Inlägg från: vittra |Visa alla inlägg
  • vittra

Är det ok att er 14-åring sova över hos flick- pojkvännen, och är det ok att flick- pojkvännen sover över hos er?

Anser att det bara är fruktansvärt naivt att tro att man på något sätt förhindrar sexdebut bara för att man förvägrar ungdomar att sova över hos varandra! Jag har i klart minne när jag själv var 14 och hade ett fast och stadigt förhållande men hans föräldrar tokvägrade låta oss sova hos varandra, tror ni att det hindrade oss från att ha sex?! Knappast... man har ju hela dagarna med varandra, och vår sexdebut skedde hemma hos mig på mitt rum en vardagkväll

Däremot gillar jag argumentet att hellre låta pojkvännen sova över om det är dottern, minns mitt samtal med min pappa morgonen efter och det kan vara vettigt att tänka på att det kan vara skönt att det sker hemma och att man som förälder finns tillgänglig att kunna prata om det.

Dock röstade jag att båda alternativen är ok!

• vittra
    Matillin skrev 2010-09-14 10:34:26 följande:
    Precis vad jag tänker.

Jag tror att om mamma och pappa tillåter att 15 åriga pojkvännen sover över hos sin 14 åriga dotter och delar ut kondomer så finns det ju ingen anledningen för dottern att hålla på sig när det kanske är just vad hon vill egentligen.
    Pojkvännen kanske pressar på och man kanske är osäker på om man är redo.
    Att då ha en förälder som ger sitt godkännande och sätta tonåringen i en situation där hon med största säkerhet inte kommer att kunna säga nej är inte okej.

Klart man fattar att tonåringar kan ha sex i skolan eller var som helst om dom vill tillräckligt mycket.'
    Men det är bra mycket svårare att få till det i skolan, eller ta steget att gå så långt att gå in på skoltoaletten, mot att göra det i tryggheten hemma i sin egen säng när ingen kan störa.

Jag är inte så rädd för att mina döttrar ska ha sex för tidigt utan dom konsekvenser som sex kan bära med sig.
    Det är bra stor skillnad på att råka bli gravid vid 13 års ålder mot när man är 16 år.
    Dessutom är dom flesta inte mogna för sex när dom är så pass unga även om dom själva kanske tror det.
    Jag tycker man ska försöka göra så gott man kan för att undvika att ens tonåringar börjar med sex alldeles för tidigt.
    Sex kan man ha hela livet sen
    Du menar att du aldrig tänker låta tonåringarna vara för sig själva på rummet öht innan de är 15?!
  • vittra
    Matillin skrev 2010-09-14 10:57:26 följande:
    Klart dom får, men man kan ju tex ha dörren öppen?

Jag säger inte att mina barn inte kommer ha sex före 15 års ålder men jag kommer göra mitt bästa för att försöka få dom att inte ha det.
    Genom att prata om vad jag tycker, fördelar med att vänta, inte låta dom sova över hos varandra osv.
    Jag skulle bli galen om jag som tonåring inte fick ha något som helst privatliv och inte ens fick stänga dörren om mig! Detta endast för att föräldern är livrädd för att man ska ha sex!! Det är hysteriskt i mina ögon... har du någon som helst känsla för andra människors integritet?!

Jag hoppas att mina barn väljer att ha sex när de känner sig mogna för det, för att de vill det och tillsammans med någon de tycker om... oavsett ålder. 15 är ingen magisk gräns då plötsligt alla blir mogna för sexuella relationer... ännu mindre är det en magisk gräns då ungdomar plötsligt blir mogna att sova hos varandra!
  • vittra
    Mariohn skrev 2010-09-14 12:45:10 följande:
    Nej men det är extremt att tro att de knullar varje gång de har en dörr srängd. Självklart ska två fjortonåringar som är kära i varandra få vara ensamma i ett rum. Det är ju fullkomligt vansinne att ta ifrån en fjortonåring rätten att prata bakom stängd dörr med någon. De kanske vill kramas ifred. Och det är en ytterst sund utveckling.
  • vittra
    JuliaåRonjasmammis skrev 2010-09-14 18:01:28 följande:
    Ja, jag har faktiskt det. Min oskuld rök på en offentlig toalett och den som "fick äran" var en kille som var aktiv i Bapitistförsamlingen. Han var inte den enda frireligiösa tonåringen som använde sig av såna ställen, om man säger så.  Apropå det du berättade om din bakgrund.Flört

Jag är uppvuxen på en liten ort med många olika kristna församlingar, och det du beskriver fanns ju där i allra högsta grad, dock varierade det mycket mellan vad de olika församlingarna hade för oskrivna lagar och regler.

Förbuden funkade inte iaf, varken vad gällde musik, dans, alkohol eller sex, de ungdomarna blev bara väldigt duktiga på att smyga med både det ena och det andra.

Men visst, jag kan förstå om man som bokstavstroende tycker att det är viktigt att vara oskuld när man gifter sig, i vissa församlingar är det ju tom en förutsättning för att inte bli svartmålad och kanske även utesluten!

Vad jag har förstått så har det dock blivit lite mer cool inställning sen jag var ung, något jag själv tror bara är sunt.
    Du har en mycket bra poäng här som jag anser vara det viktigaste i hela diskussionen:
    Jag vill att mina barn ska kunna vara ärliga och raka med mig och deras pappa, inte tvingas lära sig att smyga med allting! Det är knappast någon hemlighet att sträng uppfostran och mycket förbud frammanar situationer där barnen istället ljuger, smyger och smusslar...
Svar på tråden Är det ok att er 14-åring sova över hos flick- pojkvännen, och är det ok att flick- pojkvännen sover över hos er?