• lavender

Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!

Jag gjorde moderkaksprov i måndags pga höga siffror på KUB:en.

Det var en nervös väntan innan provet och är en nu en minst lika nervös väntan på provsvar, så nu undrar jag om det finns fler därute så vi kan vänta och tillsammans?

• Svar på tråden Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!
  • zora6

Hej alla. Jag fick 1:2 på kub. Fvp visade på DS ich vi valde att avsluta det lilla fina livet. Saknar min som varje dag men vi kände ändå art valet va rätt för våran familj då vi har en son bl.a.

Det gjorde vi den 25/4 nu iår och nu är jag gravid igen. Väldigt nervös att detta nu ska upprepa sig. Som jag fattade det av läkaren så kommer min ålder fördubblas vid kub. Jag blir alltså 66 år. Känns ju som att siffrorna kommer bli dåliga igen. Då blir det mkp, med samma risk för mf som vid fvp.

Känns som man får välja mellan pest eller kolera denna gång Åxå. Har redan 4 andra mf i bagaget.

Mån som har nått bra att säga om ett kub efter ett dåligt kub innan.

• Kattflickan

Klart jag minns dig Leya! Jättekul att du är gravid igen! Grattis!

Zora6: Som sagt, jag själv är den enda jag hört talas om som drabbats två gånger. Vi har en tråd här på FL för oss som fått avbryta graviditeten pga att barnet har ett kromosomfel eller annan sjukdom och bland dessa har de flesta blivit gravida igen med positivt resultat.

Sannolikheten att även detta barn har DS är jätteliten om du inte har ett genetiskt fel eller tendens till feldelning hos cellerna. Om man haft ett foster med DS så ökar den generella risken att det ska hända igen. Men, om jag har förstått rätt så har de flesta ingen reell ökad risk, utan det är de som har ett genetiskt fel, som jag, som gör att den generella risken är större. Hmm.. Förstår du vad jag menar?

• Leya
    zora6 skrev 2013-08-11 10:02:15 följande:
    Hej alla. Jag fick 1:2 på kub. Fvp visade på DS ich vi valde att avsluta det lilla fina livet. Saknar min som varje dag men vi kände ändå art valet va rätt för våran familj då vi har en son bl.a.
    Det gjorde vi den 25/4 nu iår och nu är jag gravid igen. Väldigt nervös att detta nu ska upprepa sig. Som jag fattade det av läkaren så kommer min ålder fördubblas vid kub. Jag blir alltså 66 år. Känns ju som att siffrorna kommer bli dåliga igen. Då blir det mkp, med samma risk för mf som vid fvp.
    Känns som man får välja mellan pest eller kolera denna gång Åxå. Har redan 4 andra mf i bagaget.
    Mån som har nått bra att säga om ett kub efter ett dåligt kub innan.
    Grattis till nya lilla livet i magen :) då är ju du och jag i ungefär samma sits nu. Jag fick ju 1:3 förra graviditeten och fick veta att min lilla kille hade downs syndrom efter fvp. Jag är gravid nu och i vecka 10.

Jag har dock bestämt mig för att inte göra kub denna gång. Jag anser bara att det är en läskig riskanalys... så hade jag valt nåt så hade jag valt att enbart göra fvp (görs inga mkp i mitt län). Nu har jag dock valt att göra helt tvärtom och bara njuta och förutsätta att allt går bra. Jag tog ju alla beslut förra graviditeten...valde att behålla, men min lilla kille gav upp....
  • Leya
    Sinni skrev 2013-08-11 09:52:49 följande:
    Grattis till dig med Leya =).
    Tack snälla :)
  • zora6
    Kattflickan skrev 2013-08-11 10:25:05 följande:

Klart jag minns dig Leya! Jättekul att du är gravid igen! Grattis!

Zora6: Som sagt, jag själv är den enda jag hört talas om som drabbats två gånger. Vi har en tråd här på FL för oss som fått avbryta graviditeten pga att barnet har ett kromosomfel eller annan sjukdom och bland dessa har de flesta blivit gravida igen med positivt resultat.

