Inlägg från: Saftmedbulle |Visa alla inlägg
  • Saftmedbulle

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Mår ganska bra... hemskt trött - dels är jag ju sjuk, men sen ska dottern ha mat jämt (natten är jobbigast) så inte blir det så mycket vila, inte. Svårt att få tid för sig själv (så det är anledningen till att jag inte "syns" så mycket, men jag tänker på er...).
    De har fortfarande inte riktigt kläm på vad som orsakat min sjukdom, men de letar vidare. En tredje lungröntgen är inplanerad om en månad (suck...). De har hittat saker där, som de inte kan definiera.
    Mannen vårdar barn (VAB), eftersom dottern fortfarande är inskriven på neonatal (fast nu har vi hemvård, 2,3 kg väger hon nu...) och jag är sjukskriven. Humöret går upp och ner...

• Saftmedbulle
    Kattflickan skrev 2012-08-08 22:24:44 följande:
    Saftis: Jag hoppas verkligen att de hittar vad som är fel. Jobbigt att du mår dåligt och förstår att det är frustrerande. Det kan inte vara någon sjukdom som triggats av graviditeten? En kollegas dotter fick en ovanlig sjukdom i samband med graviditeten som satte sig i ögonen och lungorna.

Jojjo: Det är bra att du verkligen funderar över om du verkligen vill ha barn. Om det är så att det är vad du vill så kommer du komma fram till det. Jag hann bli så less över att leva i det jäkla barnlöshetsträsket att jag inte hade några förhoppningar inför den här Ivf'en. Så jag förstår att du är less. Men nu verkar det ha funkat för mig. Fick se hjärtat slå på ett VUL idag.
    Wow! Grattis till VUL... häftig känsla, eller hur?

Tack alla goa tjejer för uppmuntran! Jooo, att det är graviditeten som satt igång min sjukdom är väl en av de få sakerna man vet... men... man vet liksom inte VAD exakt som satt igång det (man har även undersökt moderkakan, men inte fått fram något). Ska på min tredje lungröntgen snart, så får vi se...
    Vi amningstränar hemma och det går väl si sådär... M är ju så liten än, så hon får ju kämpa för sin mat, lite jobbigt, kan jag tycka.
  • Saftmedbulle
    Jojjo77 skrev 2012-08-15 08:52:44 följande:
    Jaa, ni. Nu har jag bestämt mig. Efter en kaosartad arbetsstart, så kände jag att nej, det måste finnas mer. Det finnas något som ska och bör vara viktigare än jobbet. Det måste finnas en större mening med livet, med allt.

Under en skogspromenad i helgen, så bara sa jag till mig själv, att nu kör vi igen. Jag är inte religiös, men ibland kommer det till en som en uppenbarelse. Inget ont som inte har något gott med sig heter det ju. Ett rörigt jobb gav mig nu klarhet i något annat. Vi ska kontakta IVF-kliniken och planerar att gå på IVF nr 3 (2 beroende på hur man ser det..) i december.

Men, inväntar nu mensen för att ha lite koll. Vet inte vad det är med mig den här månaden. Känner mig som jag kände mig när jag var gravid sist (MF v 8), är på BIM +4 men testar minus... Kul kropp...
    You go, girl! Vi kommer att peppa dig så gott vi kan! Önskar dig massor av lycka till och håller min tumme stenhårt!
  • Saftmedbulle
    Polarlantis skrev 2012-08-16 07:37:45 följande:
    Jojjo: Så härligt att se dig här inne (är ju knappt här själv för tillfället men iaf...) och UNDERBART att du kommit fram till ett beslut! I skogen kan man fatta många bra beslut!'  Vettigt att tänka över saker och ting och hur man vill ha det. Bra det där med att tänka frammåt i tiden som flera skrev... Hoppas din kropp kan kamma till sig och ge dig lite mens nu så du vet vart du är i tiden (eller helt ett pluss så klart!) så ni kan sätta igång!

Saftis: tuffa tider för dig, skickar massa styrka din väg!! Men grattis till liten om jag missat säga det!!

Kattflickan: grattis till vul!!     
    Tack! Det går upp och ner... Igår var jag hur deppig som helst :(
    Alltså... Jag menar - jag borde vara överlycklig - har ju äntligen (efter tre missfall) fått min älskade flicka och ja... jag älskar henne ofantligt. Men, visst är det konstigt? När ett problem är "löst" så kommer genast nästa. Är ruskigt trött på att hänga på sjukhus hela tiden. Två besök för egen del nästa vecka och ett för dotterns räkning.
    Som sagt... tack för pepp - ni är fantastiska tjejer! Pepp till er som kämpar för ert plus eller går runt och oroar er under graviditeten (jag går och petar på lillflickan i vagnen oxå...för att se att hon lever... tror man fortsätter att oroa sig).
  • Saftmedbulle
    Finlandssvenska skrev 2012-08-16 10:03:21 följande:
    Har varit på glukosbelastnings testet idag , och fy fan för den sliskiga drycken man ska dricka... Nåja det är gjort men nu undrar jag om nån annan varit på det och om ni vet vad värdet ska ligga på efter 2 timmar? Här påstod dom att gränsen  är 8,9 och att under det är bra värden....? Jag hade 8,6 efter 2 timmar...
    Jag fick 14 på mitt och fick graviddiabetes konstaterad. Över 9 är gränsen i Stockholm...
    Var oxå på glykosbelastning i veckan och hade 7 (jippie!) så jag är av med den nu...skönt!
  • Saftmedbulle
    L Maria skrev 2012-08-25 10:49:02 följande:
    Jojjo, förstår vad du menar - hänger i någraandra trådar ocjkså, men den här och fortsättningstråden för de gravida är de trådar som är "hemma"! När ska du prata med läkaren...? Lycka till Lavinia!

