• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • L Maria

Urk, känner att det är utbrottsvarning ikväll om det spekuleras och undras över mitt drickande eller icke drickande...
    Svärmor är en jättego person, men ibland går hon liksom lite för långt... Hon sa vid något tillfälle, innan vi gifte oss, att hon gärna ville veta när vi skulle börja försöka få barn, så att hon var förberedd och kunde finnas där om något hände. Tanken är väl snäll och så, men fan heller - det är mitt och makens beslut och det är VÅR familj det handlar om nu! Jag vill inte dela allting med dem, det här är VÅR sak...

Nåja... Pingla77 - hur ser det ut? Besök än eller det finns fortfarande chans...?

Funderade lite på det här med att testa innan BIM och att vissa tester säger att de kan påvisa hcg si och så många dagar innan beräknad mens etc. Det måste ju variera och det man kan säga säkert är att ett antal dagar efter äl kan man påvisa hcg, inte ett antal dagar innan beräknad mens. Lutealfasen varierar ju, även om den är i snitt 14 dagar, och det betyder ju att om jag tex. skulle få mens idag (vilket skulle innebära en lika lång cykel som förra gången) så är jag på äl + 9 dagar. Det finns ju inte en chans att något test skulle kunna visa positivt redan några dagar efter äl väl - säg på BIM -4 (5 dagar efter äl)? Alltså bör man väl utgå ifrån äl och säga att det är möjligt att testa redan 7 dagar efter äl tex.? Har läst lite och när man läser det finstilta så står det ibland så, men när man ser reklam för graviditetstest står det ofta typ "känsligt test, går att påvisa redan 5 dagar innan beräknad mens" etc. För personer med kort lutealfas är det ju i princip omöjligt...?

Är som sagt på äl +9, så det kanske borde gå att testa snart... Fast om jag nu har klarat mig igenom helgen så kan jag lika gärna vänta till fredag (BIM med 14 dagars lutealfas)... Har lite molvärk och är lagom rädd att hon ska komma på besök redan - i så fall har jag ju väldigt kort lutealfas, vilket jag läst inte är den bästa utgångspunkten för att bli gravid...

• L Maria

Har förresten varit alldeles ego i mina inlägg och glömt - grattis till ett positivt ul Mallanis, måste vara en stor tyngd som lyfts från axlarna nu! Så spännande att våga se framåt på riktigt!! Gravid

• Pingla35
    L Maria skrev 2010-11-07 14:12:25 följande:
    Har förresten varit alldeles ego i mina inlägg och glömt - grattis till ett positivt ul Mallanis, måste vara en stor tyngd som lyfts från axlarna nu! Så spännande att våga se framåt på riktigt!! Gravid
    Jag måste ju hålla med dig, jag har oxå varit lite ego i mina inlägg. Men blir glad av att läsa när det går bra för er som plussat och alla undersökningar ni genomgår. 

Har inte vågat mig på att prova ännu. Kommer tanten så gör hon. Sedan är jag ju fruktansvärt dålig på att veta riktigt när ÄL inträffade eftersom det uppenbarligen inte gav utslag på stickorna eller mycket mycket svagt. Så hur lång eller kort lutefas jag har vet jag faktiskt inte.
    Kommer hon så får jag kanske be om hjälp hos någon mer kunnig än mig. VAd jag vet och tyckts ha haft den senaste tiden är regelbunden mens. Samtidigt är jag nu glad att få slippa blöda en stund ftersom jag gjorde det en hel månad efter ingreppet. 
  • Ansi30

Mellanis vad härligt att allt såg tipptopp ut! Nu kan du ju andas ut lite iaf! heja er!

Jag har 3 dagar kvar till BIM...testade i morse men det var heeeelt negativt Börjar också känna av lite lite mensvärk vilket jag ofta gör dagarna innan tant röd väl dyker upp. Det enda som gör att jag har ett litet hopp kvar är att brösten har gått ifrån att bara vara ömma (som dom alltid är innan mens) till att också sticka/klia. Men jag tror tyvärr  inte det är ngt med det... känner mig väldigt säker på att det inte har tagit sig denna månad heller.

Börjar bli svårt att våga tro på bebis "för egen maskin"....

