• 7 michelingodingar

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

Vi är några tjejjer som hängt ihop ett tag men många har nu lämnat tråden och jaa det har liksom blivit lite döttDrömmer så nu vill vi få in flera medlemmar i våran tråd som vi kan få lära känna

här snackas det om ALLT inte enbart bebisprat utan verkligen om allt mellan himmel och jord , familjen,barnen,relationer,väder och vind,fritid ja allt som man kan tänkas vilja dela med sig av

En viktig sak vill du hänga på så är du mer än gärna välkomen men här gäller det "ge och ta" alltså så skriver man inte enbart om sitt UTAN man ger alla andra oxå respons det är något man upplevt i många trådar att många bara skriver om sitt och vissa får massor av respons medans andra inte får så mycket som ett hej!! men är du med på det så HÄNG PÅ

välkommna in jag hoppas vi blir mååånga  som samlas här Solig

• Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)
  • lunaria

Evanor: vilken söt katt alltså, o vilket passande namn han hade . såg verkligen helmysig ut! iofs det tycker jag de flesta katter är. skulle faktiskt vilja skaffa mig katt om jag nu inte vore så orolig för mina allergier som är så oförutsägbara.

ja det kanske inte var mängden text som jag var mest orolig för, utan iaf jag har jättesvårt att läsa när det blir ihopskrivet och inga blanka rader i mellan...

x-girl: så jobbigt att han haft feber igen!! men bra att du varit på bvc o frågat om råd där. va kul att han är besatt av bilarna . Linn hade en bilperiod, men nu var det ett tag sedan. nu är hon förtjust i tv'n, böcker och mest det som Noah bestämmer sig för att leka med. igår hade jag ute dammsugaren, men den fick jag plocka in igen för det blev sådant gnäll då de inte kunde samsas om denDrömmer. vet inte hur vi ska göra med julklapparna, skulle vilja ha två av varje grej så de slapp bråka om det..

bvc-sköterskan sa att de med andra metoder kan kolla synen, så ev att vi får en remiss till Uppsala. antar att de kan mäta via maskin så som jag själv gjorde när jag kollade synen första gången där. men jobbigt att man inte får veta helt hundra om han ser bra lixom..jo Linn är lite före sin ålder. var hos en ny vän häromveckan o hon blev så chockad över att Linn verkade äldre än vad Noah är. dock så har Linn inget som helst tålamod, så en del saker stämmer in mer på hennes verkliga ålder, men hon förstår otroligt mycket o gör sig förstådd. fast nu är hon inne i en trotsig fas så det är mycket "nej mamma" och "aj aj aj mamma", "gör inte så" osv så det låter som man håller på att döda ungen ibland och på det viset är det ju INTE så kul att alla andra kan förstå vad hon säger

ja alltså, jag har tyckt det varit tungt med två eller 3 barn,hur man nu väljer att se det så jag vete tusan om jag hade velat dejta någon med fler småbarn . så på det viset verkar Dan inte kunnat ta in hur det varit för mig och vilka problem hans diagnos ställer till det för en annan som lever i relation med honom. men han får ju upptäcka det själv då eftersom han inte kan ta in det på något annat vis. det är som att han lever i förnekelse...men sen kan man undra lite vad slags tjej han träffar då som vil bli ihop efter att man nyss fått barn. nyss o nyss, men inte så värst länge sen iaf...

jaa vad vi ska göra i helgen...ska på loppis imorgon kanske, sen på em kommer grannen upp med sitt barnbarn på 2½ (??) år.sen vet jag inte. jag är så himla förkyld o trött så jag hade önskat jag kunnat få lite avlastning av Dan, man han har legat hemma nästan hela veckan också så han kommer säkert inte ta barnen något nu ..

• Xgirl83

Selma satt på toa igår för att kissa, och så hörde vi en duns från badrummet och sen en ledsen Selma. Då hade hon ramlat ner från toan och skurit fingertoppen så det blivit ett jack som ser lite djupt ut och blödde en hel del. Vi vet verkligen inte vad hon skar sig på. Tänk så det kan gå när man bara ska gå på toa.

Ain: Jag tänkte på dig när jag läste om experimentet igår.

Zandra: Jobbigt att du inte får någon avlastning i helgen. Haha, jag förstår att det är jobbigt med Linns humör, Arvid har fått ett sjujäkla humör med! Fast han kan ju inte direkt prata då men. Härom dagen var vi i leksaksaffären, och när Arvid inte fick ta en bil som han ville ha så blev han helt hysterisk och skrek och slängde sig på golvet. Ochd det där kommer tyvärr hela tiden nu. :-/ Sen har Selma kommit in i trots så hon beter sig också på det sättet plötsligt. Trevligt. Barnen gallskrek på kapp här när vi gick upp ur sängen i morse. Arvid för att jag tog nappen ifrån honom, och Selma för att hon inte fick gå först ner för trappen. Puh!

Lilla S 071116 och lilla A 100520
  • 7 michelingodingar

am zandra: han har fått en cancerdiagnos, dom trodde dom kunde operera bort det men när dom öppnade buken så fick dom bara sy igen för det fanns inget att göra

oj oj dan kan ju inte tänka längre än till näsan, hoppas tjejjen snart fattar vad hon ger sig in på!!hoppas du får avlastning av honom snart så han med tar sitt ansvar ang barnen!!

Det där med att kolla synen dom anv sig av en maskin på abbe när dom skulle mäta och han bara var några månader gammal men den verkar inte vara hundraprocentig då den visa en slags siffror först på abbe men det visa sig att han  hade ännu sämre syn ju!!

evanor: vilken söt katt och stora öron ja dottern ser oxå söt ut

xgirl: men har dom inte kollat om arvid har halsfluss???!!!! lite dåligt kan jag tycka han har ju ändå haft feber mer eller mindre några veckor nu ju!! fast det är som med alwin han har snart haft feber i 1 års tid men dom tycker inte det är konstigt med tanke på hans ålderObestämd
    ajaj stackars selma!!

• lunaria

Ain: tycker alltid att all forskning vid Cern verkar så spännande . men vad exakt jobbar du med där??

x-girl: aj stackars Selma!! tur att det inte bara är jag som har trotsiga ungar . Linn är verkligen krånglig när det gäller på/avklädning + att sitta i vagnen! det blir bara mer och mer, så man håller på att bli tokig! men jag har för mig att Noah var likadan runt 1,5-2 års ålder, lite trotsig allmänt och väldigt skrikig.

barbamamma: usch va hemskt att de skulle operera,men bara fick sy igen . kan ju inte sätta mig in i situationen, så förfärligt det måste vara att få ett sån't besked!

jaha så de testerna är inte så tillförlitliga?? men visst går det åtminstone se om de har bra syn eller ej? idag ringde bvc-sköterskan så en remiss är skickad till Uppsala och Noah får tid om ca 2 månader. sen pratade hon även om hörseltestet och frågan är om det inte är bäst att det också görs i Uppsala. risken är ju att Noah inte förstår instruktionerna på det här iaf så jag tycker det är bäst att ta Uppsala direkt. på det viset blir allt extra mycket vad gäller Noah när han inte förstår innebörden av instruktioner alls .

idag var jag över till Dan, han fick hem soffan så jag hjälpte honom att montera ihop den.han har varit hemma en vecka o blev bara sämre så han ringde vc o antagligen har han influensa. hans chef ringde och sa att han måste komma oavsett om han är sjuk eller ej, men till o med läkaren såg att han var i såpass dåligt skick och inte ens arbetsför så han blir sjukskriven 1 vecka. men jag sa till Dan att både jag och ungarna har varit sjuka o jag har fått bita ihop iaf, men nu fixar jag faktiskt inte en helg till . på lördag har jag tagit barnen i 3 veckor i sträck o det börjar kännas i kroppen. men nu ska vi iaf försöka ha barnen varannan vecka, med byta varje fredag em för att barnen ska komma in i nya rutiner i lugn o ro lixom. så vi får väl se, risken finns att han försöker slingra sig undan för att han är sjuk då.

i helgen som var så var vi på kalas hos grannen vars tvillingbarn på 19år fyllde år. trodde hon skulle ta med fika och komma upp med barnbarnet, men vi fick komma ner.och gud så kul barnen hade det . Noah var verkligen öppen och just då kunde man inte märka att han har några problem. det är lite lustigt för ibland blir han ju så hemskt inne i sig själv, medan andra gånger så kan han vara helt med . och det var rätt så mycket folk där så därför blev man förvånad. och så kramade han både grannen och hennes dotter .dottern tycker inte ens om barn egentligen,men Noah tycker hon om . vi hade det trevligt i 3 timmar, sen somnade ungarna gott .

annars har vi inte hittat på så mycket i helgen, hade inga pengar att gå på loppis ens för. barnen skippade middagsvilan hela helgen så de tog sovmorgon till kl 8 istället och så slötittade vi på barnprogram och tog sen frukost. ingen stress alls och det var nog precis det som både jag o dem behövde . var så skönt!! jag fick till och med tittat på skidåkningen på tv. vilken underbar helg måste jag säga

• Xgirl83
    Zandra: Men vilken konstig arbetsgivare Dan har som kräver att han ska jobba trots att han är sjuk! Är han med i facket? Har ni hört något om hans eller Noahs utredning? Vilken trotsig liten tjej du har, hon låter ändå något värre än Arvid. Men han har också börjat protestera vilt ibland när man sätter honom i vagnen. Vilken härlig helg ni haft!

Barbamamman: Ja det är konstigt att kan ha feber så länge och det är normalt.. Arvid var ju feberfri sen i helgen så nu behöver jag inte fundera över det mer, skönt. Usch, kan knappt läsa det du skrev om cancern, ryser..

Jo vi var och kollade på det huset som var renoveringsobjekt i måndags, men det var i mycket sämre skick än det såg ut på bilderna. Fuktskador i taket pga att taket var i akut behov av att bytas NU, och mycket annat. Vi hade ju tänkt försöka köpa det någorlunda billigt, och för vinsten vi skulle göra på vårt hus kunna anlita hantverkare till att göra mycket av renoveringen. Men detta hus var nästan bortom räddning. Vilket det inte såg ut som alls på bilderna.

Nej snart måste jag ta tag i lite städning..
    Lilla S 071116 och lilla A 100520
  • 7 michelingodingar

am zandra: ja jag kan bara försäka tänka mig in i hennes situation, hon hade gråtit i 14 dagar innan hon kunde ta sig upp igen och börja försöka leva och istället får att planera en framtid så får dem planera en begravningGråter

Helt tillförlitliga känner jag att de testerna inte är då den visade fel på abbe men det kan inte vara lätt o avgöra på en sån liten heller men visst kan dem få fram ett hum om hur synen är!!
    Ja kan dem göra hörseltestet i uppsala med så vore kanske det det bästa.

Hoppas verkligen Dan kan fixa att ha barnen nu och jag läste o kommenterade på fejjan du kommer fixa det här, kan förstå att det är jättetufft att vara ifrån dom så nu men  du behöver det oxå för att kunna orka som mamma, försök att sysselsätta dig med massor så ska du se att tiden springer iväg!!

Xgirl:men vad trist att huset var i så dåligt skick
    skönt att arvid varit feberfri nu hoppas dethåller i sig!!

undrar hur det går för pilea hooohoooo var är du????? vill  ju veta hur skolan går ju

märks att jag prioriterar annatnu när jag är borta hela dagarna är visst en vecka sen jag skrevTyst 
    I morgon börjar jag min LIA på medicinmottagningen ska vara där i 14 dagar ochnästa omgång när vi ska ut på 4 veckors LIA har jag lyckats fixa redan nu så då ska jag vara 14 dagar på  öppen psyk och 14 dagar på en vårdcentral vad händer annars då.......
     Jag har snaggat av agathon sin kalufs och en helt annan liten kille blev det

Vi har haft kalas för freya och alwin igår tillsammans med deras kusiner fast veckan har varit rätt jobbig jaghar haft en molande huvudvärk i flera veckor och i tisdags när vi skulle ha prov +  redovisning av grupparbete om cancer så åkte jag på migrän fyy fan säger jag bara så har jag klarat det provet så är det väl ett under!!! redovisningen gick bra tyckte läraren trots min hemska migrän och där jag såg texten dubbelt så jag fick läsa om några gånger pga jag läste fel

Vi har haft vårt första prov i Cosmic (det programmet används i hela landstinget här och det är där man skriver journaler osv) jag trodde benhårt på att jag kört i det provet för dels så hittade jag inte rätt remissmallar utan fick skriva som en vanlig remiss och detta provet så fick vi även avdrag för enkla stavfel, större stavfel, om vi hade gjort frågtecken för att vi inte hörde vad som sas, om vi var tvugna att fråga läraren och om vi skrev i fel mall osv så man kunde få avdrag på 1 poäng, 5 poäng eller 10 poäng mentrots mitt misstag med remisserna där jag skulle haft 20 poängs avdrag eg så klarade jag provet med "bara" 15 poängs avdrag, kan ni gissa min förvåning när läraren gav mig resultatet och sa att jag trots allt gjort det MYCKET BRA Jag hade lite slarvfel (faaan) och fick 2 avdrag=10 poäng där jag skrivit ett större stavfel samt inte hörde ena ordet som sas så jag fick skriva frågetecken men f------n vad skönt det var att få detta resultat trots allt

• 7 michelingodingar

Just ja en annan lättnad eller ja jo lättnad är det ang freddes skolsituation är att gymnasiet här har startat upp 4 utbildningar för dem som inte har godkänt i ämnena så fredde har en chans ändå att läsa gymnasiet och det är bla som vaktmästare/parkarbetare, hotell och resturang osv så det FINNS en framtid trots allt och det känns så jävla skönt när jag fick höra detta!!!!!!
    Visst fredrik är inte alls så glad åt detta men vi harsagt att med de förutsättningarna han har skapat för sig med o skita i skolan så får han bara ta det som erbjuds och att han längre fram i livet kan välja att plugga i såna fall men detta är lösningen nu!!
    Dock så kan han inte läsa några vidareutbildningar på betygen han får från gymnasiet då det inte gäller som behörighet men det kan han om han vill ta igen senare, huvudsaken att han har en möjlighet till någon utbildning iaf känner jag !!!

• 6barnsmamman
    7 michelingodingar skrev 2011-11-27 10:16:21 följande:
    Just ja en annan lättnad eller ja jo lättnad är det ang freddes skolsituation är att gymnasiet här har startat upp 4 utbildningar för dem som inte har godkänt i ämnena så fredde har en chans ändå att läsa gymnasiet och det är bla som vaktmästare/parkarbetare, hotell och resturang osv så det FINNS en framtid trots allt och det känns så jävla skönt när jag fick höra detta!!!!!!
    Visst fredrik är inte alls så glad åt detta men vi harsagt att med de förutsättningarna han har skapat för sig med o skita i skolan så får han bara ta det som erbjuds och att han längre fram i livet kan välja att plugga i såna fall men detta är lösningen nu!!
    Dock så kan han inte läsa några vidareutbildningar på betygen han får från gymnasiet då det inte gäller som behörighet men det kan han om han vill ta igen senare, huvudsaken att han har en möjlighet till någon utbildning iaf känner jag !!!
    Ska försöka skriva mer senare idag...
    Men vad skönt o höra!!! Så många varianter för dom som inte är godkända tror jag inte det finns här i örebro...
    Inget fel o va parkarbetare
  • lunaria
    x-girl: så synd att huset inte var i så vidare bra skick!! va irriterande att det alltid verkar bättre än vad det är! men ni kommer säkert hitta ert hus, förr eller senare iaf .

jo Dan vart sjukskriven förra veckan pga sin influensa så när han ringde o talade om det så tyckte hans arbetsgivare att det var okej. han är med i metall så det är ingen fara så, men hans arbetsgivare är lite speciell o sen går det allmänt dåligt för företaget så de har väl inte råd att vara en man kort.

på onsdag får vi resultatet på Noah's utredning och Dan's utredning skulle bli klar innan jul iaf..

barbamamma: grattis till resultaten på proven, läste ju att båda hade gått igenom . tycker du är skitduktig, måste ju boosta självförtroendet en hel del . jag är iaf imponerad!! jag förstår att du inte har samma tid att sitta här, det har inte jag heller fastän jag inte går utbildning . hoppas verkligen du känner at det går bra på Lia nu också när allt annat funkar så bra .

jaha så lilleman har snaggats, får man se en bild kanske??

så skönt att höra att det kommer att lösa sig för Fredde med hans studier . jag tyckte inte alls det var dåligt utbud med tanke på att han inte har några slutbetyg!! och om han sköter de studierna ordentligt så är det ju faktiskt yrken som de tittar lite mellan fingrarna vad gäller gymnasiekompetensen!! bättre än att gå hemma iaf .

igår bröt jag ihop totalt!! har ju annars varit på ganska bra humör i flera månader, känt att allt flutit på, men igår var det som jag kraschlandade . har aldrig bott helt ensam så det är kanske inte konstigt att det blev en sån konstig grej nu då. första helgen barnen är hos Dan o jag blir sån här. herregud säger jag bara. grät mig igenom dagen bortsett från då jag var till Dan o barnen o drack glögg. idag känns det väl något bättre iaf..tror jag..törs inte känna efter . precis som du säger barbamamma så får jag sysselsätta mig för att få dagarna att gå. och egentligen har jag jättemycket att göra, ska bla fixa julkalendern till ungarna och sånt..

idag var jag på möte pga tierpsmodellen och hon sa att det nog är bäst om jag kommer ut i någon aktivitet efter jul så jag slipper gå hemma och grubbla så mycket. jag sa att det har funkat jättebra med barnen hemma för det är mycket lättare än när Dan bodde här, men rutinerna som barnen skapar genom sina behov, det är bristen på de som gör att hela vardagen raseras för mig när de är borta. så jag hoppas verkligen jag får någon praktik eller nå't efter jul, jag kan ju inte sitta o gråta mig igenom varannan vecka. dessutom har jag seriösa matproblem, kan knappt äta ensam. allt är jobbigt just nu. men det är bara 4 dagar tills jag får ha barnen igen, försöker tänka positivt samtidigt
Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)