• Sinni

Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!

WhifeM skrev 2013-09-20 17:37:43 följande:
    Hej Tjejer! Tack änen gång för ert stöd och omtankar! Det värmer!! Jag gick fram till två idag med min mobil i handen, Dr sa ju att hon definitivt skulle riinga oavsett resultat. Kl 14 körde jag för att hämta äldsta sonen. Tog posten samtidit. Brev från Region Skåne till mig. Börja lipa direkt: Min bebis är frisk! Så overkligt. Jag var övertygad om motsatsen! Phuuuu nu ska jag bara njuta!!
    Stort Grattis! =) Njut och fira ordentligt. Ha en skön semester =)
  • Sinni
    Lakrits skrev 2013-09-27 10:19:53 följande:
    När har ni fått göra era FVP-prov?

Jag ska på ul för att kontrollera hur långt gången jag är på måndag. Hörde något om att de rekommenderar 15 fullgångna veckor. Det är dock en fredag och sedan flyger vi iväg på en resa över helgen så hade hellre väntat till efter helgen.
    Om jag inte minns fel så gjorde jag mitt fvp vid ca 15+2 eller 15+3 tror jag. Men ja, 15 fulla veckor i allafall. Det hade något med mängden av fostervatten att göra.
  • Sinni
    Zirap skrev 2013-11-07 23:33:29 följande:
    Jag är 34 år och oplanerat gravid med 3:an och för våra andra barns skull (1 & 3 år) är det viktigt att detta barn är fritt från kromosomavvikelser. Så därför valde vi att göra ett MKP i tisdags.  Vi skulle få både snabbanalys + långa analysen och brevsvar i slutet på nästa vecka om allt såg bra ut, vilket vi givetvis trodde att det skulle göra...Men i dag ringde läkaren... Snabbanalysen visar på mosaicism på 60-64% för tetraploidi. Det står i utlåtandet att "fyndet kan vara resultat av confined placental mosaicism, vilket är mer troligt vid frånvaro av ultraljudsfynd". Dvs att det kan vara så att kromosomfel endast finns i moderkakan och att fostret är friskt. Men vadå tänker jag... vi har ju inte gjort NUPP eller KUB denna gång, utan gick direkt på MKP... så de kan ju omöjligt ha hunnit leta efter markörer på ultraljudet de gjorde innan. De uppskattade ju bara graviditetslängd uppskattade jag det som?!? Har ingen som helst uppfattning om våra chanser för att fostret är friskt, vilket ger en ännu större känsla av hopplöshet.

Är det någon som har någon kunskap om tetraploidi i moderkakan?

Dessa två veckor fram till nästa provtagning känns som ett mörker... vet inte hur jag ska ta mig genom dagarna, är så ledsen.
    Oj, Zirap - det har jag aldrig hört talas om. Vad jobbigt för er. Jag visste inte ens att det kunde vara så, att moderkakan innehåller kromosomfel men fostret är friskt. Ska ni gå vidare med fvp nu då? Kommer det att kunna ge er ett säkert svar?

En annan tanke är ju också - Kan man råka ut för att moderkaksprovet visar friskt, fast fostret är sjukt? Alltså omvänt om du förstår vad jag menar?

Jag förstår att väntan fram till nästa prov måste vara jättejobbig! Jag har ingen egen erfarenhet av just det fenomen du beskriver. Min erfarenhet är en klar diagnos på barnet i min förra graviditet. I min nuvarande graviditet är allt bra - prov är tagna. Jag vet dock allt för väl hur jobbigt det är att vänta både på provtagning och på svar. I ditt fall, så hade jag nog gått en sväng till kuratorn och pratat av mig. Eller haft något extrasamtal med min barnmorska. Hoppas dina kommande två veckor går så fort de kan! 

Kram 
  • Sinni
    Zirap skrev 2013-11-08 21:39:40 följande:
    Vilken tankevurpa jag gjorde tidigare idag! Det är klart att det skulle vara fruktansvärt om någon gjorde MKP och det visar "friskt" om sedan det bara är moderkakan som är det medan bebisen är sjuk. Jag tänkte bara på att så länge bebisen är "sjuk" så spelar det ju inte så stor roll hur det är ställt med moderkakan, sorgen är ju ett faktum ändå. Sedan förstår jag såklart om folk tänker olika kring det, men själv tänkte jag fel. Dags att sova känner jag nu, blev snurrigt det här
    Ja, du har rätt - det hade varit fruktansvärt.

Men när jag själv tänkte lite mera på det så tror jag inte det fungerar så, att det kan inträffa. Isåfall borde man hört om det när man gör mkp. Men när man gör mkp så får man ju faktiskt ett klart besked. OM det hade funnits en risk att det hade kunnat bli så som jag frågade om - då hade de ju inte kunnat ge klart besked.....

Så det var nog jag som gjorde en knasig tankesnurra när jag läste om det du beskriver. Jag hade aldrig hört förut att man kan ha en "sjuk" moderkaka men ett friskt barn.

Jag hoppas det ordnar sig för dig/er och att ni får glada besked vid nästa provtagning!! Sov gott. 
  • Sinni
    Zirap skrev 2013-11-12 09:12:09 följande:
    Jag har fått tid för ett extra ultraljud imorgon i väntan på FVP. Eftersom tetraploidi inte är förenat med liv enligt läkaren, så är det ännu ett gott tecken om den fortfarande lever då. Dvs chansen för CPM, att det bara är moderkakan som har kromosomfel ökar.
    Då håller jag tummarna för dig imorgon Zirap! Lycka till med ultraljudet!
  • Sinni

Zirap: Härligt att ultraljudet gick bra idag! =). Skönt också att du kunde utvidga deras kunskaper lite =). Ibland är google inte så tokigt ändå. Hur länge är det tills du får göra fvp? Du skulle göra det också va? Grattis till ett bra ultraljud!

• Sinni

Maoliin: Beklagar verkligen! Jag kan förstå att du varit med om otur både i förra o denna graviditeten (om jag läst tråden rätt). Så sorgligt! Jag hoppas du kommer igenom det och att det går så bra det kan med skrapning och återhämtandet. Ta hand om dig.

• Sinni
    maoliiin skrev 2013-11-13 18:17:29 följande:

Tack! Ja, det är andra gången orättvisan slår till mot oss! Ja, vägen är lång - men någongång ska man väl komma tillbaka till livet igen!
    Jag vet - vägen är lång. Och tung. Men det kommer så småningom. Ta hjälp av kurator och du tycker det känns bra. Jag tyckte det var skönt, hon hade en hel del bra att säga faktiskt. Jag har skrivit också, mycket, för mig själv - det hjälper mig. Å så gråter jag när jag behöver gråta..... Kämpa på - det ljusnar så småningom.

Men jag ska också säga - jag vet inte hur det är att drabbas två gånger. Jag har drabbats en gång och det räckte gott o väl. Men att åter igen stå inför samma otur - fruktansvärt! Ledsen för er skull!
  • Sinni
    Zirap skrev 2013-11-19 19:53:55 följande:
    Så har det gått en vecka till. Imorgon är det FVP som står på schemat. Känns så jobbigt då jag är stickrädd, nålen var ju lätt närmare en halvmeter lång förra gången kändes det som.
    Jag är också nålrädd som fan. Drömde mardrömmar i veckor innan fvp..... MEN - jag måste säga att det gjorde inte ont. Det gick bra. Jag har gjort både mkp och fvp. Tyckte att fvp var mkt lättare eftersom de då liksom kan hålla nålen still medans de tar vatten. Mkp tyckte jag var mera obehagligt eftersom de rör nålen fram o tillbaka för att få med sig materia. 

Så - ta det lugnt =). Det kommer att gå bra. Har du fixat mkp så fixar du fvp galant!

Hoppas allt går bra imorgon. *håller tummarna* 
  • Sinni

Zirap: Oj, det gick ju snabbt att få svar på den korta analysen. Grattis till normala värden!! Och Grattis till er flicka =). Vad händer nu då? De gör en lång analys med tanke på moderkakan? Vad innebär de där rubbningarna i moderkakan för resten av graviditeten? Kommer du att gå på extra kontroller? Ursäkta om jag frågar för mkt - du väljer själv om du vill svara såklart. Än en gång - Grattis till ett bra provsvar och till flickan!

• Sinni

Zirap: Det låter ju jättebra! Den lilla tjejen är frisk, du blir extra kontrollerad - det låter toppen =). Hoppas den långa analysen kommer snart också. Håller tummarna för att även den är fin och perfekt =)

• Sinni
    Zirap skrev 2013-12-16 22:35:55 följande:
    Idag har vi varit på RUL och allt såg fint ut. Det fanns även en meddelande till oss om att den långa analysen också visade på normala värden!
    Stort Grattis! Då kan ni äntligen pusta ut nu då. Underbart. Vilken julklapp =). Kommer du fortfarande att få extra kontroller pga moderkakan? Eller är det "grönt ljus" även där? Grattis igen, så glädjande!
  • Sinni
    Alltochinget skrev 2013-12-31 09:59:00 följande:
    Hej! Jag hoppar in här. Vi gjorde kub igår som visade 1:79 risk för down syndrom. Vi blev chockade då vi inte hade en tanke på det. Jag är 25, min sambo 30. Vi ska gå vidare med fvp men får inte göra det förrän vecka 15+0 (är idag 12+0). En evig väntan alltså... Vi har tagit beslutet att avbryta graviditeten och barnet är sjukt. Har en dotter på 2 år redan och hade inga större problem att bli gravida båda gångerna så vi hoppas på nytt försök om den här graviditeten skiter sig :/ jag hade verkligen räknat med att gå hem på fl i sommar... Håller tummarna att bebisen är frisk.
    Jag håller tummarna för er "Alltochinget". Det är en jobbig väntan, de där 3 veckorna innan provtagningen. Men skönt att ni har bestämt hur ni vill göra. Jag/vi var själv i er situation för exakt ett år sedan. Minns att jag upplevde väntan som värst. I vissa regioner kan man göra moderkaksprov i mellan vecka 11+-någonting och 12+någonting. Men om ni hade haft den valmöjligheten så antar jag att ni hade blivit upplysta om det? Vi fick som sagt vänta på fvp, mest tror jag pga av att remissen tog tid och då hann vi passera datumet för moderkaksprovs-möjligheten.

Lycka till! Försök lägga det åt sidan och fira nyår idag. Gör roliga saker för att få tiden att gå fram tills provtagningen. *Håller tummarna*
  • Sinni
    Alltochinget skrev 2013-12-31 12:59:04 följande:
    Sinni: tack! Får jag fråga hur er utväg blev?
    Så klart du får fråga och jag önskar att jag hade ett roligare svar till dig. Vi fick 1:98 på kubtestet. Dessvärre visade det sig att vi var just den _1_ av de 98. Vår pojke hade T21 och vi avbröt graviditeten.

Nu väntar vi dock barn igen. Denna gången hoppade vi över kubtestet och gjorde mkp direkt. Denna gången är det också en pojke, och han har normalt kromosomuppsättning. Och beräknas komma i slutet av januari.

När jag väntade på provtagning så läste jag mycket på nätet. Jag läste om många som hade fått mycket sämre siffror än både du och jag på kuben, men som ändå visade sig bära ett friskt barn. Här i tråden finns de som fått 1:2 tex, men där barnet visat sig vara friskt. Så fokusera hellre på de glada solskenshistorierna nu i din väntan. Än på sådana historier som tex min. Det är mitt råd =).
  • Sinni
    Snorpan7801 skrev 2013-12-31 16:17:06 följande:
    Hej! Hoppar också in här gjorde mitt moderkakstest i måndags pga att jag fick 1/84 på trisomi 13... Nu börjar den långa väntan på svar. Är orolig såklart men hoppas på det bästa då det iaf såg bra ut på ultraljudet på kub testet. Skönt att läsa att det gått bra för många av er! Var mitt blod som drog ner resultatet nån som vet varför? Hoppas allt går bra för dig "alltochinget"! Förstår dig, väntan att få göra testet är jobbigt och sen ska man vänta på svar... Livrädd för att telefonen ska ringa! Känns halvkul att fira nyår, men det kanske är bra att få tänka på något annat en stund.
    Snorpan7801 skrev 2013-12-31 16:23:57 följande:
    Sinni: tråkigt med din första pojke, men härligt att läsa att du ska få en liten i januari grattis!
    Tack Snorpan7801! Jag håller tummarna för dig också. Hoppas du får en fin nyår, trots väntan på svar. 

• Sinni

Hej Tjejer!

Jag läser fortfarande i tråden ibland, fastän jag inte är "aktuell" längre för just temat. Men känner mig lite "hemma här" =). Hoppas det är ok med lite inhopp från mig.

Lite tankar om det jag läst just nu:

Den där dagen då barnet skulle fötts: Är asjobbig. Det var den för mig. Jag upplevde det hela som en form av fantomsmärtor. Kände hur magen skulle varit osv. Jag bara grät mig igenom dagen och landade ok efteråt.......

Årsdagen för avbrytandet har just varit för oss. En slags bisarr "födelsedag".... Även den otroligt jobbig. Men fin. Vi besökte minneslunden där han finns. En fin plats. Jag la märket till att det var många barn i minneslunden. Så oändligt sorgligt. Men det kändes bra att vara där och än en gång känns det skönt efteråt. 