Hoppas att alla har haft en bra helg iaf!!

• ifyouweremine

Nu är jag tillbaka efter att ha bott på hotell med maken i en annan stad i helgen. Det var verkligen välbehövligt. Nu inväntar jag bara att den här trista mensen ska ta slut så vi kan påbörja nästa försök. Undrar om ÄL kommer vara tidig denna månad också eller om min cykel återgår till 28 dagar.

Så underbart Mallanis att allt gick bra!! Måste ha varit en stor lättnad. Nu är det bara att njuta då!

Pingla77 - Då lever ju hoppet fortfarande helt klart! Har du tänkt testa igen snart?

MariaF79 - Jag tycker att det är bra att du står fast vid att inte berätta för svärmor. Det är ju liksom inte att man inte litar på dem eller så, utan mest att det är rättså mysigt att ha en liten hemlighet tillsammans.

{#emotions_dlg.flower}Spöke{#emotions_dlg.flower}Död{#emotions_dlg.flower}Drömmer{#emotions_dlg.flower}Kräks{#emotions_dlg.flower}Hjärta{#emotions_dlg.flower}Baby{#emotions_dlg.flower}

BIM - Vi som längtar efter första barnet 

NOVEMBER
    ~5 -- Pingla77  ÄL ~21-23 okt (6:e försöket)
    9 -- Sanna77  (2:a försöket)
    10 -- Ansi30 ÄL 27 okt (oj vad blir det nu, försök 7.)

~12 -- MariaF79  ÄL 29 okt (2:a försöket)
    12 -- Astrogirl  ÄL 29-30 okt (försök nr 10)
    12 -- The blonde one  ÄL 15 okt (6e försöket..)
    12 - Fröken Ellen ÄL 29 okt

~15 -- Inna  ÄL 2 nov (4:e försöket)
    16 -- simtim ÄL ~2 nov (4:e försöket)
    16 -- Lillamillan  ÄL 2 nov  (försök nr 14)
    16 -- Fru KM  ÄL ~2 nov (försök nr 2)
    ?? -- Finlandssvenska ÄL 6 nov ( första försöket)
    25 -- Jojjo55 ÄL 11 nov (första försöket)
    27 -- Gris78 ÄL 13-14 nov (försök nr 3) 
    30 -- Daniela01 ÄL ~ 14 nov (massa försök)

DECEMBER
    3 -- essalady  ÄL 19 nov (4:e försöket)
    4 -- emmafemma  ÄL ~ 19-21 nov (andra försöket)

GRAVIDA MED FÖRSTA BARNET

Mallanis:
     BF 5 juni 2011. (Försökt ca ett år ett ma och mf på vägen.) 
    Saftochbulle: BF juni 2011.
    Ernlia03: BF 20 juni 2011. (Tog sig på 6:e försöket)
    Drömmen om Elin: BF 23 juni 2011
    MD77:  BF 9 juli 2011 (Bestämde mig för ca 5 månader sen, lyckades på 3:e försöket)
    Rosavit:  BF 11 juli (Tredje försöket)

• lillamillan

Då va det glad gubbe på äl-stickan i dag, 4 dagar senare än vanligt. Så nu har jag "bokat" in mys hela kvällen...
    Orkar inte ändra i bim listan, men eftesom äl kom 4 dagar sent så är bim 4 dagar senare och sen har jag skrivt 1 dag för tidigt i listan. Nya bim är istället 21 november och då är vi i London

Grattis till er som fått +

• nuärviredo

Hej på er!

Jag är ny här på FL och hittade denna tråden som passar väldigt bra in på mig. Jag är 35 och har just börjat försöka, hade ÄL 31/10 och håller nu tummarna!
    Jag har väl aldrig direkt haft ngn barnlängtan, men har nu träffat rätt man för mig och helt plötsligt hör jag den berömda klockan högt och tydligt!!

Som sagt; jag har just haft första försöket och hoppas ju såklart att det ska ge frukt. Jag har alltid trott att det var, ganska enkelt att bli gravid, jag menar det är ju det man bli iyutad sig hela tonåren om skydd och allt.

