• Anonym
    Äldre 5 Sep 17:06
    14243 visningar
    15 svar
    15
    14243

    Hur länge måste man ha kondom efter förlossningen?

    Nu har det gått 2,5 vecka sedan förlossningen.
    Mitt avslag har minskat rejält och är nu bara en ljusbrun flytning.
    Är det ok att ha sex utan kondom då?
    Vi försökte ha sex första gången för några dagar sedan men det gick inte alls. Det stramade och sved och kändes som att jag skulle förlora oskulden igen så vi avbröt. Jag vill verkligen inte att det ska göra ont och jag tror att kondomen förvärrar det. Jag längtar efter att ha sex med min sambo och vill inte vänta längre, men jag är rädd för att det ska göra ont.
    Jag sprack ingenting under förlossningen.

  • Svar på tråden Hur länge måste man ha kondom efter förlossningen?
  • Anonym
    Äldre 5 Sep 17:09
    #1

    Vill ni inte ha fler barn så gäller kondom hela tiden tills/om du tänkt börja med annat p-medel.

  • Anonym (M)
    Äldre 5 Sep 17:16
    #2

    För det första är det säkert så att du inte är helt läkt än, men det låter ju inte heller som att du var kåt (?)
    Att du inte sprack något betyder inte att underlivet inte är påverkat ändå. Tycker ändå ni ska fortsätta med kondom ett tag till. Det är inte ovanligt att blödningarna kommer och går under 6-8 veckor.

  • Anonym (mi)
    Äldre 5 Sep 17:16
    #3

    av vilken anledning hade ni kondom i början? vill ni inte bli gravida igen behöver ni ju skydda er på något sätt!

  • Anonym (TS)
    Äldre 5 Sep 17:22
    #4

    Måste man inte ha kondom? Jag trodde man behövde ha det pga. infektionsrisken?
    Vi vill inte bli gravida igen direkt, men jag helammar varannan timme dygnet runt... så chansen borde ändå inte vara så stor. Tänkte sätta i en spiral senare.

  • Anonym (M)
    Äldre 5 Sep 17:26
    #5
    Anonym (TS) skrev 2010-09-05 17:22:31 följande:
    Måste man inte ha kondom? Jag trodde man behövde ha det pga. infektionsrisken?
    Vi vill inte bli gravida igen direkt, men jag helammar varannan timme dygnet runt... så chansen borde ändå inte vara så stor. Tänkte sätta i en spiral senare.
    Jo TS, det stämmer att infektionsrisken är hög innan man slutat blöda. Så kondom är viktigt!
    Vad gäller amning, så ger det ett visst (ca 90 % vad jag har hört) skydd, men om ni inte vill bli gravida, är nog annat p-medel att föredra!
  • Äldre 5 Sep 17:42
    #6

    kondom tills avslaget är borta och tills du har annat p-medel. Använd extra glidmedel om du känner att det stramar.

  • Anonym
    Äldre 5 Sep 18:40
    #7
    Anonym (TS) skrev 2010-09-05 17:22:31 följande:
    Måste man inte ha kondom? Jag trodde man behövde ha det pga. infektionsrisken?
    Vi vill inte bli gravida igen direkt, men jag helammar varannan timme dygnet runt... så chansen borde ändå inte vara så stor. Tänkte sätta i en spiral senare.
    Kondom mot infektionsrisk så länge man har avslag men vill ni inte ha fler barn så behöver ni skydd. Många tror att amningen ger ett skydd men det är en sanning med modifikation så lita inte på det om ni inte vill ha barn ganska snart! För många ger amning ett skydd men det är ingen säkerhet. Ägglossning kommer ju före mens och har man då sexat till det så kan det vara kört! Jag fick tillbaka mensen 10 veckor efter förlossning och jag helammade var 3:e timme dygnet runt. 
  • Anonym (TS)
    Äldre 7 Sep 14:32
    #8

    Svindyrt glidmedel (Healing bodyglide) och kondomfritt blev det och då funkade det superbra! :D Det stramade lite men gjorde inte ont!
    2,5 veckor efter förlossningen med mycket sparsamt avslag (gulaktig flytning).

  • Anonym
    Äldre 7 Sep 15:37
    #9
    Anonym (TS) skrev 2010-09-07 14:32:15 följande:
    Svindyrt glidmedel (Healing bodyglide) och kondomfritt blev det och då funkade det superbra! :D Det stramade lite men gjorde inte ont!
    2,5 veckor efter förlossningen med mycket sparsamt avslag (gulaktig flytning).
    Bara hoppas du inte får infektion eller blir gravid nu då
  • Äldre 7 Sep 17:33
    #10
    Anonym (TS) skrev 2010-09-05 17:22:31 följande:
    Måste man inte ha kondom? Jag trodde man behövde ha det pga. infektionsrisken?
    Vi vill inte bli gravida igen direkt, men jag helammar varannan timme dygnet runt... så chansen borde ändå inte vara så stor. Tänkte sätta i en spiral senare.
    8 veckor skall man vänta egentligen! Kondom under den tiden borde ni absolut använda så du inte får någon infektion!

    Jag fick tillbaka min mens efter fem veckor och jag helammade. Så egentligen kunde jag blivit gravid igen  2-3 veckor efter förlossningen!
    Att helamma är inget säkert "preventivmedel"!
  • Anonym (TS)
    Äldre 7 Sep 17:47
    #11

    Det får blir som det blir... Vi hade kondom + avbrutet samlag + säkra perioder + sekretmetoden som "preventivmedel" innan jag blev gravid. Det fungerade för oss fast det inte är någon säker metod, och när vi slutade med det så blev vi gravida på första försöket.

  • beabus­87
    Äldre 7 Sep 17:49
    #12

    Sluta med kondomen när du skaffat dig ett skydd vore nog bäst.

  • Anonym (ont)
    Äldre 7 Sep 17:54
    #13

    Många har sköra slemhinnor (bl a jag) så länge de ammar, så det behöver inte heller ha just med förlossningen att göra att det gör ont.

  • Äldre 20 Aug 19:41
    #14

    Hej, jag förlöste min dotter för 2 veckor sen i dag! Och jag hade sex i går (19/8) utan kondom... Och allt i underlivet kändes som att det blev (friskt) smärtorna har avtagit riktigt mycket och blivit mer fridfull mot allt! Jag känner att jag inte bör vara orolig då jag läst att det är jätte ovanligt med infektionsrisk. Har avslag kvar men blev bättre efter sexet!

    Hur lång tid kan det ta tills man får infektion i så fall? Kan man hindra det på något sett?

    Tack för svar!

  • Anonym (jmh)
    Äldre 12 Sep 12:55
    #15

    Varför så bråttom. Kan man inte vänta till efterkontrollen? Till det gått sex veckor, när allt läkt och infektionrisken är borta? Är det verkligen du som har så bråttom.... eller är det HAN? Prioritera dig själv och barnet, han får väl vänta! Iallafall, måste ni... absolut... så använd kondom ja, eller ta p piller eller minipiller om du ammar, eller sätt in en p-stav! Tro mig, det är inte kul att ha 15 månader mellan barnen......

Svar på tråden Hur länge måste man ha kondom efter förlossningen?