom rätt centralt och tar inte ofta bilen, så det är svårt att skylla på att man är chaufför. Ursäkten att äta penicillin har jag kört med så mycket att min omgivning nog tror att jag är konstant sjuk

Sen har jag testat metoden att byta glas med sambon, men då blir han så full
Efter att jag plussade så blev det ingen alkohol alls, inte ens hostmedicin som faktiskt innehåller en del alkohol.
Men det kanske är en bra väckarklocka att inse att alkohol förekommer så pass ofta ändå i sociala sammanhang. Aperopå det så är jag idag lite bakis för första gången sen i februari när vi började försöka. Just nu försöker vi ju inte så då gör det inte så mycket. Hade en trevlig tjejmiddag igår.
På tisdag ska jag tillbaka till läkaren för efterkontroll och då ska vi ta blodprov för att undersöka om vi har ärftliga anlag för downs syndrom. Jag har en lång lista med frågor till läkaren. Är lite nervös. Pratade nyss med sambon om att om proverna inte visar på något så ska vi börja försöka igen i december!
Hoppas det gick bra för Mellanis, hon skulle ju inte gå in här förrän efter helgen så då får vi veta!
Millan