Blingbling skrev 2013-08-20 23:54:23 följande:
Sitter här och funderar lite på om ni som har gått igenom ett mkp har några tips att ge för att det inte ska vara så jobbiga dagar i väntan på resultatet? Kommer ju att göra ett sådant prov om några veckor och funderar på att aktivera mig så mycket som möjligt de dagar man väntar på beskedet, så man kanske inte behöver "tänka så mycket". Eller känner ni som gjort ett mkp att man blev apatisk/trött av att göra ett sådant prov att ni ändå inte orkade göra något speciellt? Visst, jag har ju förstått att man ska ta det lugnt rent fysiskt efter detta ingrepp....men att motionera hjärnan på något sätt vore kanske bra...eller hur tänker ni? Tacksam för synpunkter!
Jag tror det beror på vad man har för utgångsstatus vid provtagningen. För mig som hade ett dåligt ultraljud som utgångspunkt samt halvdåliga siffror på KUB-testet så kändes det som att vänta på att en slant skulle singla ner och hade jag tur kom rätt sida upp annars inte. Hade jag däremot gjort provet direkt efter KUB-testet hade jag inte alls känt det så svart. Då hade jag enbart haft halvbra siffror på KUB i bakgrunden samt två bra ultraljud.
Har man barn sen tidigare blir det lättare att aktivera sig, eftersom barnen tar mycket tid men annars får man nog försöka göra något man mår bra av. En promenad, städa..ja vad som helst som aktiverar sig.
Som sagt, utgångsstatus är nog väldigt avgörande för hur man tycker att väntetiden är. Har man något som sett dåligt ut på ultraljud känns det nog jobbigare.