Jag blev faktiskt ganska chockad över att man bara kan få till det under 1-2 dygn per månad. Men men, nu är det ju som det ska och det är väl bara att gilla läget.

Det känns bra att vara här och få skriva av sig lite grann, kan väl egentligen inte prata med ngn om det, annat än mannen såklart.

/Nuärviredo

• Pingla35

Tack för alla hurra rop!! Jo än finns en strimma av hopp härGlad!!
    Men jag undrar väl hur länge man bör vänta. Har varit en del på olika trådar och kikat lite och det finns många som inte får utslag förrän ganska långt efter BIM.
    Hur var det med er tjejer som plussade nu? 

• Saftmedbulle
    Mallanis: Vad skönt att det gick bra på VUL!!! Jovars... snart är tröja nr två klar... Hoppas oxå på att våran lilleplutt blir kvar till juni :)

simtim: Vi håller tummarna!

Pingla77: jag testade på BIM+2 och det gav utslag direkt...

Har just varit hos mina föräldrar i Skåne tordag till söndag UTAN att berätta... Vi känner oss jätteduktiga. Min pappa frågade "har ni några sommarplaner?" He, he, tänkte vi, men svarade bara "vi ska nog ta det lugnt i sommar..."
    Vi var på inskrivning hos barnmorskan  i torsdags, innan vi åkte. Hon var hur gullig som helst, blev lite prover och så. Vi fick i hemläxa under helgen att fundera på fosterdiagnostiken (KUB+Nupp), fast vi bestämde oss ganska snart för att inte ge oss in i det. Vi tycker att proverna visar för lite och att risken för missfall finns ju ändå där... Fick i alla fall tid för RUL i januari, så nu är det bara att vänta...

Hoppas ni fått en skön helg och jag önskar er som nyss fått mens lite extra lycka till nästa omgång!

{#emotions_dlg.flower}Spöke{#emotions_dlg.flower}Död{#emotions_dlg.flower}Drömmer{#emotions_dlg.flower}Kräks{#emotions_dlg.flower}Hjärta{#emotions_dlg.flower}Baby{#emotions_dlg.flower}

BIM - Vi som längtar efter första barnet 

NOVEMBER
    ~5 -- Pingla77  ÄL ~21-23 okt (6:e försöket)
    9 -- Sanna77  (2:a försöket)
    10 -- Ansi30 ÄL 27 okt (oj vad blir det nu, försök 7.)

~12 -- MariaF79  ÄL 29 okt (2:a försöket)
    12 -- Astrogirl  ÄL 29-30 okt (försök nr 10)
    12 -- The blonde one  ÄL 15 okt (6e försöket..)
    12 - Fröken Ellen ÄL 29 okt

~15 -- Inna  ÄL 2 nov (4:e försöket)
    16 -- simtim ÄL ~2 nov (4:e försöket)
    16 -- Lillamillan  ÄL 2 nov  (försök nr 14)
    16 -- Fru KM  ÄL ~2 nov (försök nr 2)
    ?? -- Finlandssvenska ÄL 6 nov ( första försöket)
    25 -- Jojjo55 ÄL 11 nov (första försöket)
    27 -- Gris78 ÄL 13-14 nov (försök nr 3) 
    30 -- Daniela01 ÄL ~ 14 nov (massa försök)

DECEMBER
    3 -- essalady  ÄL 19 nov (4:e försöket)
    4 -- emmafemma  ÄL ~ 19-21 nov (andra försöket)

GRAVIDA MED FÖRSTA BARNET

Mallanis:
     BF 5 juni 2011. (Försökt ca ett år ett ma och mf på vägen.) 
    Saftochbulle: BF juni 2011. (tog sig på sjätte försöket)
    Ernlia03: BF 20 juni 2011. (Tog sig på 6:e försöket)
    Drömmen om Elin: BF 23 juni 2011
    MD77:  BF 9 juli 2011 (Bestämde mig för ca 5 månader sen, lyckades på 3:e försöket)
    Rosavit:  BF 11 juli (Tredje försöket)

• mallanis

Sorry för långt ego inlägg ;)  men tack för snälla kommentarer!
    Hoppas ni snart är där själva, det var härligt men men ett par kritiska veckor kvar...

Tredje gången gillt!?
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet