Inlägg från: Jojjo77 |Visa alla inlägg
  • Jojjo77

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Tack för svar. Det är verkligen inte lätt, det här med äggdonation. Å ena sidan tänker jag som du Anwen och å andra sidan som du Kattflickan. Det som känns viktigare än gener för mig, är att få bära och att få föda ett barn. Så mycket annat känns inte så intressant. Samtidigt slås jag av tanken att jag kanske inte kommer känna så om vi nu löper linan ut och man skulle bli gravid, då kanske andra tankar sätter in... Jag har också genetiska sjukdomar i min familj, som kan vara bra att "bli av med", då det är stor risk att barnet skulle födas sjuk. Adoption är för mig och min man helt otänkbart. Det känns för mig jättekonstigt att bara tänka tanken på att helt plötsligt ha fått ett barn, som inte har någon koppling alls till mig eller min man. Då känns det mer naturligt för mig att tänka mig fosterbarn, då man kör med öppna kort, du är inte vårt genetiska barn. Men drar jag det en vända till så har jag en styvnar som ÄR min pappa, i hjärtat, så då spricker hela grejen med att inte förstå adoption. Ja, hjälp, ni ser hur det snurrar i skallen. Vill som sagt bära och föda ett barn. Men är det värt det till varje pris? Jag vet inte. Tänker jag för mycket? Troligtvis.

• Jojjo77

Anwen - vad jobbigt att du mår så dåligt. Hoppas att det snart ger med sig. Bara för att man väntat länge på att bli gravid så betyder det ju inte att det är en dans på rosor, så tillåt dig att tycka att det är piss. Ang att berätta för barnet så anser jag att man måste göra det med både adoption och donation. Tror dock inte att det behöver bli en stor grej av det om man gör det från tidigt stadie och på ett naturligt sätt. Det är ju heller inget man behöver prata om konstant. Sånt pratar man också mycket om med kuratorn och det finns bra barnböcker kring båda delar. Den biten känner jag inte så stor oro inför, utan mest för hur man själv kommer känna. Det är ju en sak att innan fundera och spekulera och så blir det kanske något helt annat. Det gör mig rädd. För blir man gravid så är man ju det och kan inte ta tillbaka det... Och känner man sig inte själv bekväm i sitt beslut och hur man hanterar det så blir det ju inte bra för barnet...

• Jojjo77
    Kattflickan skrev 2013-03-10 20:15:44 följande:
    Grattis Mum!!! Missade ditt inlägg. Vi fick vår Klara för två veckor sedan.

Tror jag har missat att säga grattis, så, GRATTIS!!!
  • Jojjo77
    Saftmedbulle skrev 2013-03-11 12:43:22 följande:
    Tycker inte att du tänker för mycket, Det ÄR ett viktigt beslut och jag tror att man behöver stöta och blöta innan man kommer fram till ett beslut. Ett tips... prova att göra en för och emot-lista. Det är sällan svart-vitt, utan det finns för- och nackdelar med båda sidor.
    Jag tänker som du vad gäller adoption, men vet inte själv hur jag skulle ställa mig till ÄD. Känner några som fått ÄD och som är nöjda med det. Det är klart att det väcker frågor, men deras barnlängtan var större och de valde det spåret. Håller tummarna för dig och hoppas att du blir klokare och vet hur ni ska gå vidare. Du tänker INTE för mycket (förstår att det är jobbigt att gå runt och tänka på det, så klart...). Pepp!

Tack snälla du. Jag väntar nu på att få en kontakt med ett par som gjort ÄD, så att man kan få ställa lite frågor till några som har varit och är i exakt samma sits som oss. Kontakten förmedlas av vår kurator, väldigt bra.

Igår hade jag en rejäl svacka och var jätteledsen över hela vår situation, den känns så sjuk på något sätt... Min kloka mamma bollade tankar med mig och lyckades faktiskt att vända mina nattsvarta tankar till något bra. När hon och jag pratat så lyfte jag allt med min man och vi fick ett jättebra samtal, med många tårar förvisso, men det kändes skönt.

Jag har tidigare i livet varit med om att människor som stått mig mycket nära har dött. Det här vi går igenom tar fram lite liknande känslor tycker jag. Skillnaden är att när någon dör blir man ledsen bearbetar och går på något sätt vidare, men man bär med sig den som inte längre finns inom sig. Nu ska jag sörja något jag kanske aldrig kan få och det innebär också att jag inte vet när jag ska kunna gå vidare för jag får aldrig ett avslut. Kanske låter flummigt, men sorgen och det där onda i hjärtat, känslan av hjälplöshet och maktlöshet, den gnager därinne och jag vet inte hur jag ska få bort den...

Idag är en bättre dag och det går upp och ner. Men, det gör ändå väldigt ont i själen...
  • Jojjo77

Värst vad det är stiltje härinne då!!!

Anwen - Hur mår du?

Alla ni andra hur mår ni?

Ha en skön helg!Solig

• Jojjo77
    Anwen skrev 2013-04-05 12:43:37 följande:
    Ja, har blivit väldigt tyst här inne tycker jag! Undrar också hur det går för er andra?

Jag mår fortfarande ganska piss och är fortsatt sjukskriven t.o.m. måndag, sen får vi se... Vill kunna komma igång och jobba åtminstone halvdagar, men denna vecka har varit hemsk! Hamnade i otakt med mina tabletter mot illamående = fick inte behålla något och kunde inte få i mig tabletterna (som då triggade kräkreflexen), så gick 2 dygn utan tabletter innan jag lyckades få i mig en igen :S, men nu börjar det återgå i fas så hoppas det ska gå bättre. v. 11+3 idag, så hoppas verkigen illamåendet ger med sig snart. Varit på inskrivning, och de värden man fick veta direkt såg bra ut. Magen är svullen som tusan! Svårt att dölja :). RUL planerat 20 maj, känns som en eeeeeeevighet dit!

Hur går det för er då?

Usch vad jobbigt och tråkigt att du ska må så dåligt när du äntligen är gravid Finns det ingenting som hjälper? Huskursgrejer eller liknande, eller är det ett konstant illamående? Jag hoppas verkligen att det snart ger med sig. Men skönt ändå att graviditeten går bra
    Saftmedbulle skrev 2013-04-05 16:34:17 följande:
    Det är bra här... Lilla M vände sig på mage första gången igår (när jag var och duschade, så jag missade det...men idag såg jag det :)
    Dagarna bara rusar iväg och i maj ska min man oxå vara föräldraledig. Vi funderar på att åka runt lite i Sverige, Danmark och Tyskland...ska bli roligt. Förut, när vi var gravida, hade vi tänkt resa lite längre bort (typ västindien), men eftersom M är x-tra infektionskänslig så blir det inte så. Känns helt ok ändå...jag menar...det viktigaste är ju att vi är friska.

Anwen: Jaa, RUL känns alltid så himla avlägset. Tråkigt att du behöver vara sjukskriven, men bra att du tar hand om dig. Jag var oxå sjukskriven under min graviditet, men för ett brutet ben, ha, ha... Inte helt fel att få ta det lugnt, ser jag så här i efterhand.

Jojjo: Hur går det för dig? Har tänkt på dig...förstår att du är i en jättejobbig sits. Pepp och vänliga tankar!

Vad härligt att hon växer och mår bra och vad härligt med inplanerade resor Skönt att höra att det flyter på bra nu, med tanke på allt ni gått igenom.
    kristin10 skrev 2013-04-06 15:03:04 följande:
    Första gången på länge sitter jag och väntar på och vill att mensen ska börja. Har inbokat äggledarspolning till på fredag, så den skulle verkligen få komma igång nu. Om det drar ut på tiden är det inte säkert läkaren har tid veckan efter...

Varför kan mensen inte vara regelbunden nu, när den ändå varit det senaste 3-4 månaderna???
    Ja, visst är det konstigt att kroppen inte funkar när man behöver det som mest! Förstår din frustration. Du har mina tummar för att spolningen ska kunna genomföras! Lycka till!

EGO: Jaaa, hur går det för oss? Inte alls. Lever i en gråzon, där man väntar på något fast ändå inte. Dalarna är djupare än vad topparna är höga. Det mesta känns värdelöst och jag går upp på morgonen, går till jobbet, gör det jag ska, lever och ler, utåt sett. Men vet inte vad som är meningen med mitt liv, alls. Hjärnan jobbar febrilt på att komma på vad jag ska göra med mitt liv, mer än det jag redan gör. Vad gör man när man har allt, fast inte kan få det man vill ha? Vill man ha det man vill ha, bara för att man inte kan få det? Är det viktigt bara för att det är utom min kontroll? Existensiell kris? Jepp.
  • Jojjo77
    Polarlantis skrev 2013-04-08 19:24:40 följande:
    Jojjo: Inte konstigt att allt känns helt menlöst för dig, snacka om traumatiska upplevelser som bara avlöser varandra! Du är så sjukt stark tycker jag!!! Dessutom har du sådan självinsikt! Håller tummarna, skickar all pepp jag kan och hoppas på....allt för er!!! KRAM!!! Jag är i svacka i min lilla perfekta värld för at tjag inte vet vad jag ska göra med mitt liv i övrigt förutom att ta hand om sonen, ingenting verkar det minsta intressant. Omvända världen liksom...

Anwen: hoppas det ger med sig nu snart så du kan få må BRA igen!! 

Tack snälla för fina ord. Ja, det är ju omvänt ibland, men alla problem man har är ju stora problem, när man själv är mitt i dem. Försök att bara vara i den värld där du vill vara just nu, så tror jag garanterat att du en dag kommer på vad du vill komplettera den med
    L Maria skrev 2013-04-08 23:25:22 följande:
    Jojjo - även om vår situation inte ar hälften så jobbig så känner jag väl igen tankarna du har, om att man ta tar sig igenom vardagen... Det låter som att en samtalskontakt vore en idé för er, oavsett så ska man inte behöva gå runt och må dåligt, även om ett samtal inte löser problemet... Tänker på dig, kram!

Tack snälla. Ja, man gör ju det på något konstigt sätt, tar sig igenom. Jag har haft en kontakt, men känner just nu inte att jag kommer någonstans där just nu. Det jag har i skallen blir liksom inte mindre eller klarare, även fast jag pratar om det. Prövar för tillfället strategin att bara låta allt vara en stund och att tiden ska ge mig svar och klarhet i all förvirring. Ibland känner jag att allt pratande bara spinner igång mer och jobbigare tankar och jag känner mig istället mer förvirrad och frustrerad. Men, det är väl olika faser...
    DubbelAA skrev 2013-04-09 09:54:01 följande:
    Jojjo: Vill så gärna skriva något peppande som kan hjälpa dig just nu men känner att jag inte har de orden tyvärr! Skickar allt jag kan av styrka o kramar här via datorn o vet att det inte hjälper det minsta tyvärr men det är det jag kan göra! Önskar så att det fanns något annat o konkret jag kunde göra istället!
    Styrka o kramar från mig!!!Hjärta
    Jodå, det hjälper! Jättegulligt av dig! Kram
    Saftmedbulle skrev 2013-04-09 19:14:10 följande:
    Pepp från mig oxå, Jojjo!

Tack!
    Kattflickan skrev 2013-04-10 10:26:08 följande:
    Jojjo: Förstår hur du känner dig. Jag trodde länge att vi inte skulle få något barn och under den tiden kände jag mig låg. Som om någon slängt en tung matta över mig. Försökte unna mig att göra allt jag tyckte var kul och prioriterade ner tråkiga saker.

