• Anonym (Ärlig­)
    Äldre 14 Sep 20:56
    4075 visningar
    17 svar
    17
    4075

    Jag kan valfuska

    Jag jobbar på ett litet bibliotek på landsbydgen. Nu inför valet agerar biblioteket mottagning för förtidsröstning. Jag jobbar ensam här och det är alltså jag ensam som har hand om folks förtidsröster. Väljarna lägger sina valsedlar i respektive kuvert. Jag tar emot rösterna och röstkorten och stoppar dem i ett ytterkuvert och sedan ner i en låst vallåda. Vid dagens slut är det jag som tömmer lådan och skickar vidare röstena. Det innebär i princip att jag om jag vill kan sprätta upp kuverten och stoppa i de röster jag vill och sedan stoppa i ett nytt kuvert. 

    Det är vad jag förstått så här på mpnga ställen. Jag tycker det är helt orimligt att man kan jobba ensam som röstmotagare. Hade ingen aning om att det fungerade så här innan.

  • Svar på tråden Jag kan valfuska
  • Anonym
    Äldre 14 Sep 21:02
    #1

    Gör en anmälan till de som övervakar valhanteringen.

    De ställen jag sett har alltid två personer. Känns som man i din kommun valt att spara in pengar...

  • Anonym (Ärlig­) Trådstartaren
    Äldre 14 Sep 21:08
    #2

    Nä, det är helt som det ska tydligen. Vi har haft utbildning av valmyndigheten. Tydligen är bibliotekarier att räkna som lite mer pålitliga än folk i allmänhet. I alla fall var det svaret jag fick när jag frågade. Jag frågade också om det gjort någon koll om vi tillhör eller kandiderar för något parti men de hade inte gjorts.

  • Anonym (hehe)
    Äldre 14 Sep 21:25
    #3

    Valfuska blått i sånna fall!

    nämen allvarligt...  Finns det ingen högre instans där du kan belysa problemet, borde ju vara ett krav att man är minst två personer. Kan det bara vara "slarv" som gör att det på vissa ställen blir en ensam person? eller så kanske detta är något som naivt förbisetts då i tron om att bibliotekarier skulle vara ärligare. Så om du är lite sådär extra ärlig som bibliotekarie så gå vidare med detta...

    Däremot så kanske det inte hinns göras så mycket nu med så få dagar till val...men du har ju fört upp problemet då iaf, kommer ju fler val.

  • Äldre 14 Sep 21:29
    #4
    Anonym (Ärlig) skrev 2010-09-14 21:08:07 följande:
    Nä, det är helt som det ska tydligen. Vi har haft utbildning av valmyndigheten. Tydligen är bibliotekarier att räkna som lite mer pålitliga än folk i allmänhet. I alla fall var det svaret jag fick när jag frågade. Jag frågade också om det gjort någon koll om vi tillhör eller kandiderar för något parti men de hade inte gjorts.
    Hahaha, biblotekarier är mer pålitliga än folk i allmänhet? Det var intressant info. Jag tror jag måste ringa valmyndigheten och fråga om detta i morgon.
  • Anonym (valfö­rrätta­re)
    Äldre 14 Sep 22:07
    #5

    Men inte kan du sprätta upp kuverten och sen skicka dem vidare? Jag är kanske lite förvirrad nu... Brukar jobba som valförrättare på själva valdagen och då har jag också funderat över det där. Då är man ju inte själv, men man skulle nog kunna fuska om man lierade sig med någon av dem man jobbar med. De säger att eftersom man kontrollräknar allt så noga så eliminerar man risken för fusk men om någon skulle vilja byta ut 50 röster på ett parti mot 50 på nåt annat så blir det ju inte fel i antal röster för det...

    Menar du att du skulle sprätta upp själva valkuverten eller kuverten som förtidsrösterna skickas i?

  • Anonym (Ärlig­) Trådstartaren
    Äldre 15 Sep 09:18
    #6
    Anonym (valförrättare) skrev 2010-09-14 22:07:54 följande:
    Men inte kan du sprätta upp kuverten och sen skicka dem vidare? Jag är kanske lite förvirrad nu... Brukar jobba som valförrättare på själva valdagen och då har jag också funderat över det där. Då är man ju inte själv, men man skulle nog kunna fuska om man lierade sig med någon av dem man jobbar med. De säger att eftersom man kontrollräknar allt så noga så eliminerar man risken för fusk men om någon skulle vilja byta ut 50 röster på ett parti mot 50 på nåt annat så blir det ju inte fel i antal röster för det...