Sannolikheten att även detta barn har DS är jätteliten om du inte har ett genetiskt fel eller tendens till feldelning hos cellerna. Om man haft ett foster med DS så ökar den generella risken att det ska hända igen. Men, om jag har förstått rätt så har de flesta ingen reell ökad risk, utan det är de som har ett genetiskt fel, som jag, som gör att den generella risken är större. Hmm.. Förstår du vad jag menar?

Tack för svar. Jag har inte den genetiska delen utan hade bara otur säger dom. Får hoppas det men siffrorna kommer nig ändå va dåliga eftersom dom fördubblar min ålder till en gammal tant:(

Hur gör du nu hur går du vidare?
  • zora6
    zora6 skrev 2013-08-11 14:46:28 följande:
    Tack för svar. Jag har inte den genetiska delen utan hade bara otur säger dom. Får hoppas det men siffrorna kommer nig ändå va dåliga eftersom dom fördubblar min ålder till en gammal tant:(

Hur gör du nu hur går du vidare?
    Läste högre upp...?
  • Littlefoot

Hej, här är en till som tyvärr får ansluta sig till tråden! Gjorde kub i fredags och fick 1/122. Inte nattsvarta siffror, men ändå såpass dåliga att vi har valt att gå vidare med fvp. Det var nackspalten som försämrade resultatet, jag är 33 år och har två söner sedan tidigare. Vi har inte gjort kub med någon av dem, så jag har inga nackspaltsmått att relatera till.

Tänkte också att jag skulle dela med mig av vad min mycket goda vän (som är obstetriker) hade att säga gällande mkp kontra fvp. Enligt henne så är den enda fördelen med mkp att det kan göras mycket tidigare. Missfallsrisken är enligt hennes erfarenhet något högre , 1-2% (fortfarande väldigt låg, dock). Enligt henne är det (ur missfallssynvinkel) säkrast att göra ett fvp och det i vecka 15+ (0-1% missfallsrisk). Hon tog upp aspekten med att det eventuellt kan bli tuffare att göra en senare abort om man väntar några veckor och gör fvp, men jag resonerar som så att detta beslut är på livstid och att jag hellre väntar i ett par veckor till om det kan medföra en mindre risk. Min vän uppskattade också att missfallsrisken i praktiken är lägre än de siffror som tillhandahålls av vården. Dessa siffror baseras på gammal forskning och hon sa att det på hennes mottaggning utförs många fvp varje dag och att enbart något per år resulterar i missfall som man inte direkt kan säga beror på andra omständigheter. Vad gäller missfallsrisken skall man också beakta att många som gör fvp är äldre ( vilket innebär högre missfallsrisk bara det), samt är graviditeter med misstanke om avvikelser (vilket också är högre missfallsrisk), alltså kan flertalet av de missfall som inträffar efter fvp vara "normala" spontana aborter, dvs missfall som beror på andra omständigheter.

Jag kände mig mindre tyngd efter att ha pratat med min vän, så jag hoppas att informationen kan hjälpa även någon annan!

People who say they sleep like a baby usually don?t have any.
  • Kattflickan

Zora: jag testades för translokationer efter vår första abort. Men jag hade ingen translokation och det var den enda genetiska faktor jag kände till då som kunde ge upphov till barn med DS. Efter andra aborten fick vi träffa en genetiker som sa att han trodde att jag hade en gonadal mosaik för trisomi 21. Det innebär att delar av min kropp, åtminstone äggstockarna har 47 kromosomer. Dvs delar av min kropp har DS. Detta är svårt att få konstaterat, då provtagning av vävnaderna krävs. Jag har aldrig haft en aning om detta förrän jag försökte få barn. Men, det är mycket ovanligt. Tack vare PGD har jag nu iallafall fått ett friskt barn.

Littlefoot: Har hört detsamma som du om missfallsrisken vid MKP och FVP, att den i dagsläget är överdriven. Är den som tar provet erfaren är risken mycket liten. Jag hoppas dina provsvar är bra!

• Kattflickan

Hmm.. var lite trött igår kväll när jag skrev efter en strulig nattning av lillan. Ångrar det jag skrev, vill inte oroa dig Zora! Mitt genetiska fel som inte upptäcks via blodprov är som sagt ovanligt. Det är då vanligare med en translokation och då ni uteslutit detta så är sannolikheten jättestor att inget genetiskt fel föreligger och att det här barnet är friskt.

Svar på tråden Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!