Så tänker jag oxå... Har inte så mycket tid att hänga i trådar numera, men här "känner" man ju folk... dvs, ja... hemma, som du skriver, Maria.

Jojjo: Det är rätta takter! Jag unnade mig lite vin förra helgen... ska tydligen vara ok, fast man ammar (fast skvallra inte för någon BM ;)

Hoppas ni har trevlig helg, alla sköna brudar! Här är det ingen skillnad på helg och vardag, men, men... Lilltjejen har börjat tappa i vikt (magproblem, tror vi) och det är lite stressande. Det är ju inte så att hon har jättemycket reserv att ta av, men jag försöker att inte oroa mig allt för mycket (och ni vet ju hur lätt DET är, eller hur?). 

Lavinia: Hoppas det kommer att gå bra! Du har tumme här med!      
  • Saftmedbulle
    L Maria skrev 2012-09-02 22:34:34 följande:
    Lavinia, vi är många som fortfarande läser och jag hoppas att den här tråden snart dör av naturliga skäl, dvs att alla snart är i gravid-tråden istället! Det är ett gott gäng som hängt ihop här länge och vi lämnar ingen bakom oss! Håller mina tummar för dig och Jojjo, och eventuella andra som finns i kulisserna.
    Precis!
  • Saftmedbulle

Lavinia: Pepp från mig oxå! Hoppas det löser sig för er... många kramar!

Jojjo: Bra att du kommer in ibland... har funderat på hur det har gått för dig.

EGO: Mammaledig äntligen...efter att ha varit sjukskriven i nästan fyra månader. Väntar fortfarande på provsvar, försöker att inte tänka på det allt för mycket.
    M växer och mår bra, vilket vi är jättetacksamma för.( Pust... när får man sova?)

Håller alla mina tummar för er som går igenom äggplock och IVF. Kan inte ens föreställa mig hur jobbigt det måste vara, men ni har all min sympati. Ge inte upp!

• Saftmedbulle

Jojjo: Du tänker helt rätt och jag håller med föregående - du är INTE egoistisk. Klart att du måste prova allt, hur ska du annars kunna gå vidare (om det skulle skita sig)? Jag håller tumme för att det ska lyckas den här gången - pepp, pepp, pepp! Bra att sjukskriva dig under behandlingen, tycker jag. Det är påfrestande nog som det är... Stor kram!

• Saftmedbulle
    Lavinia skrev 2012-09-26 21:12:02 följande:
    Jojjo: Nej inte känner man sig särskilt stark direkt. Hur mäter man förresten "starkhet"? Att man fortfarande lever? Att man fortfarande inte är sjukskriven? Att man inte gråter varje dag? Att man inte gett upp? Har en rejäl svacka nu och huvudet beter sig som det gör när man fått ett akut stressande besked, fast hela tiden. Som helt blockerad. Vad är egentligen "att inte orka mer"? Filosofiskt...

Nej har inte haft menopur tidigare och är inte orolig för att man inte ska klara att blanda. Alla andra har ju klarat det så det gör du och jag också! Och får vi akut problem så finns ju alla här

Visst är det mycket att hålla reda på men för min del är det en "överlevnadsstrategi" att förstå allt, vara insatt och ha koll så att jag kan ifrågasätta det de beslutar och få dem att motivera, förklara. Så har det varit hela tiden. Bara då märker jag om läkaren är tillräckligt kunnig och bara då känner jag mig så lugn det går. Ska också sägas att jag tycker det egentligen är väldigt intressant också. Dessvärre förstår man också hur mycket de INTE kan när man är väl insatt i det som går att göra. Men jag håller med om att man inte har så mycket att säga till om när det gäller det som händer på labbet, om de väljer ICSI eller standard, om ett ägg går att frysa och är värt att sättas in eller inte. Och där känns det på ett sätt bra, jag behöver inte ta de besluten.

Anwen: Även jag kör korta protokollet och har därmed inte sprayat.

SPAet var bra men det var nära att vi inte kom iväg. Satt på sjukhuset hela dagen i fredags men maken som haft ont i magen sen i somras och nu knappt sovit på två nätter. Ja, jag kan nästan avundas den som har stressymptom som gör ont, de som kan avhjälpas på sjukhus. Imorgon ska vi iaf till fertilitetspsykologen. Får väl se om han har något att komma med...Som vanligt skeptisk. Är det värt energin att utlämna sig... igen....
    Pepp till dig! Ja... det ÄR värt energin, men förstår att du tycker att det är jobbigt. Håller tumme för att det går bra på kliniken!
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet