• Elvsys­sel
    Äldre 6 Sep 13:25
    11137 visningar
    9 svar
    9
    11137

    Gåva mellan makar eller köpa halva huset?

    Jag/vi har försökt att sätta oss in i vad som är mest fördelaktigt, men det är ett virrvarr att ta del av. Min man vill att jag äger halva huset som han står för idag. Frågan är alltså vad man bör tänka på?

    Exempelvis om man väljer gåva, så måste ju detta registreras hos tingsätten + att jag måste betala lagfart inkl avgifter. 
    Eller exempel nr 2, jag får göra en UC hos banken och då skriva över hälften av lånen. Det borde ju även vara bättre om vi både stod för lånen, OM vi skulle behöva låna upp för renoveringar. Men det innebär väl att jag även då måste betala lagfart mm?

    Jag blir helt snurrig! Finns det någon av er som har erfarenhet av detta?

  • Svar på tråden Gåva mellan makar eller köpa halva huset?
  • Elvsys­sel
    Äldre 6 Sep 15:01
    #4

    Tack för era svar!

    Javisst är vi gifta!
    Varför vi funderar på att även jag skall ha del av huset är för att vi vill helt enkelt dela lika på allt, oavsett ägodelar och skulder. Dessutom borde det ju vara en fördel med två låntagare på huset ifall vi behöver höja lånen för en större renovering/investering?

    Så det bästa vore alltså att först kolla med banken för mina utsikter att "ta över halva lånen" och sedan kontakta en jurist för att få ordentligt skrivna papper?

  • Elvsys­sel
    Äldre 6 Sep 15:09
    #6

    Hmmm.... Just det, ROT-avdraget är ju faktiskt inte fel det heller. Det har jag inte tänkt på förut!
    Tack igen! :)

Svar på tråden Gåva mellan makar eller köpa halva huset?