Inlägg från: Littlefoot |Visa alla inlägg
  • Littlefoot

Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!

Hej, här är en till som tyvärr får ansluta sig till tråden! Gjorde kub i fredags och fick 1/122. Inte nattsvarta siffror, men ändå såpass dåliga att vi har valt att gå vidare med fvp. Det var nackspalten som försämrade resultatet, jag är 33 år och har två söner sedan tidigare. Vi har inte gjort kub med någon av dem, så jag har inga nackspaltsmått att relatera till.

Tänkte också att jag skulle dela med mig av vad min mycket goda vän (som är obstetriker) hade att säga gällande mkp kontra fvp. Enligt henne så är den enda fördelen med mkp att det kan göras mycket tidigare. Missfallsrisken är enligt hennes erfarenhet något högre , 1-2% (fortfarande väldigt låg, dock). Enligt henne är det (ur missfallssynvinkel) säkrast att göra ett fvp och det i vecka 15+ (0-1% missfallsrisk). Hon tog upp aspekten med att det eventuellt kan bli tuffare att göra en senare abort om man väntar några veckor och gör fvp, men jag resonerar som så att detta beslut är på livstid och att jag hellre väntar i ett par veckor till om det kan medföra en mindre risk. Min vän uppskattade också att missfallsrisken i praktiken är lägre än de siffror som tillhandahålls av vården. Dessa siffror baseras på gammal forskning och hon sa att det på hennes mottaggning utförs många fvp varje dag och att enbart något per år resulterar i missfall som man inte direkt kan säga beror på andra omständigheter. Vad gäller missfallsrisken skall man också beakta att många som gör fvp är äldre ( vilket innebär högre missfallsrisk bara det), samt är graviditeter med misstanke om avvikelser (vilket också är högre missfallsrisk), alltså kan flertalet av de missfall som inträffar efter fvp vara "normala" spontana aborter, dvs missfall som beror på andra omständigheter.

Jag kände mig mindre tyngd efter att ha pratat med min vän, så jag hoppas att informationen kan hjälpa även någon annan!

People who say they sleep like a baby usually don?t have any.
  • Littlefoot
    mirala skrev 2013-08-13 13:09:54 följande:
    Då var moderkaksprovet gjort och nu återstår bara denna olidliga väntan på svar. 
    Själva sticket kändes knappt alls tyckte jag och läkaren kollade på fostret efteråt och sa att hjärtat slog fint och att det inte märkt av ingreppet alls. Kändes bra att hon sa så. Tack alla ni här inne som har ger mig lite hopp! Hoppas hoppas hoppas allt ser bra ut nu.
    Håller tummarna för dig!!! Var i Stockholm gjorde du mkp:t ngnstans?
  • Littlefoot
    mirala skrev 2013-08-13 13:58:03 följande:
    Du ska göra fvp såg jag. Var gör du det nånstans? 
    Det blir på Karolinska. Väntar på kallelse nu, blir förmodligen om ganska exakt två veckor. En eeeeevighet!
  • Littlefoot

Jag har också hört i efterhand om de sk "soft markers", bla då näsbenet. Läste mig till att på 60-70% av foster med DS så finns/syns inget näsben vid nupp-ul i v 12. Det betyder dock inte att alla barn som saknar näsben i den veckan har DS: Min bm nämnde inte heller ngt om näsben, men jag vet flera vänner som har fått näsbens-status på kub-ul. Finns tom en läkare i Linköping som har med det i sin kub-beräkning. Men som sagt, det är nog långt ifrån all ul-personal som gör utlåtande ang näsbenet.

• Littlefoot

Håller tummarna för dig Bubbles! Ingen rolig väntan alls...

• Littlefoot
    Bubbles skrev 2013-08-25 22:36:07 följande:
    Tack och nä fy fasen... Önskar ingen detta =( 

