• 7 michelingodingar

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

Vi är några tjejjer som hängt ihop ett tag men många har nu lämnat tråden och jaa det har liksom blivit lite döttDrömmer så nu vill vi få in flera medlemmar i våran tråd som vi kan få lära känna

här snackas det om ALLT inte enbart bebisprat utan verkligen om allt mellan himmel och jord , familjen,barnen,relationer,väder och vind,fritid ja allt som man kan tänkas vilja dela med sig av

En viktig sak vill du hänga på så är du mer än gärna välkomen men här gäller det "ge och ta" alltså så skriver man inte enbart om sitt UTAN man ger alla andra oxå respons det är något man upplevt i många trådar att många bara skriver om sitt och vissa får massor av respons medans andra inte får så mycket som ett hej!! men är du med på det så HÄNG PÅ

välkommna in jag hoppas vi blir mååånga  som samlas här Solig

• Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)
  • Ain

Jo, relativt hög var den faktiskt. Nagon meter iaf. Läskigt var det...

Det är ju svart det där,  med diagnoser och sa. Min systerson märkte man ju var lite annorlunda med vissa saker, men det är ju svart att säga om sadana saker bara är hans personlighet, eller kanske trots eller nagot annat, eller om det är tecken pa aspergers. Han pratar ju bra (fast som sagt ocksa i falsett och pratar väldigt starkt ibland nästan skriker), är väldigt smart, kan leka med andra barn - fast det gick inte alltid sa bra osv Det var inte förrän relativt sent som hans föräldrar började sätta olika tecken i samband och misstänka aspergers. När det är ens första barn är det ju svart att säga vad som är "normalt". Sedan är ju aspergersbarn faktiskt ganska normala, i vissa hänseenden ibland intelligentare än andra barn, det är ju mest i vissa hänseenden som de är annorlunda. Det är ju lättare med barn som vädligt tydligt har problem.

Samma sak med ett annat barn som jag misstänker har (lätt)autism. Hon är ocksa som ett helt vanligt barn, men vissa saker gör att jag misstänker att det är nagot (talar nästan inget, och när hon gör det har inte alltid meningarna sammanhang, tittar inte i ögonen, dalig kontakt med andra barn osv). Hennes föräldrar har märkt det daliga talet men inget annat. Och det är svart för mig att säga nagot, jag vill ju inte förstöra var relation. Sa jag pratade med fröknarna i deras klass och de har ocksa misstänkt nagot...

Hur som helst, sa tycker inte heller jag att Selma verkar ha aspergers/högfunktionerande autism, speciellt det du skriver passar bra in pa Miriam ocksa  Men det är ju alltid bra att ha i bakhuvudet om det kanske utvecklas mer med tiden osv. Det är ju aldrig fel att vara lite extra vaksam (sa länge man inte typ behandlar barnet annorlunda) tycker jag!

• Ain

appropa pedagoger sa behöver de inte reagera. Min syster säger att hon inte tror att hennes barns pedagoger skulle ha sagt nagot om de inte tagit initiativ. Trots att de nog märkt nagot. Främst för att hennes lille inte stör, han sitter  mest och tittar pa för att han inte riktigt vet hur han ska ta kontakt...

• Ain

hejsan och god morgon

Här har ungarna varit vakna sedan kl. 06:00. Suck... Atminstone kunde de leka till kvart i sju i sitt rum, men man sover ju ända inte pa riktigt, eftersom man har ett öra öppet om det skulle hända nagot. Men man kan dra sig i sängen.

Men jag kan glädja mig at att jag snart har massage-tid! Det är en kille som just är klar med sin utbildning och inte har en riktig studio, sa han masserar hemma hos sig. Bara 150 kr för en massage. I vanliga fall kostar det typ 700kr... I onsdags hade jag bokat en tid at Markus som överraskning och idag är det alltsa min tur      

• Pilea

Ain:
    Åh va härligt med massage, blir allt lite avis!

Otäckt att han blev puttad så där.

Morgonpigga barn är ingen hit. Nu när både jag o R har varit lediga så länge tillsammans så tar vi sovmorgon varannan dag. Imorgon är det min tur o få sova ut

xgirl:
    Va skönt att det funkade med vatten istället för välling.

Ang Selma så tycker inte jag att det låter som något, hon kanske bara är lite blyg o avvaktande. Du kan ju kanske vara med en dag på förskolan sen o se. 

Barbamammans...
    Skoj med artikeln i tidningen

Detta är vårt trädgårds-projekt, en gigantisk häck som är ca 6m hög o 25-30m lång o avgränsar vår tomt mot parken. Vi bor ju ett kedjehus med hörntomt.
    Idag fick vi låna en motorsåg vilket underlättade Jag började ju med häcksax o vanlig såg, skitajobbigt.
    Har återanvänt stammarna som blir till att bygga en liten gärdsgård (typ flätat eller lagt in mellan stammarna). Inte det snyggaste kanske, men iaf Skönt o slippa åka iväg till tippen. Vi flisar upp grenar o blad. Hoppas på att det kommer nya skott sen o blandar sig lite med "staketet". Hur som helst har vi typ hela häcken kvar känns det som, pust! Nu är den alldeles för hög o skuggar vår gavel så mycket.

evanor:
    Du som är trädgårdskunnig, vet du vad det kan vara för häck? Får vita blommor o sen blåa bär. R tror att det är Brakved, men vi är inte säkra. 
  • Pilea

Just ja, glömde skriva att så som häcken är nu så är det typ bara en jättehög stam o sen kommer bladen. Vill ju hellre ha lite tätare med grönt långt ner för insynen skull. Men vi har ju ingen aningen om vi gör rätt, om det är rätt tid osv osv, skiten kanske dör helt o hållet. Den är nog aldrig klippt iaf, men det kanske man inte ska heller  

