• MrsC74

Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!

Charlie.
    Ja men nu var det ju ett tag sedan jag gjorde mina prover. Men ja allt står där.

• MrsC74

Fast analysen för ju i Uppsala den med. Men på ett annat ställe :)

• MrsC74

Maoliin.
    Men fy vad jobbigt. Så de kan göra den långa i alla fall. Dåligt att inte få info.
    En två stegs abort menar du va ?
    Ja efter vecka 12 kan man inte göra kirurgisk längre men det hinner man ändå inte med tyvärr.
    Du ska se att alla prover är bra.

• MrsC74

Maoliin: vad var felet förra gången ?
    Jag har också gjort en sådan abort. Pga trisomi 21.

• MrsC74

Charlie : har ni inte vitt hos läkaren ? Vi fick tid samma dag som beskedet och tid för avbrytandet dagen efter. Fick då ta en tablett och sen läggas in dagen efter det.

• MrsC74
    EQ85 skrev 2014-01-20 08:20:10 följande:

Ja 1:2 är inte bra skönt att de ringer dig och du får träffa läkaren. Jag ångrar att vi inte gjorde kub. Men får hoppas att vi får glada besked. Både du o jag.

Tycker inte du ska ångra KUB då det ger allför kenpiga resultat. Det är inte säkert du hade fått dåliga siffror alls,
    Vi fick inte det men ändå var vårt barn sjukt eller vi fick dåliga siffror på Trisomi 13 och 18 och bra siffror på Trisomi 21. Barnet hade trisomi 21.
    Jag har en vän som födde ett barn med T13 som fick 1:18000 på KUB så du har tagit rätt beslut tycker jag.

Jag hoppas ni får ett bra besked i dag :)
  • MrsC74
    Majblomma14 skrev 2014-01-24 07:31:40 följande:
    Får jag fråga vilka siffror du fick på trisomi 13, 18 och 21 när det visade att ditt barn hade trisomi 21?

på 13 och 18 fick jag 1:27 och på trisomi 21 1 :954 tror jag det var
  • MrsC74
    MrsC74 skrev 2014-01-24 12:21:15 följande:

på 13 och 18 fick jag 1:27 och på trisomi 21 1 :954 tror jag det var

Barnet hade även inga avikande siffor på nackspalten
  • MrsC74
    Majblomma14 skrev 2014-01-24 12:37:17 följande:
    Ok tack för svar! Får jag fråga hur bred nackspalten var? (Ursäkta mina frågor...)

Då var det kanske blodprovet som drog ned siffrorna eller?
    Minns inte nackspalten. Japp blodprovet drog ner och den fina nackspalten gav bättre siffror oxå.
  • MrsC74
    isabellas skrev 2014-01-29 17:34:38 följande:
    Jag hade 1:138 och jag ville inte göra fvp pga risken, 1:1800 är ju jättebra!! Varför vill du göra fvp..tänk om du får svar att allt är bra och sen får du missfall, den risken är ju större än att det skulle vara tvärtom. Tänk också vad mkt som inte syns på fvp, man är ju ändå inte säker på att få ett friskt barn, finns 1000tals sjukdomar som bebis kan födas med även fast fvp var bra.
    Fast det går ju inte att tänka sådär. KUB test är ett sannolikhetstest som egentligen inte säger så mycket. Jag vet många som strålande siffror på KUB men sen har det visat sig att det inte alls stämde. Eller alla som får jättedåliga siffror men allt är bra.

Risken för missfall är nu förtiden väldigt liten. På min klinik 0,1% och jag vet att de allra flesta läkare aldrig varit med om ett missfall

Man måste bestämma sig innan hur viktigt det är att få veta och vad man ska göra vid eventuella avvikelser. Antingen så gör man KUB och tar det för vad det är eller så gör man MKP eller FVP men får då ett korrekt svar.

Inga lätta val men två helt olika test
  • MrsC74
    trz skrev 2014-01-29 22:34:28 följande:

Måste fråga, hur kommer det sig att Missfallsrisken är olika på olika kliniker? Fvp utförs väl på samma sätt oavsett vart man gör det? I vilken vecka gjorde ni fvp?

trz.blogg.se Amy 111019
    Kan bero på t e x hur skickliga läkarna är. Hur bra ultraljudsmaskiner de har. Etc
  • MrsC74
    Fenna skrev 2014-01-30 07:07:09 följande:
    Fast inget av testen är 100%. Gör man snabbanalysen tittar de bara pa de vanligaste kromosomförändringarna och mkp har lägre säkerhet än fvp eftersom saker kan inträffa efter att foster och moderkaka börjat utvecklas som tva olika enheter. Gjorde dock själv mkp eftersom jag inte kunde glädja mig över graviditeten utan en indikation pa att allt sag bra ut.
    Nej men man tittar på de 3 trisomier på KUB som man sedan för ett svar på när man för MKP eller FVP.

Inget prov kan i dagsläget visa allt men det var inte det som det handlade utan om att KUB test endast visar sannolikhet och man kan inte jämföra det med de andra två.
  • MrsC74
    Sannastekpanna skrev 2014-05-25 18:36:46 följande:
    HUr gör man en abort som är så långt gången? :(
    Hur det går till?
Svar på tråden Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!