Inlägg från: mamma40plius |Visa alla inlägg
  • mamma40plius

Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!

Åh. mteriksson, vad bra att själva  testet gick bra för er!!!

Jag måste vänta två vecckor till på att göra fostervattenprov efter att tre olika moderkaksprov ej fungerat p g a olika orsaker. De har alltså aldrig stuckit mig, bara bedömt att risken för missfall varit för stor av olika skäl.

Nu sitter jag och tycker det är väldigt jobbigt att vänta på fvp efter ett KUB resultat på 1:108.

är i v 15 och har fått en rejäl mage. Vill inte berätta på jobbet än, men det är verkligen svårt att dölja magen och många blickar blir det.

Har tyvärr ganska negativa tankar om resultatet av fvp och önskar så att allt var klart och med goda besked ang kromosomavvikelser.

• mamma40plius

En fråga till er som gjort fostervattenprov. Till mig sa de att fostret bör vara 16 hela veckor. Jag ser dock att flera har gjort fvp i vecka 16 alltså 15+  Vad har de sagt om fostrets ålder då??

För mig blir det 16+1  och väntan känns olidlig just nu.

• mamma40plius

Väntar fortfarande på fvp. Ska göra nästa vecka. Idag kom min drömvagn upp på Blocket och jag struntade i alla om och sen och köpte vagnen. Kände mig så stolt och mallig när jag körde den fina vagnen och hade min stora dotter bredvid. Tänk att jag kan få gå så mååånga gånger och med en riktig bebis i vagnen sedan :)

• mamma40plius

Idag blir det fvp. Känns lite som domedagen. Inte kul alls. Tänker mycket på att risken för missfall är ungefär lika stor som risken för ksomosomavvikelse enligt Kub-resultatet.  Hoppas på vinst i båda dessa risktagningar som vi tar nu.

• mamma40plius

Tack för hållna tummar! Tyvärr lyckades de inte genomföra fvp. Läkaren stack på två ställen. Kom igenom första fosterhinnan, men ej den andra. Eftersom jag fick sammandragningar lät jag inte läkaren sticka (och karva) en tredje gång. Har fått ny tid men vi har nästan bestämt oss för att inte göra ngt fvp. Vi vill inte utsätta barnet för fler risker. Bebis är 16 cm och vi vill börja vänta barn på riktigt snart. Svårt att veta vad man ska göra. På ngt sätt känns det som att det inte är meningen att vi ska göra avancerad fosterdiagnostik efter tre misslyckade försök m moderkaksprov och ett misslyckat fvp.

• mamma40plius

Hoppas du/ni får snabbt svar med bra besked, 771. Enligt min läkare igår kan man iaf på fvp få svar inom 48 timmar.

• mamma40plius

Jag förstår dig, 771 och tycker att din inställning låter som den bästa utifrån er situation. Håller tummar och hoppas på besked på fredag!

• mamma40plius

Nu är det bestämt. Vi gör inget fostervattenprov. Har fått veta att cub-risken för Trisomi 13 och 18 är 1:16598. Värdet vi fick gäller bara DS 1:108, där spaltrisken är 1:169, dvs det var blodproverna som gav sämre resultat. Har fått tid för riktat UL om 14 dagar. Då är jag visserligen i v 19, men det känns mycket bättre att göra så här. Tror att jag ska berätta för familjen att vi väntar barn nu :) :) :)

• mamma40plius

En sak till: måste bara säga att vi har en fantastisk mödravård i Sverige. Har hittills träffat 4 läkare och 2 barnmorskor. De har alla varit lyhörda för mina önskemål och medvetet valt att inte ta några risker när det funnits tveksamheter. Jag har fått otroligt snabba svar och snabba tider. Mitt önskemål om riktat UL fick jag utan en fråga. Är klart imponerad!!

• mamma40plius

Vårt riktade UL visade inget annat ett friskt barn. Dock sa läkaren att det endast är 50 procent av barnen m ds som har markörer som syns på UL. Kub risken bedöms dock annorlunda efter ett bra UL. 100 poäng till, menade läkaren, vilket isf ger oss 1:208.

Hjärtat såg finfint ut, hjärnhalvorna likaså. Alla inre organ fanns på plats och inget yttre som syntes på UL. Vi har nu gått ut offentligt s à s och berättat för typ alla nu :) Skönt efter denna långa tid i ovisshet. Är nu i vecka 21 och liten känns varje dag i magen.

• mamma40plius

Jag fick också problem, främst att läkaren inte lyckades sticka igenom båda hinnorna men jag fick sammandragningar medan nålen var i magen och jag sa sedan nej till ett tredje stick. Jag hade ont i ca två dagar efter trots att nålen aldrig var helt igenom. Av denna anledning beslutade vi att inte göra ngt Fvp.

• mamma40plius

Vilka goda nyheter Jessmess!!! Med ert kub resultat finns det ju verklig anledning till oro, men nu får ni fira ordentligt idag.

• mamma40plius

Ja, det vore verkligen hemskt. Lycka till med mkp, Veronica76.

Ida84, när är du beräknad? Här är det redan bestämt att ett tillväxtultraljud ska göras i vecka 32, fast det finns Iof medicinsk orsak till att läkaren gjort den bedömningen redan för flera veckor sedan. Är i v 25 +5 nu :)

• mamma40plius

Jag beklagar det svåra ni nu måste gå igenom, Snigelkatt. Önskar det blir så bra det kan i er nuvarande situation.

• mamma40plius

BUbbles, skickar dig lite styrkekramar till Malmöresan. Hoppas på att det blir så bra det kan med allt nu.

• mamma40plius
    minolia skrev 2013-09-04 14:59:16 följande:
    Min lille kämpe orkade inte mer, hjärtat hade slutat slå.... Det känns både sorgset men samtidigt en lättnad. Jag vet ju hur allvarlig svullnaden var och hjärtat orkade helt enkelt inte. Läkaren i Linköping var jättebra, han förklarade allt noga. Det blev alltså inget mkp men vi frågade om att få reda på om det var ett kromosomfel det berodde på och då sa han att vi kunde göra fvp istället eftersom barnet inte lever längre. Han försökte 2 ggr och höll på länge men det kom inget fostervatten. Han hade aldrig varit med om något liknande. Ibland är hinnorna så starka att de är svåra att tränga igenom men man brukar alltid lyckas, men inte i mitt fall. Min mage är därmed väldigt öm just nu. Han ber läkarna att analysera navelsträngen senare så vi får lite svar. Imorgon ska vi träffa läkare och få hjälp med att förlösa fostret... Jag har tänt ett ljus och gråter lite för min lilla ängel.

Ja, den lille var allt en kämpe. Beklagar det tråkiga som händer er.  Ang att inte komma igen hinnorna så hände det mig med. Två försök och sedan sa jag stopp. Läkaren ville försöka en tredje gång, men jag och min partner bestämde oss för att inte göra ngt fvp alls efter dessa två försök. 
  • mamma40plius
    minolia skrev 2013-09-05 07:26:30 följande:
    Tack alla för stödet! Jag har fortfarande väldigt ont i magen efter fvp. Har dessutom en hemsk hosta så det är en plåga varje gång. Jag vet ju att läkaren fick leta lite med nålen men är det fler som har känt så här efteråt? Är lite rädd att de inte vill sätta igång mig pga att jag fortfarande känner av detta.

Jo, det är nog ganska normalt. jag hade också ont flera dagar efter de två missslyckade försöken.  Blåmärkerna gör ju sitt när man hostar också. Jag tror inte att du behöver vara orolig för att inte bli igånsatt.
Svar på tråden Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!