Bubbles: Jag läste om din långa återställning i cyklarna. Ett tips - kontakta gyn. En väninna till mig gick igenom något liknande efter ett missfall. Hennes ägglossning hade liksom hakat upp sig. Hon fick en 10-dagars hur med hormontabletter för att liksom "kicka igång" systemet igen. Samma typ av tabletter som man får om man ska skjuta upp sin mens tror jag. Kolla med gyn. *Håller tummarna*

Och sist - GRATTIS till de som fått bra provsvar! Och till dem som fortfarande väntar - Jag håller tummarna för er att ni får fina svar och att allt går bra!

//

• Sinni
    vill bli mamma 2009 skrev 2014-01-22 19:57:13 följande:
    Jag ansluter till tråden. Är idag 18+3 enligt sista mens, men 17+3 enligt tidigt ultraljud. Vi har ett funktionshindrad barn sedan tidigare och därför valde vår läkare att boka fp direkt istället för nupp-ul och det ställde till det för oss, eftersom vi sedan åkte iväg ( vi ska vara iväg 4 veckor sammanlagt, är inne på tredje veckan nu). Vi ville inte göra fvp direkt pga missfallsrisken, vi har väldigt svårt att bli gravida och jag är inte så ung längre. Därför kunde riskerna endast beräknas på blodprovet och min ålder och då fick vi 1:15. Kan inte göra ett nupp-ul eller fvp där vi befinner oss nu, jag förstår det som att mitt landsting är för snåla för att låta mig göra det i ett annat landsting. Alltså måste jag vänta 2 veckor till, tillsvi kommer hem, för att kunna gå vidare och mäta nackspalten och ev göra ett fvp. Suck. Har känt små fosterrörelser de senaste 2-3 veckorna, men nu har det varit helt stilla i magen sedan ca 5 dagar. Min känsla är att barnet inte lever längre. Önskar jag kunde få veta...
    Det låter som en väldigt jobbigt sist för dig! Är du så långt hemifrån så att det är omöjligt att åka hem för provtagning bara? Så du slipper vänta så länge?

Oavsett - angående att du inte känner några rörelser. I den tiden så kände jag lite ibland, sen kunde det gå flera dagar då jag inte kände något alls. Det är inte ovanligt. Men - ändå - om du känner dig orolig så kanske du skulle titta in på närmaste akutmottagning och få en koll? Hade inte det känts bättre än att bara behöva gå och vänta?

Hoppas det löser sig på bästa sätt för er! 
  • Sinni
    Sinni skrev 2014-01-23 08:49:07 följande:
    Det låter som en väldigt jobbigt sist för dig! Är du så långt hemifrån så att det är omöjligt att åka hem för provtagning bara? Så du slipper vänta så länge?

Oavsett - angående att du inte känner några rörelser. I den tiden så kände jag lite ibland, sen kunde det gå flera dagar då jag inte kände något alls. Det är inte ovanligt. Men - ändå - om du känner dig orolig så kanske du skulle titta in på närmaste akutmottagning och få en koll? Hade inte det känts bättre än att bara behöva gå och vänta?

Hoppas det löser sig på bästa sätt för er! 
    Ska givetvis stå "jobbigt sits"....inte "jobbig sist"......
  • Sinni
    L1977 skrev 2014-01-31 15:10:33 följande:
    Får jag ställa en fråga här. Får man välja om man vill ha fvp eller mkp? (Jag är 37 när bebisen kommer.)
    Jag tror jag vill göra mkp iom att det provet kan göras tidigare. Ni som gjort prov kanske tom båda.... Har ni för/nackdelar med de olika? Kan jag strida för ett mkp? Kub tänkte jag inte göra alls
    Jag har gjort både fvp och mkp. Klart är mkp bättre, just för att det kan tas tidigare än fvp. Jag har hört att det är lite olika i olika delar av landet, på en del ställen tas inte mkp utan man får då vänta på fvp. Där jag bor, skåne, görs bägge delar.

Första provtagningen för mig, som var fvp, gjordes efter ett taskigt kub-test. Den gången hade barnet kromosomfel. Jag blev då lovad att vid nästa graviditet få komma och göra mkp direkt, utan kubtest först. Så det var inga problem alls. Jag skrevs in lite tidigare än normalt på mvc och remiss skickades direkt för provtagning. Om åldern har betydelse, så är jag 36 år.

Så jag skulle tro, under förutsättning att mkp är ett alternativ i din region, att du kan säkert få ett sånt utan krångel. I och med att du är över 35 år så borde det inte vara några problem. Ring på måndag till din mvc och fråga direkt. Så du vet. Och så att du blir inskriven i god tid.
  • Sinni
    Bubbles skrev 2014-02-04 23:13:19 följande:
    Åhh, herregud.....

Underbart! Grattis! Vad blir det då, ett septemberbarn eller okt? Så roligt!
Svar på tråden Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!