• Anonym (ts)
    Äldre 2 Sep 20:47
    6805 visningar
    21 svar
    21
    6805

    Vars låna pengar när banken säger nej?

    Någon som har ett tips på vart man kan ansöka om lån med bra ränta?

    Det handlar om ca 50 000:-

  • Svar på tråden Vars låna pengar när banken säger nej?
  • Anonym
    Äldre 2 Sep 20:49
    #1

    Varför säger banken nej?

  • Anonym (ts) Trådstartaren
    Äldre 3 Sep 07:06
    #2

    För att min sambo har tillräckligt med lån där och jag får inte låna.

    Fick godkänt på en annan bank men de vill ha 13% ränta och det är inte okej för oss. Hade velat ha lite tips om vars man kan ansöka om lån med högst 6-7% ränta

  • Anonym
    Äldre 3 Sep 07:11
    #3

    Har ni kollat så ni verkligen har råd med ett till lån om ni har massa lån redan ? Banken säger ju inte nej om man har betalningsförmågan . 
    Är nog bara dom med ockerränta som gäller i så fall om ens det.
    Har ni kollat med nån annan bank? Det bästa är ju ett personligt möte med nån av våra vanligaste storbanker , handelsbanken , swedbank, länsförsäkringar osv
    Annanrs finns ju GE money bank Ica banken, Citybank mm  men dom  har ju höra räntor . 

  • Anonym (ts) Trådstartaren
    Äldre 3 Sep 07:16
    #4
    Anonym skrev 2010-09-03 07:11:14 följande:
    Har ni kollat så ni verkligen har råd med ett till lån om ni har massa lån redan ? Banken säger ju inte nej om man har betalningsförmågan . 
    Är nog bara dom med ockerränta som gäller i så fall om ens det.
    Har ni kollat med nån annan bank? Det bästa är ju ett personligt möte med nån av våra vanligaste storbanker , handelsbanken , swedbank, länsförsäkringar osv
    Annanrs finns ju GE money bank Ica banken, Citybank mm  men dom  har ju höra räntor . 
    Jo vi har råd. Problemet är att eftersom jag inte får låna pengar så får inte min inkomst räknas in när vi ansöker om lån och sambon har redan lån på vårat hus och ett energilån. Det de ser på är hans inkomst och hans skulder, de ser aldrig att vi är två som bor här med två inkomster.

    Vi frågade om jag kunde vara med på lånet men det ville de inte om vi inte var gifta.
  • Mina 78
    Äldre 3 Sep 07:19
    #5

    Varför får du inte låna?

     

  • Anonym (ts) Trådstartaren
    Äldre 3 Sep 07:25
    #6

    För att jag gjorde misstaget att låna pengar till en "vän" när jag var 19. Hon väntade på att få ut pengar av ett arv men det kom aldrig så jag stod där med en skuld på 150 000:- och en månadsbetalning på ca 5000:- var ensamstående med en nyfödd, hade jobbat halvtid före jag fick barnet så min fp var inte den högsta och jag hamnade hos kf för mitt extremt dumma misstag att försöka vara snäll.

    Är 26år idag, har betalat bort hela skulden men har fortfarande kvar anmärkningen.

  • Soul
    Äldre 3 Sep 07:36
    #7

    Utgår du från att du inte får låna eller har du bokat ett möte med banken för att förklara din situation? Jag vet flera som har fått låna av bank trots betalningsanmärkning, men då först efter ett personligt möte med en handläggare på banken där deras ekonomi gåtts igenom. De har då fått visa att de är medvetna hur de hamnat i den sitsen, att skulden sen en tid tillbaka är betald och att den ekonomiska förmågan finns. Ett sätt att visa att man kan betala av på ett lån är att man har ett månatligt sparande.

  • Anonym (ts) Trådstartaren
    Äldre 3 Sep 07:41
    #8
    Soul skrev 2010-09-03 07:36:45 följande:
    Utgår du från att du inte får låna eller har du bokat ett möte med banken för att förklara din situation? Jag vet flera som har fått låna av bank trots betalningsanmärkning, men då först efter ett personligt möte med en handläggare på banken där deras ekonomi gåtts igenom. De har då fått visa att de är medvetna hur de hamnat i den sitsen, att skulden sen en tid tillbaka är betald och att den ekonomiska förmågan finns. Ett sätt att visa att man kan betala av på ett lån är att man har ett månatligt sparande.
    Jag försökte få vara medlåntagare på huset men de var ganska bestämda med att när anmärkningen är borta så är jag välkommen tillbaka. Testade med de två banker som finns här, Handelsbanken och Swedbank.

    Jag tror inte att de kollade på våran situation men jag förstår dem, de har nog hört många "berättelser" från folk som vill låna pengar.

    Den här gången var det sambon som var in själv på banken och pratade med dem och de skulle eventuellt låna ut pengar om vi gifter oss. Det kändes inte som ett alternativ för oss.
  • Äldre 3 Sep 07:48
    #9

    Har just varit i lånesvängen då vi är i bostadsköpartankar och en sak man ska tänka på är att varje gång någon gör en kreditkoll på dig så minskar din kreditvärdighet.

    Många missar det och gör flera kollar (koller?) på nätet om de är berättigade ett lånelöfte från olika ställen som erbjuder snabba lån och då sänks som sagt kreditvärdigheten. Gäller samma sak när man t ex tar ett nytt mobilabonnemang, köper något på avbetalning osv.

    Sen så är det nog så att om bankerna sagt nej så tycker de kanske att du inte har tillräckligt med "betalkraft"...

  • Anonym
    Äldre 3 Sep 07:56
    #10

    Medlemslån via facket då? 

    Låna upp på huset?

    Konstigt tycker jag om din sambo bara har bolånet o ett till lån om han inte får låna 50.000:- .
    Vi har både bolån o 3 andra lån på mindre summor som enbart min man står på o det var innan vi gifta oss som han tog dom så det var bara hans inkomst dom gick på då. 

Svar på tråden Vars låna pengar när banken säger nej?