• lavender

Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!

Jag gjorde moderkaksprov i måndags pga höga siffror på KUB:en.

Det var en nervös väntan innan provet och är en nu en minst lika nervös väntan på provsvar, så nu undrar jag om det finns fler därute så vi kan vänta och tillsammans?

• Svar på tråden Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!
  • zora6
    Sinni skrev 2013-08-15 07:00:56 följande:
    Jag vet faktiskt inte hur det där ärvs - chansen att få tvillingar. Munkpeppar? Har jag inte hört talas om. Men ja, det måste ju ha varit lite extra krut i det. =) Ska det öka ägglossningen? Eller hjälpa till med ägglossning? Eller vad är syftet? *nyfiken*

Hoppas det blir bra oavsett om det blir tvillingar eller bara en!  
    Jag är mest rädd för att en är sjuk och en är frisk. Att båda är sjuka kan jag ta då jag gjort det förut med en.

Ja munkpeppar skulle vad jag vet öka känslan så du inte missar ägglossning. Den skulle bli kraftigare men tydligen Åxå släppa fler ägg. Ops????.

Men de två gångerna jag ätit det har jag blivit gravid och tro mig vi har inte haft det lätt med många år av Ivf och mf och barnlöshet.

Ska tillägga om det inte framgått att jag har en helt fantastisk son på 4 år???. Mitt liv.

Får se på torsdag igen vad det finns i magen. Jag hoppas det bara är en. Att den andra är en avstannad då den va mindre.
  • idab84

Åh fy (igen) lycka till!!!! Hoppas de "bara" är en som är frisk :)

• zora6

Jag hoppas båda är friska, eller att det bara är ett foster i magen.

• Cahela

Idag har vi varit på Ultraljud i v 18+1. På kub fick vi 1/375 för DS och 1/165 för Tri 13 & 18. Vi valde då att gå vidare med riktade ultraljud och har gjort två som såg bra ut. Nu på ultraljudet idag så hade barnet bred nackspalt samt ett hålrum i hjärtat, det syntes inga skiljeväggar. Vi tog fostervattensprov direkt och det ser inte ljust ut.
    Kan inte fatta att det är sant. Jag har år av IVF bakom mig, fick en dotter för snart två år sedan som är frisk.
    Nu väntar jag på att läkaren ska ringa om fostervattensprovet.

• idab84

Cahela: åh va tufft :(
    Har ni bestämt hur ni ska göra om barnet är sjukt?
    Massa lycka till och styrkekramar!!!!

• Cahela

Vi kommer avbryta. Det har vi bestämt sen innan vi blev gravida. Otroligt jobbigt!

• Sinni

Cahela: Så fruktansvärt jobbigt! Jag hoppas verkligen att ni får en glad överraskning med ett bra provsvar! Vet ni ungefär när ni kan förvänta att svaret kommer? Jag håller alla tummar för er!! All lycka till.

• Cahela

Läkaren skulle ringa inom 2-3 dagar. Känns inte hoppfullt. Allt har sett bra ut på ultraljuden vid KUB, 12+6 (när vi gjorde det riktade ultraljudet efter KUB), samt förra veckans ultraljud. Dagens ultraljud ger hög risk för Downs syndrom.
    Känns väldigt konstigt att ligga här i soffan och vara gravid och sen om en vecka är man troligen inte det längre. Otroligt jobbigt!!

• Sinni

Usch ja, jag förstår. Det är förbannat jobbigt! För min del så trodde jag dock att allt var bra. Jag tänkte nog på ett naivt sätt "det händer inte mig".....(vi hade 1:98 för T21) Tills beskedet kom på telefon att det var en ds-diagnos. Jättejobbigt! Men dock - min väntan på själva provsvaret var i någon slags positiv anda. Försök göra andra saker så gott du kan. Distrahera dig. Gör något roligt, för att få tiden att gå. Och tänk på att det kan ju faktiskt gå bra, även om allt känns åt fel håll just nu. Har du/ni någon bra person i er omgivning att prata med? Det hjälpte mig, att prata, prata, prata. Jag pratar fortfarande - 7 månader efter. =). Det hjälper fortfarande när behovet kommer. Kram till dig!

• Cahela

Jag har sms:at alla kompisar som vet att jag är gravid. Sen har jag och maken varit ute idag hos hans föräldrar där vår dotter är över dagen.
    Har googlat lite på det som dök upp idag och just att läkaren inte såg några skiljeväggar i hjärtat ser mörkt ut. Även den breda nackspalten är inte ett bra tecken.
    Min dotter födde jag med akutsnitt, en hemsk förlossning så blir det nu så att vi får avsluta den här graviditeten så hoppas jag att det trots omständigheterna går bra.
    Kan inte fatta när jag sitter här i soffan att jag kanske inte är gravid om en vecka. En ofattbar känsla...

Sinni: Hur fick ni reda på att ert barn hade DS?

Svar på tråden Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!