• Anonym
    Äldre 6 Sep 10:42
    17922 visningar
    24 svar
    24
    17922

    Hur våga prata inför en grupp??

    Jag förstår dig TS, jag TYCKER INTE heller om att stå inför grupp och prata,,undviker det till fullo om det går...men jag har även tagit mig igenom en massa redovisningar i skolan..och efteråt känns det bättre...sedan tycker jag nog att dom flesta lyssnare lyssnar inte utan gör annat/tänker på annat så dom märker nog inte att du blir röd i ansiktet eller stammar eller avskyr att stå där....

    Lycka Till!!

  • Anonym
    Äldre 6 Sep 16:38
    #13

    Måste ni göra det då?

    Vi skulle hålla ett 5 minuters tal framför klassen men en tjej i min klass var som du.
    Hon hade sån sjuk ångest innan och var beredd att hoppa av utbildningen för att slippa.
    Så hon och jag pratade med läraren och fick slippa att hålla inför klassen. Hon höll sitt
    framför bara mig och läraren. Jag gjorde samma fast framför henne och läraren.

    Mig spelade det inte så stor roll men jag såg hur dåligt hon mådde av det hela så jag
    valde att göra samma för att hon inte skulle få för sig att hoppa av istället för att försöka
    slippa stå framför klassen.

  • Anonym
    Äldre 18 Sep 18:33
    #15

    Som många andra skriver så känner jag väl igen mig. Alla mina vänner säger att men du har väl inga problem med det, du som e så social. Men just att ha all uppmärksamhet vänd mot mig, avskyr det. Får hjärtklappning, börjar darra börjar stamma. Jag lyckas ta mig igenom det men kan jag välja så väljer jag bort det.
    Det blir alltid katastrof dåligt resultat. Och nu har jag börjat en utbildning där det ingår en hel del muntlig redovisningar, har god lust att sluta bara därför, men jag ska envist kämpa mig igenom det.
    Vi borde kanske starta en grupp där vi peppar och stöttar varann och ger råd om hur vi ska ta oss igenom det och hur det gick?!

  • Anonym
    Äldre 18 Sep 19:30
    #17

    Jag lider verkligen med dej och tyvärr har jag inte nåt bra tips att ge dej eftersom jag har det precis likadant själv.Får ångest bara av att tänka på att vara tvingad att tala inför andra människor Så har jag haft det sedan jag var i tonåren så därför har jag inte vågat söka in på någon skola förrän i vuxen ålder.Det blev så bra så vi hade inte sådana redovisningar när man behövde stå framför hela klassen o hålla föredrag Jag hade ALDRIG klarat det .Gick sedan en kurs på högskolan och vi skulle redovisa i grupp men jag stannade hemma den dagen och fick därför inget betyg Man kan säga att jag gick kursen i onödan.Det räcker med att jag ska presentera mej inför en grupp så får jag panik o det svartnar för ögonen o jag får overklighetskänslor.Skakar i hela kroppen o vill bara springa därifrån.Varför måste de plåga människor så,när det är så många som upplever det så hemskt.Jag har gått i samtalsterapi för att jag ville bli hjälpt men inte hjälpte det för fem öre Jag tar antidepp Hjälper inte heller.Nu har jag bara skrivit om mej själv men det är bara för att du ska veta att du inte är ensam.Kan du inte be en läkare att skriva ut nåt lugnande eller betablockerare? Jag för min del tycker inte att du ska bli tvingad utan att du får redovisa skriftligt  Är det en bra lärare så får du det

  • Anonym
    Äldre 18 Sep 22:31
    #20

    Urs jag lider verkligen med dig, jag har själv problem med att jag blir lätt röd i ansiktet....
    Ni som har socialfobi var kan man vända sig när man vill ha hjälp?

  • Anonym
    Äldre 19 Sep 22:23
    #20

    kan ni inte få redovisa inför bara läraren?

Svar på tråden Hur våga prata inför en grupp??