• helena29

    Förhöjt prolaktin - nån mer???!

    Blodprov visade att jag hade förhöjt prolkatin: 520. Referensvärde 45-320. Ingen aning om det är på tok för mycket!? Det är 2 1/2 månad sedan jag slutade med p-piller, kan det spela in? Kan man få förhöjt av pp?
    Tog omprov i torsdags, hoppas det inte är lika högt...
    Måste man alltid göra MR på huvudet vid för högt prolaktin???
    Jag har ingen vätska ur brösten, ingen huvudvärk.

    Nån mer som också haft/har högt prolaktin? Hur gick det för er!! Hoppas ni vill dela med er!
    KRAM!

  • Svar på tråden Förhöjt prolaktin - nån mer???!
  • AnnaLovis
    Tuvalina skrev 2011-10-01 12:38:35 följande:
    Hej, jag äter också pravidel, försöker bli gravid. Bra att dina värden gick ned så snabbt! Hur stor dos per dag åt du?
    Jag åt 1/2 - 1 tablett varje kväll. I början gick det bara med en halv eftersom jag blev så snurrig på morgonen först. Håller tummarna för dig!
  • Tröttimössan

    Hej det känns som om detta problemet är inte helt ovanligt Förvånad Jag fick mjölk i brösten förra sommaren när jag åt p-piller. Tog Pravidel och efter ca ett halvår blev vi gravida men jag fick mf i v5. Då hade jag precis bytt till Dostinex eftersom jag mår illa av Pravidel. Jag blev rädd och trodde att Dostinex hade orsakat mf (man ska aldrig läsa bipacksedeln!) och prolaktinvärdet sköt i höjden igen så jag började med Dostinex igen. (den har andra namn beroende på vilket fabrikat som finns hemma på apoteket) Nu mera tar jag bara en halv tablett i veckan ist för en hel för värdet är normalt igen men kör med Pergotime nu för har nog inte ägglossat sedan mf Obestämd. Jag gjorde oxå MR och det visade en mikroadenom dock sa de aldrig storlek och jag vet inte om jag ska göra om MR nångång??

  • Cajsaliten

    Jag blev fick tillbaka mensen efter att ha ätit Pravidel i ca 6 veckor och blev gravid ca 2 månader efter det. Dessvärre slutade den graviditeten i missfall men ett halvår senare blev jag gravid igen och nu är jag i v 30. Slutade med Pravidel på en gång när jag fick + på stickan och går nu på synkontroller för att kontrollera "tumören". Börjar om med medicin efter jag har ammat färdigt och tror att det även blir ett nytt MR. Har läst att MR brukar göras med några års mellanrum. 

  • Tröttimössan

    Tror ni vi behöver äta Pravidel hela livet?? Är det det enda som finns för att hålla "tumören" i schack? Kan den annars utvecklas till en dödligsjukdom??

  • Cajsaliten
    Tröttimössan skrev 2011-10-13 09:17:01 följande:
    Tror ni vi behöver äta Pravidel hela livet?? Är det det enda som finns för att hålla "tumören" i schack? Kan den annars utvecklas till en dödligsjukdom??
    Jag har fått för dålig information av min läkare vad det gäller detta men vad jag har läst mig till så kan tumören försvinna och då borde man ju inte behöva fortsätta med medicin. Vad jag har läst mig till kan det, om man inte svarar på medicinen och tumören växer, bli aktuellt med operation. Men bäst är att du frågar din läkare då jag tycker att informationen jag hittat på nätet kan vara lite "luddig".
  • AnnaLovis
    Tröttimössan skrev 2011-10-13 09:17:01 följande:
    Tror ni vi behöver äta Pravidel hela livet?? Är det det enda som finns för att hålla "tumören" i schack? Kan den annars utvecklas till en dödligsjukdom??
    Det beror på hur stor din tumör är. Tänk på att tumör betyder "något som växer" och det handlar absolut inte om cancer eller något livsfarligt.  Men det är helt klart ett laddat ord! Operation är väl nödvändig om den skulle bli så stor så att den trycker på omkringliggande vävnad...men det är ovanligt!! Ca 1% av hypofysadenom kan utveckla spridning och bli "farlig" har jag för mig. Men 1% är verkligen ingenting.

    Kräv mer information av din läkare! Det är jobbigt att gå och oroa sig. Men jag lovar dig att sjukdomen är helt ofarlig.
  • Tröttimössan
    AnnaLovis skrev 2011-10-17 11:02:50 följande:
    Det beror på hur stor din tumör är. Tänk på att tumör betyder "något som växer" och det handlar absolut inte om cancer eller något livsfarligt.  Men det är helt klart ett laddat ord! Operation är väl nödvändig om den skulle bli så stor så att den trycker på omkringliggande vävnad...men det är ovanligt!! Ca 1% av hypofysadenom kan utveckla spridning och bli "farlig" har jag för mig. Men 1% är verkligen ingenting.

    Kräv mer information av din läkare! Det är jobbigt att gå och oroa sig. Men jag lovar dig att sjukdomen är helt ofarlig.
    Jag har inte funderat så mkt eller oroat mig innan (den var stor som ett sandkorn sa de och mitt värde har blivit normalt igen) men när man sitter och läser om det så får man en liten knut i magen. Men men jag går ju fortf och tar prover och håller koll på värdet och får kanske göra MR igen om ett tag om jag vill. (?)

    Kram!! Tack för ditt svar!!
  • AnnaLovis

    Åh vad skönt att den inte var större, min är ca 3 mm så det är ju heller ingenting. Ganska häftigt att dom ens kan se dom på MR. Men jag vet, det låter ju så hemskt när man läser. Ja dom kommer göra uppföljning på dig , kan dröja några år emellan har jag hört. Jag har bara vart på MR en gång men ska tillbaks efter jag fött och ammat klart lilla bebisen.

    Kram!

  • Igelblod

    Jag tänkte väcka denna tråden lite.


    Har själv liknande problem, mitt prolaktinvärde ligger på nästan 1400. Jag har alltså över 1000 mer i värde än vad som är normalt.
    Jag var inne och magnetröntgades för ca två veckor sedan och såg igår via 1177 att min journal uppdaterats... ingen tumör har hittats.
    Jag hade verkligen hoppats på att det var en tumör eftersom då hade jag iaf vetat vad som orsakade problemen och fått en behandling. Men nu står jag här och vet inte vad nästa steg är.
    Vad mer kan orsaka så höga värden?


  • Nike76

    Jag hade 2000 i prolaktin. Var en tumör på hypofysen som heter prolaktinom. Opeterade bort den.

  • Canimo77

    Hej jag hade ca 800 i prolaktin sedan gick det ner lite inte mycket. Min gyn tyckte att det inte var nåt. Dessa prover togs för att vi gör ivf. Jag ringde till min vc som ville på en gång göra magnetkamera....där hittade dom en ca 4 mm förändring alltså en adenom. Så nu väntar jag på kallelse till andokrin kirurgen. Vet inte hur det funkar med medicinering för detta och ivf. Kan och vill inte skjuta upp ivf då jag är 42 år.

Svar på tråden Förhöjt prolaktin - nån mer???!