Inlägg från: Saftmedbulle |Visa alla inlägg
  • Saftmedbulle

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Jojjo77 skrev 2013-03-10 18:29:52 följande:
    Tack för svar. Det är verkligen inte lätt, det här med äggdonation. Å ena sidan tänker jag som du Anwen och å andra sidan som du Kattflickan. Det som känns viktigare än gener för mig, är att få bära och att få föda ett barn. Så mycket annat känns inte så intressant. Samtidigt slås jag av tanken att jag kanske inte kommer känna så om vi nu löper linan ut och man skulle bli gravid, då kanske andra tankar sätter in... Jag har också genetiska sjukdomar i min familj, som kan vara bra att "bli av med", då det är stor risk att barnet skulle födas sjuk. Adoption är för mig och min man helt otänkbart. Det känns för mig jättekonstigt att bara tänka tanken på att helt plötsligt ha fått ett barn, som inte har någon koppling alls till mig eller min man. Då känns det mer naturligt för mig att tänka mig fosterbarn, då man kör med öppna kort, du är inte vårt genetiska barn. Men drar jag det en vända till så har jag en styvnar som ÄR min pappa, i hjärtat, så då spricker hela grejen med att inte förstå adoption. Ja, hjälp, ni ser hur det snurrar i skallen. Vill som sagt bära och föda ett barn. Men är det värt det till varje pris? Jag vet inte. Tänker jag för mycket? Troligtvis.
    Tycker inte att du tänker för mycket, Det ÄR ett viktigt beslut och jag tror att man behöver stöta och blöta innan man kommer fram till ett beslut. Ett tips... prova att göra en för och emot-lista. Det är sällan svart-vitt, utan det finns för- och nackdelar med båda sidor.
    Jag tänker som du vad gäller adoption, men vet inte själv hur jag skulle ställa mig till ÄD. Känner några som fått ÄD och som är nöjda med det. Det är klart att det väcker frågor, men deras barnlängtan var större och de valde det spåret. Håller tummarna för dig och hoppas att du blir klokare och vet hur ni ska gå vidare. Du tänker INTE för mycket (förstår att det är jobbigt att gå runt och tänka på det, så klart...). Pepp!
  • Saftmedbulle

Det är bra här... Lilla M vände sig på mage första gången igår (när jag var och duschade, så jag missade det...men idag såg jag det :)
    Dagarna bara rusar iväg och i maj ska min man oxå vara föräldraledig. Vi funderar på att åka runt lite i Sverige, Danmark och Tyskland...ska bli roligt. Förut, när vi var gravida, hade vi tänkt resa lite längre bort (typ västindien), men eftersom M är x-tra infektionskänslig så blir det inte så. Känns helt ok ändå...jag menar...det viktigaste är ju att vi är friska.

Anwen: Jaa, RUL känns alltid så himla avlägset. Tråkigt att du behöver vara sjukskriven, men bra att du tar hand om dig. Jag var oxå sjukskriven under min graviditet, men för ett brutet ben, ha, ha... Inte helt fel att få ta det lugnt, ser jag så här i efterhand.

Jojjo: Hur går det för dig? Har tänkt på dig...förstår att du är i en jättejobbig sits. Pepp och vänliga tankar!

• Saftmedbulle
    kristin10 skrev 2013-04-06 15:03:04 följande:
    Första gången på länge sitter jag och väntar på och vill att mensen ska börja. Har inbokat äggledarspolning till på fredag, så den skulle verkligen få komma igång nu. Om det drar ut på tiden är det inte säkert läkaren har tid veckan efter...

Varför kan mensen inte vara regelbunden nu, när den ändå varit det senaste 3-4 månaderna???
    Hoppas den kommer snart då...
  • Saftmedbulle
    Jezzi80 skrev 2013-04-27 16:20:12 följande:
    hej alla underbara..

(minns ni mig än? Var så himlans länge sen jag va här inne..)

Vi har nu försökt i nästan 2 år o 3 månader utan att nåt alls hänt...

i måndags var vi på sista mötet på vår fertilitetsutredning o fick alla svaren.

Mannen sa de hade bra spermier. 155 miljoner och 43% aktiva
    Inga sjukdomar osv hos honom.

