• Cahela

Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!

Idag har vi varit på Ultraljud i v 18+1. På kub fick vi 1/375 för DS och 1/165 för Tri 13 & 18. Vi valde då att gå vidare med riktade ultraljud och har gjort två som såg bra ut. Nu på ultraljudet idag så hade barnet bred nackspalt samt ett hålrum i hjärtat, det syntes inga skiljeväggar. Vi tog fostervattensprov direkt och det ser inte ljust ut.
    Kan inte fatta att det är sant. Jag har år av IVF bakom mig, fick en dotter för snart två år sedan som är frisk.
    Nu väntar jag på att läkaren ska ringa om fostervattensprovet.

• Cahela

Vi kommer avbryta. Det har vi bestämt sen innan vi blev gravida. Otroligt jobbigt!

• Cahela

Läkaren skulle ringa inom 2-3 dagar. Känns inte hoppfullt. Allt har sett bra ut på ultraljuden vid KUB, 12+6 (när vi gjorde det riktade ultraljudet efter KUB), samt förra veckans ultraljud. Dagens ultraljud ger hög risk för Downs syndrom.
    Känns väldigt konstigt att ligga här i soffan och vara gravid och sen om en vecka är man troligen inte det längre. Otroligt jobbigt!!

• Cahela

Jag har sms:at alla kompisar som vet att jag är gravid. Sen har jag och maken varit ute idag hos hans föräldrar där vår dotter är över dagen.
    Har googlat lite på det som dök upp idag och just att läkaren inte såg några skiljeväggar i hjärtat ser mörkt ut. Även den breda nackspalten är inte ett bra tecken.
    Min dotter födde jag med akutsnitt, en hemsk förlossning så blir det nu så att vi får avsluta den här graviditeten så hoppas jag att det trots omständigheterna går bra.
    Kan inte fatta när jag sitter här i soffan att jag kanske inte är gravid om en vecka. En ofattbar känsla...

Sinni: Hur fick ni reda på att ert barn hade DS?

• Cahela

Jag mår riktigt dåligt. Känns som det inte är någon återvändo. Tårarna rinner och huvudet spränger, en overklig men hemsk situation.

• Cahela

Min man har åkt till jobbet o jag är hemma med vår dotter. Vi fick erbjudande om barnvakt idag men jag tror jag vill vara hemma med henne för att göra ngt annat än ligga i sängen. Barnet såg inte friskt ut igår o jag vill bara ha allt överstökat. Fy att vänta på allt detta...

• Cahela

Vi gjorde provet igår o läkaren skulle ringa o meddela provsvaren. Vår dotter blir 2 i november. Vill bara ha svar o få gå vidare.... Vilken pärs detta är... 10:onde insättningen med IVF så banan har inte varit spikrak direkt o nu detta..

• Cahela

Jo hon är en tröst. Min man har en dotter sen tidigare så vår gemensamma dotter har ett syskon vilket känna bra. Det tog mig 6,5 år att få min dotter o sen gick den här graviditeten snabbt men det hade varit fint om den fick sluta bättre.

• Cahela

När jag väntade min dotter för två år sen hade hon en prick på hjärtat. Vi fick göra två UL inom en vecka men vi gjorde inget fvp. Hon föddes frisk. Igår när vi gjorde UL så hade även detta barn samma prick på hjärtat, sen hade vi två betydligt kraftigare avvikelser o läkaren sa att hade ni enbart haft den vita pricken på hjärtat hade jag inte rekommenderat fvp. Vad jag vill säga med detta är att jag tror du kan vara lugn. Den pricken syns på ca 1 av 200 barn o är nog till o med vanligare barn friska barn. Barn med kromosomavvikelser brukar ofta ha fler markörer.

Svar på tråden Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!