Cahela skrev 2013-08-20 19:25:54 följande:
Nu har vi varit på hjärtundersökningen och det gav lugnande besked. Vårt barn verkar ha fått en ok stämpel i rumpan. De här dagarna sen vi var på ultraljudet i torsdags och läkaren berättade vad hon såg på ultraljudet har varit fullkomligt nattsvarta för mig. Jag har haft oro,ångest, sorg..ja allt möjligt jobbigt. Har inte jobbat utan varit hemma. Nu idag känns det som en lättnad men det tar nog faktiskt några dagar att återhämta mig.
Angående det här med kromosomavvikelser, risken för att barnet ska få det ökar med åldern. Däremot så föds 2/3 av alla barn med Downs av mammor under 35. Det beror på att de mammorna inte gör KUB-test eller NUPP-test. De gör oftast kanske bara ett ultraljud i v 18 och då ser man inte alltid kromosomavvikelser.
Eftersom jag själv är en av de som fått högre risk på KUB men nu fått bra svar på fostervattensprovet så vet jag precis hur det känns att få en hög risk. Om man vet med säkerhet att man inte vill ha ett barn med kromosomavvikelse 13,18 eller 21 så är det enda sättet att ta reda på det att göra ett moderkaksprov eller fostervattensprov. Sen finns det en missfallsrisk med proverna och i relation till vad man fått på KUB-testet eller sin ålder så kan missfallsrisken generellt sätt vara större men det är endast en sannolikhet, inte ett faktiskt svar.
KärlekenÄrEvig: jag frågade Kardiologen idag angående den där vita pricken på hjärtat och han ville nog inte riktig säga att det är en markör för Downs syndrom. Det är kalcium som samlats på ett ställe (vad jag förstod) och det är något många har.
Sinni: tack för dina pepp!
Grattis KärlekenÄrEvig, Mirala, Anonym och ni andra som fått ett lugnande besked.
Stort stort Grattis! Så glad jag blev! Ja, jävlar - jag förstår att det blev riktigt jobbigt svart hela tillvaron. Så underbart med glada besked hela vägen igenom! Njut nu av resten av din graviditet. =)