• Anonym (orolig)

Är DS ärftligt?

Jag och min partner har bestämt oss för att skaffa barn. Men jag kan inte sluta oroa mig.
    Min moster har Downs Syndrom och det jag undrar är:

Är det ärtfligt? Eller är det helt individuellt om barnet för DS eller inte?
    Vet att risken förstås är liten , men jag vill ju såklart ha ett friskt barn!

• Svar på tråden Är DS ärftligt?
  • Anonym (3.an)

Jo DS är ärftligt till viss mån eller hur skall man säga.
    Min kusins bror har DS och hon sa att den dagen hon tex blir gravid vill de att hon gärna gör FVP för att se om bebisen också har det.
    Lika gjorde en bekant där systern hade DS.
    Nu var dessa nära släkt.
    Jag har inte behövt testa då det var i "kusinled" vi hade DS och mina barn var friska.

Dock tror jag nog de flesta barn föds friska ändå. Men ta upp det med häslovårdare/BM/sjukvård.

• Anonym (orolig)

Okej. Hur tidigt kan man se på fostret om det har DS då? Alltså, när gör dom FVP?

• Anonym (3.an)
    Anonym (orolig) skrev 2010-09-14 11:34:28 följande:
    Okej. Hur tidigt kan man se på fostret om det har DS då? Alltså, när gör dom FVP?
    har ej koll på FVP, men man kan ta nåt slags för test NUPP och KUB och vad de heter och de runt v 13 har jag för mig. De kan ge nån slags förhandsvisning. Får man dåliga siffror redan då kan man ju gå vidare med FVP.
  • Anonym (orolig)

ja okej.

Det är många av mina kusiner på mammas sida som fått barn nyligen och alla dom har klarat sig . så förhoppninhsvis är det väl ingen fara. bara jag som nojjar.

• Anonym (telma)

Jag har också funderar över det. Jag har en morbro som har ds och sen en systerdotter som också har det.
    Jag och min sambo har precis börjat att försöka skaffa barn och då har tanken slagit mig om det är ärftligt och hur tidigt man kan se det.
    Min morbro är jag nästan helt säker på att han har ds eftersom mormor var närmare 45-47 år när hon fick honom, medans min syster var 30år, hon har två barn efter henne som det inte är något fel på.
    Hur kollar man det och vilka risker finns det med dom testen?

• Anonym (DS mamma)
    Anonym (orolig) skrev 2010-09-14 11:05:21 följande:
    Jag och min partner har bestämt oss för att skaffa barn. Men jag kan inte sluta oroa mig.
    Min moster har Downs Syndrom och det jag undrar är:

Är det ärtfligt? Eller är det helt individuellt om barnet för DS eller inte?
    Vet att risken förstås är liten , men jag vill ju såklart ha ett friskt barn!

Hämtat från www.fub.se

Finns fyra typer av Downs syndrom.
    Downs syndrom innebär att en person har tre stycken kromosomer nr 21 (eller delar av den) mot normalt två stycken.
    Totalt har alltså personen 47 kromosoner mot normalt 46 st. Downs syndrom medför att hjärnans utveckling hämmas.

Vanligast (ca 94%) är att personer med Downs syndrom har en hel extra kromosom 21. Därför kallas Downs syndrom också trisomi 21 (tri=tre). Hos ca 4% av personerna med Downs syndrom finns en så kallad translokationstrisomi 21. Detta innebär att en hel kromosom 21 sitter fast på en annan kromosom. Det kan i detta fall röra sig om en ärftlig form av Downs syndrom. Möjlighet till genetisk rådgivning för föräldrarna finns på större sjukhus. Ytterligare en form är trisomi 21 mosaik. Då finns det både celler med en normal uppsättning av kromosomer och celler med tre kromosomer. Ofta är symtomen på Downs syndrom färre vid denna form, eftersom det även finns normala celler i kroppen. En ytterligt sällsynt form (mindre än 1 promille av alla barn som föds med Downs syndrom) är partiell trisomi 21. Vid denna form av Downs syndrom finns endast ett extra segment av kromosom 21, ofta sittande på en annan kromosom.
  • Anonym
    Anonym (DS mamma) skrev 2010-09-27 19:36:51 följande:
    Hos ca 4% av personerna med Downs syndrom finns en så kallad translokationstrisomi 21. Detta innebär att en hel kromosom 21 sitter fast på en annan kromosom. Det kan i detta fall röra sig om en ärftlig form av Downs syndrom.
    Mao så är DS för det allra, allra mesta INTE ärftligt.
    Helt utanför ämnet måste jag även säga att man aldrig kan gardera sig mot avvikelser hos sitt barn. Och om man nu drabbas så DS långt ifrån det värsta som kan hända.
Svar på tråden Är DS ärftligt?