Mina prover visade att nåt värde va lite lite högre än nåt annat (blodproverna) vilket innebar att jag ibland kan ha en ÄL som hoppar nån dag hit o dit. Det värdet innebär även att jag troligen inte behöver särskillt höga doser hormoner för att bli hjälpt riktigt bra om vi går på det spåret sa läkaren
    Jag har fina äggledare, livmoderhålan va kanon, spolning gjord samt VUL innan dess.
    Inte heller jag har sjukdomar.
    Allt var asså kanon även hos mig.

Så.. läkaren sa det fanns 3 alternativ för oss...

1:Fortsätta som vi gör och hoppas spolningen gjort susen
    2: Make-insemination (15% lyckas)
    3: IVF (40% lyckas)

Eftersom utredningen gjordes på Sophiahemmet, kostar alternativ 2 och 3.
     2an kostar 2000kr för beredning av spermier, mitt går på frikortet. 3an kostar 35000kr 

Så... vi kommer göra såhär:
    vi kör på med alternativ nr 1 i 3 månader. under de tre månaderna kommer en remiss ligga hos Huddinge för IVF. Vill vi nyttja vårdgarantin (dvs behöva åka till nån annanstans i Sverige) så görs IVF om ca 3 månader..annars får man vackert vänta...

Humöret går verklifgen upp o ner...
    Häromdagen va jag sååå sprudlande o glad och med känslan att vi snart kommer va med barn.
    Idag e det neråt igen.
    Jag försöker inte tänka för mkt, känna, bli besviken, få falska förhoppningar osv.
    Men hur lätt e det på en skala?

Jaja..det va ett livstecken från mig...numera 33 år och "2-katts-mamma"

kram <3              
    Jo, jag kommer ihåg dig!
    Lycka till med fortsatt bebisverkstad! Förstår verkligen om humöret går upp och ned...
  • Saftmedbulle
    Jezzi80 skrev 2013-05-01 19:57:34 följande:
    tack alla för era ord <3

just nu:exakt en vecka till BIM. Den där äckeljobbiga tiden nu asså...

stickar just nu bebiskläder för att hålla borta rastlösheten...NÅNGÅNG borde det ju komma en liten knodd, och då har den knodden en söt egengjord garderob som mamma gjort när dagarna e trista ;)   
    Stickning är bra...tänkte precis som du. Jag fick ju tre missfall innan M kom och ja...de två åren stickade jag - som terapi. Detta innebar ju att M hade fler tröjor än hon någonsin kunde använda (så jag har stickförbud åtminstone fram till sommaren - då har hon större storlek), men det var bra arbetsterapi.
  • Saftmedbulle
    Irmeline skrev 2013-05-19 23:55:31 följande:
    Hej tjejer, vet inte om ni minns mig men har hängt i denna tråden från det att den startade och fortsättningstråden. Vår lilla tjej är nu 14 månader och jag har kastat pillerna igen och hoppas på syskon. Förra gången tog det ett tag med MA på vägen och blev pergo till sist. Körde tempning och äl test dessutom. Får se hur det går denna gång. Har börjat utan nånting alls ännu...
    Kul att se dig igen! Så... nu är det till att hålla koll på stockholmsveckan igen ;)
  • Saftmedbulle

Jojjo: Jag blir oxå glad... Det är lätt att bli deppig och fokusera på det som inte funkar istället för det som funkar. Styrkekram och önskan om en fin sommar!

EGO: Just hemkommen från operation...mina magmuskler delade på sig under graviditeten och det kunde bara åtgärdas genom kirurgiskt ingrepp tydligen. Jag ville vänta tills jag slutat amma (slutade i maj) och trodde väl att jag skulle få en tid i höst, men i måndags blev jag uppskuren och ska nu vara stilla (HUR ska det gå till?) i tre veckor innan jag kan börja ta små promenader. Tur att det finns böcker och internet. Någon ny tröja till kanske det blir stickat, fast det får bli i lite större storlekar då för jag har redan för många hemmastickade tröjor till lilla M (dagen I-landsproblem,jag veeet...) Det tristaste är att jag inte får bära henne, men då får ju far hennes jobba desto mer ;)

Polarlantis: Lycka till i stockholm ;)

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet