• Anonym
    Äldre 8 Sep 21:52
    4159 visningar
    10 svar
    10
    4159

    Sveriges farligaste män/kvinnor. Efterlysta.

    Hur kommer det sig att det bara finns TVÅ svenskar på denna lista med 16 personer?! Resten är invandrare.

  • Svar på tråden Sveriges farligaste män/kvinnor. Efterlysta.
  • Anonym (samma tanke)
    Äldre 8 Sep 22:39
    #1
    Anonym skrev 2010-09-08 21:52:48 följande:
    Hur kommer det sig att det bara finns TVÅ svenskar på denna lista med 16 personer?! Resten är invandrare.
    det funderade jag med på när jag läste tidningen idag, och så påstår folk att det är lika mycket svenskar som invandrare som begår brott, det kanske det är, men invandrarna är iaf överrepresenterade när det gäller grova brott verkar det som..
  • Anonym
    Äldre 9 Sep 08:54
    #2

    Det reagerade jag också på. Jag tror definitivt att invandrare är överrepresenterade när det kommer till brott. Har en vän till familjen som jobbar på fängelse, och hon berättade att 85% av de som sitter där är invandrare..

  • Anonym
    Äldre 9 Sep 09:00
    #3
    Anonym skrev 2010-09-09 08:54:15 följande:
    Det reagerade jag också på. Jag tror definitivt att invandrare är överrepresenterade när det kommer till brott. Har en vän till familjen som jobbar på fängelse, och hon berättade att 85% av de som sitter där är invandrare..
    85%???? Låter lite otroligt faktist. Vilken anstalt handlar det om då om jag får fråga? Jobbar själv på anstalt och inte är det några 85% invandrare där inte.
  • Anonym (e)
    Äldre 9 Sep 09:04
    #4

    D e flest invandrare som gör brott!!! Jag har många vänner som nån gång blivit misshandlad el rånad, o av de så har d 95% av gångerna varit invandrare! MEN detta gör inte att jag inte accepterar invandrare, att jag inte själv varit tillsammans med en man med utländsk bakgrund el att jag inte kan va vän med invandre. DOCK så föder d rasism! O hade Sverige varit smarta hade man satsat på att integrera de invandrare vi har så att de kan hitta sin plats i samhället innan vi tar in fler... El bara jag som tänker så?

  • Anonym (samma här)
    Äldre 9 Sep 09:11
    #5

    Det var precis min tanke också när jag såg det på Aftonbladet. Är det konstigt att folk blir rasister? Sverigedemokraterna plockar nog många röster i detta valet, jag överväger själv att rösta på dom. Det är samma i den ort där vi bor, det är mest invandrargäng som hänger ut på kvällarna och driver runt på stan och sprider rädsla bland invånarna, visar ingen respekt överhuvudtaget utan är ganska störiga överlag. Vi bor på en smal gata och den gatan går många på när dom ska till skolan, mitt i vägen går dom dessutom. Är det ett gäng unga invandrarkillar flyttar dom sig inte om en bil kommer, bilen måste tuta flera ggr för att dom ska flytta sig och knappt ens då flyttar dom sig. Det är aldrig så med dom svenska ungdomarna. Det är dessutom mer inbrott och skadegörelse i det område invandrarna bor. Fattar inte varför det är så heller. Man kan ju börja undra om dom beter sig likadant i sina egna länder.

  • Anonym
    Äldre 9 Sep 09:16
    #6

    Tänkte också på det. Är "invandrare" själv även om jag ser mig själv som svensk då jag kom hit när jag var 5 år gammal och känner mig mer svensk i allmänhet än många svenskar som jag känner :)

     Om jag minns SCBs statistik korrekt så är det fler invandrare som begår brott i relation till det totala antalet invandrare i landet. Om vi inte ser på den totala mängden så är det fler svenskar som begår brott vilket inte är så konstigt då det finns fler "svenskar" än "invandrare".

    Om jag får säga en egen åsikt så tycker jag att det är betydligt mer "underligt" när en "svensk" begår ett brott, speciellt av allvarligare art än det är när en "invandrare" gör det. Anledning? Om man ska vara lite hård så har svenskar hela sitt liv levt i Sverige utan tragedier av den sort som många invandrare fått vara med om. Här talar jag då om att svenskar inte har erfarenhet av krig, massmord, kidnappning, hot på grund av kön, sexuell läggning m.m. Det har många invandrare vilket fått dem att fly hit.

    Hade det inte varit för kriget i mitt hemland tidiga 90-talet så hade jag nog aldrig kommit till Sverige. Så med mig följer också ett extremt tungt bagage med extrem rädsla, hot, förlorade familjemedlemmar, tortyr m.m. Nu har jag inte lidit så hemskt mycket som mina föräldrar och andra släktingar som var äldre än mig och jag har alltid skött mig (inklusive hela min familj. De är mer svenska än de allra flesta här i landet) men vad jag menar är att de flesta invandrare som begår brott har någon typ av problem. De kommer från problematiska förhållanden och miljöer - som jag är säker på hade påverkat de allra flesta, t.ex. dig om du hade varit med om något sådant - och sedan omställningen att komma till ett nytt land och kanske inte känna tillhörighet. JAG upplever en tillhörighet idag och jag ser det här landet som MITT oavsett vad någon säger. Men jag förstår också de som inte riktigt kan placera sig på någon sida.

    Om jag tar mitt fall t.ex. så upplever jag att de i mitt hemland inte längre ser mig som en av dem, då jag har "övergivit" mitt land och mitt folk enligt dem. Och här i Sverige upplever jag ibland det rasistiska där jag inte heller "ska" vara en av "er". Och den problematiken är tärande. Gissar att ni också, de allra flesta, hade fått problem med sin egen identitet då. Och resultatet, i vissa fall där man kanske inte är så stark annars, kan bli kriminalitet.
     

  • Namin
    Äldre 9 Sep 09:31
    #7

    Upplevelsen att invandrare begår fler brott är direkt felaktig. Däremot är det en större andel som begår brott, eller rättare sagt som döms för brott, det behöver inte nödvändigtvis vara samma sak. Särskilt när det gäller grova brott är invandrare överrepresenterade. Men det är fortfarande "svenskar" som begår de flesta brotten, eftersom det ju bor så många fler "svenskar" än invandrare i Sverige!

    Invandrare har en överrepresentation på två gånger jämfört med "svenskar". Men om man jämför andra grupper i samhället kan man få ännu större skillnader. Arbetare har till exempel en överrepresentation på tre gånger jämfört med tjänstemän...

    Jag rekommenderar verkligen den här artikeln:
    wwwc.aftonbladet.se/nyheter/0003/13/dokument.html

    Den är från 2000 men det är svårt att hitta nya artiklar, det är inget ämne man gärna tar upp i tidningarna verkar det som...

  • Äldre 9 Sep 09:34
    #8

    Innan Sverige såg ut som idag så var det en annan grupp som var överrepresenterade på våra fängelser, t ex finnar och andra arbetskraftsinvandrare. Innan dess var det enkelt folk från landet som flyttat in till stan och inte hade jobb, var fattiga, bodde trångt och sågs ned på av övriga.
    Det är ju inte så att kriminalitet inte existerade förr i Sverige.  Dom miljöerna där det finns grogrund för brott har alltid funnits, men bebotts av olika grupper.

  • Anonym (Kvinn­or)
    Mon 19 Jul 2021 15:29
    #9

    Kvinnor det tror jag inte alla är lugna och trevliga

  • Anonym (rodol­d)
    Mon 19 Jul 2021 15:48
    #10

    Tänkte väl att det var en gammal lista, sådana listor är rasistiska idag.

    Eller finns dom fortfarande i media? Orkade bara googla lite snabbt utan att hitta någon.

Svar på tråden Sveriges farligaste män/kvinnor. Efterlysta.