• lavender

Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!

Jag gjorde moderkaksprov i måndags pga höga siffror på KUB:en.

Det var en nervös väntan innan provet och är en nu en minst lika nervös väntan på provsvar, så nu undrar jag om det finns fler därute så vi kan vänta och tillsammans?

• Svar på tråden Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!
  • Johanna1988
    Sinni skrev 2013-08-21 09:34:26 följande:
    Jag har heller aldrig hört talas om näsbenet i den undersökningen. Enbart nackspalt och blodprov, längd, mammans ålder (och vikt tror jag), rökvanor o lite sånt. Men aldrig näsben. Så jag håller med Cahela - släpp det =)

Blir verkligen lugnad av era svar. Tack
    =)
  • mamma linuttan

Näsbenet mätte dom inte på våran lilla heller, fick usla 1:51 och det visade sig vara ett friskt foster.

• Johanna1988
    mamma linuttan skrev 2013-08-21 17:40:41 följande:
    Näsbenet mätte dom inte på våran lilla heller, fick usla 1:51 och det visade sig vara ett friskt foster.
    OK. Gud vad skönt för dig/er. =)
    Jag fick 1:47 å gör moderkaksprovet imorgon. Hoppas verkligen allt är ok. Bebisen såg fin ut men blodprovet var skit.
  • Littlefoot

Jag har också hört i efterhand om de sk "soft markers", bla då näsbenet. Läste mig till att på 60-70% av foster med DS så finns/syns inget näsben vid nupp-ul i v 12. Det betyder dock inte att alla barn som saknar näsben i den veckan har DS: Min bm nämnde inte heller ngt om näsben, men jag vet flera vänner som har fått näsbens-status på kub-ul. Finns tom en läkare i Linköping som har med det i sin kub-beräkning. Men som sagt, det är nog långt ifrån all ul-personal som gör utlåtande ang näsbenet.

People who say they sleep like a baby usually don?t have any.
  • mteriksson
    Johanna1988 skrev 2013-08-21 17:50:44 följande:
    OK. Gud vad skönt för dig/er. =)
    Jag fick 1:47 å gör moderkaksprovet imorgon. Hoppas verkligen allt är ok. Bebisen såg fin ut men blodprovet var skit.
    Jag har bara hört en gång att det har varit ett kromosomfel på barnet om blodprovet har varit dåligt, och det var nyligen här på FL. Tydligen är ultraljudet det viktigaste.
  • MrsC74

Mteriksson; tyvärr stämmer inte riktigt det där. På mig och på många andra jag känner till var ultraljudet toppen men blodprovet kasst. Men jag har svårt att köpa hela KUB testet. Vet så många som fått under 1:10 och inget varit fel. Vet också fler som fått högra siffror men ändå fött barn med bl.a. DS.
    Jag tror inte kub testet är tillräckligt bra. Min BM t o m rekommenderar att inte göra det pga alla fel.
    Mitt ultraljud t o m sänkte risken för DS då det såg så bra ut.

• Johanna1988

Så, då var modekaksprovet gjort. Svaret kommer nästa vecka.
    Gjorde inte ont alls under, eller efter provet! Nu håller jag tummarna & återkommer när jag vet resultatet.

• aksj

Har också gjort mkp idag. Det gjorde rejält ont, inte så mycket från själva nålen utan för att det ilade i hela livmodern. Fick blodtrycksfall efteråt så jag fick ligga kvar i vilrummet i en halvtimme för att inte riskera att svimma på vägen hem. Så nu är det bara att hoppas på att provet inte triggat nåt missfall och vänta på resultatet, nervöst!

• Johanna1988
    aksj skrev 2013-08-22 17:05:07 följande:
    Har också gjort mkp idag. Det gjorde rejält ont, inte så mycket från själva nålen utan för att det ilade i hela livmodern. Fick blodtrycksfall efteråt så jag fick ligga kvar i vilrummet i en halvtimme för att inte riskera att svimma på vägen hem. Så nu är det bara att hoppas på att provet inte triggat nåt missfall och vänta på resultatet, nervöst!
    Intressant att det kan vara sådan stor skillnad hur ont det gör.

Jag håller verkligen tummarna för dig, att allt går bra !
Svar på tråden Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!