• zora6

Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!

Wheeli.
    Vi fick 1:2 och hade inte 3.5. Vi hade 3.4.
    Ska göra fostervatten prov nu på onsdag, efter veckor av psykisk terror. Min kropp är då stressad av allt detta att jag nu börjat få små sammandragningar. Är inte då nervös för provet men gör resultatet och efterföljden. Det är så sjukt jobbigt. Min kropp konstant skakar sv stress och oro.

• zora6

Har gjort fostervatten prov idag. På andra sticket gick det.
    Nu väntar bara svaret om nån dag. Fredag eller måndag. Känns jobbigt och vill bara ha det gjort.
    Har ju dåliga Ods men vill börja njuta av livet snart. Antingen om svaret är bra eller om det är dåligt då vill jag ha det gjort.

• zora6

Mitt svar på fvp kom igår och det va dåliga nyheter. Känns tungt men beslutet är rätt för oss.
    Lycka till alla ni andra.

• zora6

Vi har fått tid den 27/5 för samtal med läkare om vårat fvp. Den längre utvärderingen. Är lite nervös på om de hittar nått kromosom fel hos mig eller gubben.
    Nu har det gått 3,5 v sen aborten och dagarna känns lite lättare. Tänker såklart på det stup i ett men det är ok.
    Lycka till ni andra som väntar.

• zora6

Hej alla. Jag fick 1:2 på kub. Fvp visade på DS ich vi valde att avsluta det lilla fina livet. Saknar min som varje dag men vi kände ändå art valet va rätt för våran familj då vi har en son bl.a.

Det gjorde vi den 25/4 nu iår och nu är jag gravid igen. Väldigt nervös att detta nu ska upprepa sig. Som jag fattade det av läkaren så kommer min ålder fördubblas vid kub. Jag blir alltså 66 år. Känns ju som att siffrorna kommer bli dåliga igen. Då blir det mkp, med samma risk för mf som vid fvp.

Känns som man får välja mellan pest eller kolera denna gång Åxå. Har redan 4 andra mf i bagaget.

Mån som har nått bra att säga om ett kub efter ett dåligt kub innan.

• zora6
    Kattflickan skrev 2013-08-11 10:25:05 följande:

Klart jag minns dig Leya! Jättekul att du är gravid igen! Grattis!

Zora6: Som sagt, jag själv är den enda jag hört talas om som drabbats två gånger. Vi har en tråd här på FL för oss som fått avbryta graviditeten pga att barnet har ett kromosomfel eller annan sjukdom och bland dessa har de flesta blivit gravida igen med positivt resultat.

Sannolikheten att även detta barn har DS är jätteliten om du inte har ett genetiskt fel eller tendens till feldelning hos cellerna. Om man haft ett foster med DS så ökar den generella risken att det ska hända igen. Men, om jag har förstått rätt så har de flesta ingen reell ökad risk, utan det är de som har ett genetiskt fel, som jag, som gör att den generella risken är större. Hmm.. Förstår du vad jag menar?

Tack för svar. Jag har inte den genetiska delen utan hade bara otur säger dom. Får hoppas det men siffrorna kommer nig ändå va dåliga eftersom dom fördubblar min ålder till en gammal tant:(

Hur gör du nu hur går du vidare?
  • zora6
    zora6 skrev 2013-08-11 14:46:28 följande:
    Tack för svar. Jag har inte den genetiska delen utan hade bara otur säger dom. Får hoppas det men siffrorna kommer nig ändå va dåliga eftersom dom fördubblar min ålder till en gammal tant:(

Hur gör du nu hur går du vidare?
    Läste högre upp...?
  • zora6

Nyfiken. Hur görs ett mkp och när kan det göras. Kan man höra det innan kub eller istället för. ?

• zora6
    Sinni skrev 2013-08-13 21:56:32 följande:
    Jag gjorde mkp denna gången. Jag gjorde inget kub-test denna gången. Moderkaksprovet togs i v 12 +2 på mig. De hade någon tidsgräns som de ville ta provet inom. Mellan 11 - någonting och fram till 12 +6 tror jag. Jag har hört att det är lite olika på olika platser i landet. En del ställen tar inte mkp alls utan man får vänta på fvp (som först kan göras i v15 tror jag). Jag gjorde provet i lund.

Moderkaksprov tas på samma sätt som fostervattensprov. Den enda skillnaden är att vid mkp ska läkaren få med sig materia från moderkakan upp. Vilket betyder att han för nålen upp och ner några gånger för att få med sig celler. När man tar fvp ska man ju i princip "bara suga upp lite vatten" - så då hålls nålen still under tiden. Moderkaksprov kan ibland inte genomföras. Det beror helt på hur moderkakan är placerad i förhållande till fostret. På mig tex låg moderkakan i framvägg och då var det lätt att komma till den med nålen. 

Den stora fördelen med mkp är väl just att man kan ta provet tidigare i graviditeten. Det var väldigt värdefullt för mig. 
    Tack för ditt svar. Jag gjorde mkp med förra graviditeten sin slutade med dåliga resultat Så denna gång kommer de erbjuda mkp. Bor i karlstad och de utför inte mkp här så jag kommer bli remitterad nånstans.

Gjorde det ont? Jag tyckte inte fvp gjorde ont.

Men ska på mitt första v 7 vul imorgon och tar en dag i taget. Det kanske inte finns nått därinne alls.
  • zora6
    Sinni skrev 2013-08-14 07:40:06 följande:
    Så spännande med vul idag - lycka till. Själv väntar jag på fosterrörelser, men han känns inte än. Bara lite fladder ibland. Nåja, lite tidigt än (16+3)

Alltså angående huruvida det gör ont.... Jag är nog inte bäste man till att uttala mig om det. Jag är spruträdd och tycker det är förfärligt obehagligt. Innan fvp drömde jag mardrömmar i 3 veckor. Men fvp gick bra. Det gjorde inte ont. Var bara obehagligt rent psykiskt. Mkp var lite annorlunda. Det gjorde väl inte direkt ont. Men det var mer obehagligt än fvp tyckte jag. Det liksom "trycker" i magen när de försöker få tag på materia. Eller "spänner" eller vad jag ska säga. Jag tyckte det var jobbigt. Men som sagt - jag är spruträdd så lyssna inte för mkt på mig.....

MIn metod för att lättare kunna genomföra provtagning är att inte titta, släckt skärm med andra ord, blunda, andas djupt och vara grymt fokuserad. Samt att jag håller om min egen hand, tumme, finger eller något och trycker in en nagel någonstans - då gör det mera ont på det stället..... Man är väl lite knäpp =) Men det funkar för mig =)

Hoppas det går bra på vul idag!

Tack för ditt svar. Får se vad de hittar idag:)

Får se vad de säger om mkp. Vill nig göra det så vi vet att bäbis är frisk.
Svar på tråden Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!