På tisdag är det min tur  (fvp), fick "bara" 1:122, men att hamna i högriskgruppen känns ju väldigt trist... Veckan som kommer lär bli den längsta i mitt liv! Kommer du att orka jobba? Jag är hemma mån-ons och hoppas jag fixar torsdagen, sedan blir det nog semester på fredagen.
  • Littlefoot
    minolia skrev 2013-08-26 13:30:45 följande:
    Hej! Jag hoppas oxå in här. Jag gjorde KUB i torsdags som inte visade så bra resultat. Barnet hade en nackspalt på 6 mm och jag fick risken 1:4, men det värsta av allt är att barnet hade en svullnad runt kroppen. Denna kan indikera på kromosomfel, eller något annat fel , eller är det bara en infektion. Jag befarar dock det värsta med tanke på nackspalten. I vårt landsting görs inte mkp och det verkar vara stört omöjligt att bli remitterad. Så här sitter jag hemma och gråter, är arg och har panik omvartannat och bara väntar på fvp som är först om 3 veckor. Jag pratade med läkaren igen för en stund sedan och han menar att det han har att erbjuda är en ny ul- undersökning om ca en vecka för att se svullnadens utveckling. Är det någon mer vars barn har haft denna svullnad? Jag sitter hemma och kan omöjligt träffa folk på jobbet just nu, dessvärre börjar jag få panik eftersom det snart krävs sjukintyg. Jag vill bara att någon boll ska komma i rullning, just nu sitter jag och väntar på ingenting känns det som...bara att veckor ska gå.
    Fy, vilken jobbig tid du har framför dig!! Jag fick 1:122 och har också tyckt att de två veckorna fram till fvp varit dryyyyga. Jag gör fvp imorgon. Jag hoppas att du finner ett sätt att uthärda! Förstår att det inte funkar att gå till jobbet. Jag stannade hemma idag av den anledningen - flera kollegor kom tillbaka från semestern idag och jag orkar inte ta emot deras glädje och grattis just idag - har haft det jobbigt nog att hålla masken inför övriga i två veckor...
    WhifeM skrev 2013-08-26 14:45:46 följande:
    Var på Kub idag. Fick resultatet 1:254, nackspallt 21-24. Hur ska jag orka gå igenom hela grav. utan att veta eller ska jag genomgå ett FVP trots att risken är större att jag förlorar barnet än att det är sjukt.
    Tänk att de allra, allra flesta med nackspalt med dina mått föds friska! Hade jag varit du hade jag bestämt mig för det ena eller det andra. Antingen hade jag avstått fvp och då bestämt mig för att allt är bra (det är ju inga katastrofala siffror du fått!). Hade jag inte kunnat det hade jag gjort ett fvp. En av mina närmsta vänner är förlossningsläkare och hon säger att risken vid fvp är mycket, mycket lägre än den 1 på 100 som sägs. Den forskningen är gammal, men i brist på nyare forskning är det ändå de siffror som används i vården. Lycka till med ditt val!

• Littlefoot

Idag har gjort fvp, så nu börjar en låååång väntan...

Johanna1988 skrev 2013-08-27 15:22:05 följande:
    JAAAAAAAA!!!! Min bebis är frisk!!!! <3 Fick svar via min barnmorska nyss!!!!
    Håller tummarna för Er som ej fått svar än...
    Grattis!! Underbart att höra!
    minolia skrev 2013-08-27 13:52:52 följande:
    Tack Sinni för att du pushar mig! Nu har jag ringt och jag ska på ul på fredag igen, äntligen händer det något. Bm skulle även lägga en lapp till kuratorn så forhoppningsvis ringer hon snart.
    Trist att du har behövt att sköta allt själv, men skönt att det iaf händer något nu!!

• Littlefoot
    Bubbles skrev 2013-08-27 20:20:39 följande:
    Hej alla fina tjejer.
    Jättegrattis till er som fått bra svar =) Underbart!

Med det sagt så gick det inte bra för oss.

Idag ringde doktorn (mycket tidigare än väntat), vi stod i affären och han hade inget bra besked tyvärr.
    Vår fina efterlängtade (tredje gången gillt) bebis har downs syndrom.
    Förstår att detta kan väcka olika känslor. Vårt beslut har varit att avbryta vid ett sådant beslut. 
    Vi står fast i det även nu efter vi fått allt på svart på vitt.

Så nu väntar en "miniförlossning" som doktorn sa. Riskerna vid en ny graviditet ökar med 1-2% så det är ju inte så himla höga odds att just detta ska hända oss igen.

Jag önskar er allihop lycka och välgång och fina bebisar. 
    Tack för ert fina stöd!

Massa kramar Hjärta

Så otroligt ledsamt att höra! Vilket fruktansvärt besked att få. Jag hoppas att ni får bra stöd i ert beslut och det fruktansvärt tunga ni har framför er! Stor kram!
  • Littlefoot

Även våra provsvar var normala! Lycka!!

• Littlefoot

Håller tummarna för mkp Minolia!!

Svar på tråden Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!