• MrsC74

Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!

LindaD skrev 2013-09-09 09:43:13 följande:
    Första ggr ja ha gjort kub...Bo i norrköping nu bodde i småland innan o då fick man fvp direkt. Här va man tvungen att göra kubb först o ska va ärlig så ha de skrämt skiten ur mig.. Ha vatt orolig med mardrömmar i 3 veckor o nu dunder förkyld o hostar som en gnu.. Men hoppas få göra fvp imån ändå. Denna v kommer bli den längsta.. 

Behöll ni barnet ?

KRAM!  

Nej vi avbröt i vecka 17...
  • MrsC74

Du menar om det hittar något ?
    Vi gjorde provet en måndag och läktaren ringde på torsdag vid 09 30 men han hade fått svaret dagen innan men inte hunnit ringa ...
    Tänker på dig och hoppas du inte får det där samtalet.

Andra gången vi gjorde tog det över 10 dagar innan svaret kom med brev. Jag blev galen. Då hade de haft personalbrist på lab och inte hunnit skicka .. Hur lång väntan som helst.

• MrsC74

Du menar om det hittar något ?
    Vi gjorde provet en måndag och läktaren ringde på torsdag vid 09 30 men han hade fått svaret dagen innan men inte hunnit ringa ...
    Tänker på dig och hoppas du inte får det där samtalet.

Andra gången vi gjorde tog det över 10 dagar innan svaret kom med brev. Jag blev galen. Då hade de haft personalbrist på lab och inte hunnit skicka .. Hur lång väntan som helst.

• MrsC74
    Lakrits skrev 2013-10-02 10:41:43 följande:
    Jag är också jätte rädd att få MF av själva provtagningen...har dock aldrig hört om någon som fått det men det ska ju vara 1% ungefär...

Det är olika på olika kliniker. Där jag gick sa man 0,1 % risk.
  • MrsC74
    Dialysmamma skrev 2013-10-16 09:01:15 följande:
    Fick besked nu vid 8 i morse. 
    Vårt barn är FRISKT!!!!! Hon är inte sjukt i ARPKD. Har ett anlag som jag och min sambo, men hon är inte sjuk som vår första dotter var. 
    Har haft mardrömmar hela natten det lilla jag kunde sova.

Äntligen fick vi ett glatt besked! <3 <3 <3

Ända sedan vi gjorde vårt prov den 7/10 har man gått som på nålar, varit inställd på det värsta.
    Men nu fick vi äntligen reda på att den lilla är frisk!!!!
    Önskar er alla lycka till och att det kommer gå bra för er och de små!
    Tack för att jag fick vara del i denna  tråd!
    KRAM  

Underbart :)
  • MrsC74

Apricos. Varken KUB eller MKP /FVP visar om organen utvecklas som de ska eller inte.
    Det är kromosomavikelser som MKP/FVP visar. KUB är ju endast ett sannolikhetstest.

Vid RUL går de noggrant genom organ och sådant. Bebisen behöver vara större för att man ska kunna se sånt bra.

Jag frågade nog inte så mycket. Ville mest få det gjort och få svar. Första gången ringde läkaren själv efter 3 dagar. Då visade provet trisomi 21. Andra gången när de inte fann några avvikelser fick vi brev hem efter 10 dagar. I vanliga fall ska det gå fortare men de hade tydligen personalbrist. Jag var sjukt nervös under alla dessa dagar.

Gjorde mitt MKP i Uppsala.

• MrsC74

Prover analyseras på ett ställe och sen skickas det svaret till där man gjorde provet. Så bara föra att provet är klart så betyder det inte att läkaren fått svaret.
    Så var det för mig oxå. Hon fick inte ge ut svaret men sa att ett brev var på väg och då visste jag ju att det var ett bra svar.
    Läkaren skulle endast ringa om det var dåligt.

Svar på tråden Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!