• Anonym (Expo)
    Äldre 11 Sep 12:31
    2315 visningar
    5 svar
    5
    2315

    Närmar sig Kristdemokraterna Sverigedemokraterna?

    Göran Hägglund hävdade tidigare i veckan att Sverigedemokraterna inte är värre än Vänsterpartiet och att därför inte kunde välja mellan Ohly och Åkesson. Det är väl i och för sig en hypotetisk frågeställning men Göran valde ändå att svara på frågan och hans svar gör mig orolig.

    51 av Sverigedemokraternas kandidater har enligt tidningen Expo kopplingar till den rasistiska vit makt-rörelsen och åtta av dem är före detta medlemmar i högerextremistiska Nationaldemokraterna.

    Även om jag inte sympatiserar med västerpartiet så är de ändå ett parti med demokratiska värderingar som suttit i riksdagen mycket längre tid än KD.


    Jag kan inte tänka mig att rösta på ett parti som inte ser skillnaden på ett parti med demokratiska värderingar och ett parti utan demokratiska värderingar. Jag är också orolig för att KD krattar i manegen för den situationen skulle uppstå att Alliansen blir beroende av SD därför hoppas jag att ni kan ge mig ett svar om hur KD ser på Vänsterpartiet respektive SD.

  • Svar på tråden Närmar sig Kristdemokraterna Sverigedemokraterna?
  • Kristd­emokra­terna
    Äldre 15 Sep 11:39
    #1

    Hej!


    Frågan handlade om vilka man kan tänka sig att bilda regering eller samarbeta med i riksdagen. För oss är det uteslutet att bilda regering eller ha ett organiserat samarbete med Vänsterpartiet och med Sverigedemokraterna. Därför finns det inget skäl att välja mellan de två.

    För vår del kan det aldrig bli tal om ett samarbete med Sverigedemokraterna. De har en människosyn som står väldigt långt från vår, där människor buntas ihop till kollektiva problem som ska hanteras med kollektiva metoder.

    Vi hoppas att slippa situationen där Sverigedemokraterna blir vågmästare. Sverige behöver en stark regering. Om det ändå skulle ske kommer Alliansen vända sig till Miljöpartiet för samarbete.


     Hälsningar,
    Kristdemokraterna

  • Anonym (Expo) Trådstartaren
    Äldre 15 Sep 12:39
    #2

    Alla partiledarna för allianspartierna fick samma fråga av tidningen och alla föredrog Lars Ohly framför Jimmie Åkesson – utom Göran Hägglund (KD) och det tycker jag klargör en hel del.

  • Kristd­emokra­terna
    Äldre 16 Sep 13:53
    #3

    Hej,

    På frågan om vem man kan tänka sig att samarbeta med i regeringsställning så är vare sig Lars Ohly eller Jimmy Åkesson ett alternativ för oss. Det är vad Göran Hägglund förmedlade i sitt svar.

    Hälsningar,
    Kristdemokraterna

  • Anonym (Expo) Trådstartaren
    Äldre 17 Sep 22:22
    #4

    Det är ju just det som är problemet. Om kristdemokraterna måste täka sig att samarbeta med ett rasistiskt parti eller ett demokratiskt vänsterparti så vet ni inte vem ni ska välja. Det får mig osökt att tänka både kristendomens och den katolska kyrkans mörka historia.

  • Kristd­emokra­terna
    Äldre 18 Sep 15:18
    #5

    Hej igen,

    Som sagt så vill vi inte sitta i en regering med vare sig Vänsteråpartiet eller Sverigedemokraterna. Kristdemokraterna har gång på gång markerat avstånd från all form av samarbete med Sverigedemokraterna.

    Vänliga hälsningar,

    Kristdemokraterna

Svar på tråden Närmar sig Kristdemokraterna Sverigedemokraterna?