Har du hört talas om dhea? Dhea ska kunna förbättra äggkvaliten. Annars hoppas jag att ni lyckas med äggdonation. Vid den första Ivf en fäste ju faktiskt ett ägg i dig vilket borde innebära att du är en bra kandidat för äggdonation.

Kramar!

Millan
    Tack. Ja, det är så jag gör. Gör allt som jag vill och kan. Lever lyxliv, rent materiellt och bokar resor på löpande band. Men, det känns ju bara bra för stunden. Ibland korta stunder och ibland långa stunder. Kollar nu runt på möjligheten att kunna åka iväg och plugga utomlands, jag och mannen. Allt möjligt konstigt tar man sig till...

Ja, jag har läst lite om det, men är det lagligt i Sverige? Ja, det är ju så läkarna resonerar. jag har blivit gravid och kan alltså bli det. Och rent krasst så är det inget "fel". Spermier finns, men få. Jag har ÄL och har gott om ägg, fullt frisk osv osv. Men, den lilla detaljen att det ska ta sig vill sig inte...

• Jojjo77

Polarlantis - Ja, det är verkligen en djungel... Tack, vad snällt, men jag känner mig tyvärr som allt annat än stark... Vad skönt att du vet vad du ska göra! Låter som en bra plan tycker jag. Jezzi - Jag kommer också ihåg dig. Vad tråkigt att det inte gått vägen. Förstår dig verkligen... Tyvärr, ska jag väl säga. Man önskar ju verkligen att inget sånt hör skulle drabba någon, att man skulle slippa förstå hur det känns. Önskar er så mycket lycka till!!! EGO - instämmer med Jezzi, det går upp och ner. Mest ner för min del faktiskt... Tycker att det mesta är värdelöst och jag hittar liksom ingen mening med någonting... Korta korta stunder känns livet bra, men de försvinner snabbt. Vet inte vad jag ska ta mig till och står inte ut med mig själv. Känner mig patetisk och bitter och har blivit en sån som jag föraktar. Tycker inte om den här sidan av mig själv och vet att det inte är sunt, men kommer liksom inte ur det. Orkar inte ta kontakt med en kurator, för vet inte hur det ska hjälpa. Orkar inte prata om det ens, inte med nån, känns som om prat bara förvärrar just nu, blir bara arg av att prata. Vill bara må bra igen, med eller utan barn, bryr mig inte om vilket, vill bara bli mig själv igen. Saknar mig...

• Jojjo77

Polarlantis - Tack. Ja, det är ju så jag känner, att jag måste hitta något, något att göra, som hjälper mig att ta mig framåt. Jag gör och testar rätt mycket, träning, har börjat måla, städa, baka läsa, hålla mig sysselsatt med andra ord. Men periodvis finns ingen ork eller lust alls, till något, jag är bara handlingsförlamad och sitter bara och stirrar. Jag är en väldigt aktiv människa, normalt, och har ofta många järn i elden. Men vill inte någonting längre. Känner ingen lust eller ork till något. Sånt som jag normalt älskar, tycker jag nu är okej, men inte kul. Känner mig likgiltig och mest deprimerad. Vill inte gå upp på morgnarna och är konstant trätt. Jag är skittråkig helt enkelt och VET INTE hur jag ska ta mig ur det. Medicinering är inget för mig, jag vill vara klar i knoppen och måste ju därför bara fejsa allt det här, hur jobbigt det än är... Jag känner att mitt hopp just nu är att tiden läker alla sår. Tiden måste få gå, tror jag. Men just nu tycker jag att den går långsamt. Pratar mycket med min man om detta och han stöttar, men jag tycker synd om honom, då jag inte är jag längre. Usch, ja, livet blir inte alltid som man tänkt sig. Nu ska jag försöka att ta mig samman och göra något av en ledig solig dag. Kram!!!

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet