• liz1

3 månaders sover hela tiden, borde jag oroa mig? HJÄLP!!

Min son på snart 3 månader verkar gå igenom många olika faser när det gäller dygnsrytmen. För ca en månad sen sov han i princip aldrig på dagarna, hade ont i magen mycket.
    Men de senaste 2 veckorna tycker jag han bara vill sova hela tiden, och idag har det varit rekord.
    Han är bara vaken och äter, vi leker lite, byter blöja, sen gallskriker han för han är så trött och vill sova.. Max vaken en timme, sover sedan en timme..

Han dregglar sjukt mycket och gnager på händerna och fingrarna hela dagarna, har hållt på så sen han var 8 veckor, men det blir mer och mer tycker jag. Är mer grinig än vanligt.. Verkar vara tänder på gång!!?? Kan det ha någon betydelse för att han sover så mycket?
    Har oxå varit förkyld en vecka men ingen feber, trodde det var därför han sovit..

På BVC i torsdags förra veckan sa dom att så länge han sover på nätterna, behöver man inte reglera sömnen på dagarna.. Och han sover ju på nätterna.. Men nu börjar jag verkligen bli orolig för att han sover så mycket på dagarna.

Någon som har varit med om liknande? Borde jag oroa mig?

• Svar på tråden 3 månaders sover hela tiden, borde jag oroa mig? HJÄLP!!
  • 86TiAn82

Min son sov väldigt mycket på dagarna när han va runt 4- 4,5 månader och då fick han tänder, det gör ju väldigt ont på dom och kan ta riktigt lång tid!
    Men om dom säger att du inte behöver oroa dig borde det väl inte vara någon fara?

• Didi

Hej känner igen det jag har en liten flicka som är 3 månader hon sover oxå mycket nu.

Min flicka dregglar oxå jätte mkt och gnager på fingrar och även mitt finger. Kan det redan vara tänder?

• Venna

Samma här!

Våran lilla grabb sover mycket mer på dagarna nu jämfört med tidigare. Han har kommit in i lite mer rutiner och kommer lättare till ro och sover skönare.

Han gnager också massor på sina händer nu, och suger på allt tyg som råkar passera hans lilla mun. Tror inte att det är tänder på G riktigt än, det hör till utvecklingen att suga och tugga på händerna.

• Didi

Ok för när jag ammar ibland så gör det så j-ont precis som hon ska bita av bröstvårtan.Har försökt att känna men det känns inget vasst.

• Zaaandra

Dottern var likadan, minns att jag oroade mig med litegrann.
    Blev trött jättefort o sov som en stock, magsovare.
    Men det har vänt kan jag lova. Är idag 20 månader och sover knappt på dagen ens längre!
    Har en 3,5 månades oxå, han sover 3-4 tim på dagen kanske, uppdelat på 3 pass, ibland 4,
    beror på hur långa passen blir, han är en riktig 45 mins sovare, men drar oftast ett långpass på 2 tim.
    Men som sagt dottern sov bara 2 tims pass om inte mer, hon sov o sov o sov :P
    Men så länge dom sover på natten som sagt, är de ingen fara.
    Men vad ska man göra? Det är inte så lätt att hålla en trött bebis vaken heller..dom sover ju för att dom helt enkelt behöver det. Försök att njuta av allt du kan hinna med, snart vänder det! Det är helt normalt.

• allakantralla

Jag tycker att du under några dagar ska ta tiden på hur mycket han sover, så att du inte bara får "en uppfattning". Sover han mer än 16 timmar per dygn? Verkar han trött när han är vaken? Hur ofta äter han?

En del barn kan ju hamna i en tröttcirkel, där de "slumrar" i nån timme, men sover inte riktigt ordentligt, är sedan trötta när de vaknar, orkar därför inte äta så mycket, och heller inte vara vakna så länge. Men sånt går ju att vända. Jag hade nog gjort något åt saken om jag tyckte att han verkade missnöjd när han var vaken eller om jag trodde att han inte fick i sig tillräckligt med mat. Eller om han sov typ 18 timmar per dygn.

När min skrutt var i den åldern orkade han sällan vara vaken mer än 1,5 timmar åt gången. Om han inte blev övertrött, då kunde han vara vaken länge. Vi hade innan dess problem med sömn och vakenhet, men det blec mycket bättre när vi styrde upp mat- och sovtider. Jag bröt äta-sova-vara vaken, som liksom gjorde att han hamnade på trött- och gnälltåget, och började amma när han var nyvaken istället, sedan utmanande och utmattande aktivitet och SEN osva. Då Åt han mkt bättre, orkade "leka" längre och sov längre perioder med bättre sömnkvalitet (föreställer jag mig eftersom han blev en glad skit).

Svar på tråden 3 månaders sover hela tiden, borde jag oroa mig? HJÄLP!!