• 6barnsmamman

Godmorgon alla!!! Ska skriva längre inlägg senFlört
    Pilea: tror inte det är brakved, blir inte så hög. Kan du inte ta en närmare bild på bladen? Skulle spontant gissa på häggmispel, den får i alla fall vita blommor o blåsvarta bär Kan bli hög oxå. De allra flesta buskar klarar alldeles utmärkt att man kapar ner dom ibland, mår till o med bra av det, blir säkert jättefint när ni är färdiga!Helt klart kommer den att bli tätare nu efter att ni tagit ner den. Fint med lilla staketet oxå!!Glad

• Glittrax

God morgon!
    får man morra lite här idag... sambon var på fest igår em/kväll/natt/imorse..kom hem 6.30!!Skrikandes jag blev rasande.... då började vår morgon här då Nova kom in och sa att hon var hungrig.. så jag sa till henne att gå till pappa och be om frukost....han hade precis somnat i vardagsrummet... efter att jag bett honom lägga sig där.....  sen då han blivit väckt så bad jag honom lä'gga siog i sovrummet... haha.. behandlade honom som en hund.. men tycer han lika gärna kunnat sovit hemma hos sina föräldrar, tror hans mamma hämtade honom... 

vi har det inte så bra just nu, tjafsar om allt, så fort han kommer in i ett rum som jag är i så går jag därifrån, irriterar mig på allt med honom....  Nova är ju världens trots med men när jag är själv med henne och meja så är hon som en ängel..... F*N varför ska det kännas så här för....Gråter

• Pilea

evanor:
    Ok, häggmispel alltså! Ska se om jag kan få till en bild imorgon för det har regnat hela dagen.
    Om det är häggmispel, vet du om man kan köra ner en kvist i marken som rotar sig? på samma sätt som vinbär!

glittrax:
    Oj, kom han hem så sent, eller tidigt kanske man ska säga Hör det till vanligheten att han är ute o festar så länge?

Tråkigt att ni inte har det så bra i ert förhållande! Ni behöver nog sätta er ner o reda ut ett o annat.

Vi har varit på dop idag, en annan liten Max som döptes Kom hem för en liten stund sedan, tar nästa 1 timme att köra o så var det ju mat o fika o så där. Hade ju otur med vädret för det spöregnade verkligen o de flesta platserna var utomhus i partytält på altanen o det kom sådana där kastvindar emellanåt som man fick sig en dusch, hi hi! Har nästan inte varit en droppe regn här på hela sommaren, men just idag, typiskt! 
    Hela 80 gäster hade dom så ni kan ju tänka er hur mycket mat som fanns  

• Xgirl83
    Pilea: Nej jag är väl inte heller orolig att det är nåt så, men man blir ju lite bekymrad om hon är så blyg så att hon inte kommer in i leken ordentligt. Idag har hon lekt med Arvid och kusinen som är lika gammal som han är, och då pratar hon ju och är "med" liksom. Så det är kanske just med jämngamla eller äldre barn som hon blir osäker. För hon är ju för det mesta inte alls blyg när det gäller vuxna, utan fäster sig väldigt fort vid dem. Men att vara med på dagis en dag var ju en smart idé! Sen kommer jag ju ha lite uppsikt över henne nu på inskolningen, fast då kan hon ju vara tillbakadragen pga den nya situationen.

Vad roligt med dop, men sådan otur med regnet då!

Zandra: Jag kom på att jag glömde kommentera ett par saker sist. Ja jag misstänkte att du kanske hade raderat det du skrev, men jag undrade liksom om det bara var jag som var helt blind. Där vi bodde hos pappa så var det som en liten egen lägenhet med pentry, tvättmaskin och allt, men det satt ju ihop med övriga huset och det blev så att vi åt all mat tillsammans med dem från deras kyl och så. Men egentligen hade jag föredragit om vi fick det lite mer privat och haft lite grejer i vår egna kyl och så.

Glittrax: Usch vad jobbigt att ni har det så kämpigt. Det är dessa jäkla småbarnsåren, att de ska vara så tuffa mot förhållandet alltså. Även jag tycker att det känns riktigt jobbigt ibland, blir så trött på allt. Hoppas ni kan prata lite och försöka ta er igenom det. Du får skriva av dig allt du behöver. Kram!

Ain: Som jag skrev till Pilea med, att troligen är det inget autistiskt, men man blir ju bekymrad om hon är osäker och blir utanför i leken. Vi får se hur det artar sig på nya förskolan nu. Åh vad härligt med massage! Vilken bra överraskning till Markus med.
    Lilla S 071116 och lilla A 100520
  • Xgirl83

Hm, lite irriterad på min läkare... Var till apoteket och stod i kö i 20 minuter för att hämta ut mer Citalopram, bara för att få veta att det finns då inget recept för mig att hämta ut. Läkaren sa till mig på telefontiden att det finns flera uttag, och att det brukar gå bra att hämta ut bara man förklarar att man höjt dosen. Det var det som var problemet, att dosen är höjd så enligt förra receptet borde jag inte behöva nya tabletter än på flera veckor... Så hon på apoteket bad mig lite otrevligt hälsa min läkare att om dosen höjs ska ett nytt recept göras. Suck. Så nu måste jag försöka få tag på läkaren.

Jag sitter i alla fall nu och väntar på att Selmas bästa kompis från förra dagiset ska komma på besök med sin mamma. Blir ju trevligt med play date.

Jo och så har Arvid förstört min mobil genom att doppa den i vatten, och sim-kortet verkar ha blivit knäppt med.

Men positivt är att Arvid har börjat gå på allvar nu, idag har han knappt krypit alls. Nu bara går och går han.  

Lilla S 071116 och lilla A 100520
Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)