    Menar du att du skulle sprätta upp själva valkuverten eller kuverten som förtidsrösterna skickas i?
    Det är ju bara att jag stoppar dem i nya kuvert. Det är ju ingen som har koll på hur många kuvert eller valsedlar jag får över.
  • tattar­unge
    Äldre 15 Sep 09:36
    #7

    Du, kontakta aftonbladet! De älskar skandaler och detta är banne mig en! 
    Inte för att jag har inbillat mig på något sätt att demokrati existerar, men detta är verkligen i överkant.

     

  • Anonym
    Äldre 15 Sep 09:38
    #8

    Men de e ju faktist katastrof! Som du säger så kan du ju faktist ändra allas röster efter ditt eget tycke! :o Chockad att de kan gå till såhär... Jag hade absolut gått vidare me detta om jag vore dig...!

  • Anonym
    Äldre 15 Sep 14:18
    #9

    Riktigt skrämmande om det stämmer.

  • UntilT­heDark
    Äldre 15 Sep 14:20
    #10

    Riktigt illa är det. Var iväg och förtidsröstade idag på ett bibliotek men där var de minst två stycken alltid.

  • Äldre 17 Sep 12:20
    #11
    Jag har fått svar från Valmyndigheten:

    Hej XX!

    Ursäkta att du fått vänta på svar.

    Valnämnden i respektive kommun utser lämpliga personer till röstmottagare. De får utbildning och förväntas följa de lagar och regler som gäller vid val, dvs. sköta röstmottagningen enligt instruktionerna och att förvara rösterna på ett säkert sätt. Oavsett om de är bibliotekarier eller inte.

    Det står inte i vallagen att det måste vara fler än en röstmottagare vid förtidsröstningen. Ofta är de fler än en, men antalsfrågan är en bedömning som Valnämnden gör.

    Om du har synpunkter hur det går till i en viss röstningslokal ska du höra av dig till Valnämnden i den kommunen.

    Med vänlig hälsning

    Helena Ihrstedt

    Helena Ihrstedt
    Handläggare/Informatör

    Valmyndigheten
    Box 4210
    171 04 Solna
  • Äldre 17 Sep 14:32
    #12

    Jag har också funderat på detta och insett att det ju är teoretiskt fungerande vilket gör mig oroad. Men det spelar ingen roll om de är 1 eller 2 eller flera som kollar rösterna. De kan ju ändå koka ihop något.. men i 999 fall av 1000 tror jag att alla röster räknas med och inget valfusk och lagbrott sker.

    Bästa alternativet enligt mig:
    Man skulle man kunna ha röstlådor som inte kan öppnas innan räkningen av rösterna och att rösträkningen görs i kameraövervakat rum där röstfusk inte skulle kunna ske. Mycket säkra lådor som öppnas med nyckel som bara kan öppnas under rösträkningen som ju då skulle ske med kameraövervakning från valmyndigheten och till viss del länsstyrelsen. Då tror jag ingen ens någon skulle våga tänka sig att fuska och väljarna skulle känna sig mer säkra.

    Alt samma säkrare lådor men att en person från varje parti med över 1% i röster inbjuds att övervaka när ex biblotekarien räknar rösterna.

    Men överlag känns det iallafall som en rättssäker röstning idag även om jag inte gillar röstlådorna främst och att vi inte utnyttjar dagens teknink som övervakningsmekanism. . Hoppas inte vi har något mörkertal iallafall.

  • Anonym (Ärlig­) Trådstartaren
    Äldre 17 Sep 21:23
    #13
    h8him skrev 2010-09-17 12:20:15 följande:
    Jag har fått svar från Valmyndigheten:

    Hej XX!

    Ursäkta att du fått vänta på svar.

    Valnämnden i respektive kommun utser lämpliga personer till röstmottagare. De får utbildning och förväntas följa de lagar och regler som gäller vid val, dvs. sköta röstmottagningen enligt instruktionerna och att förvara rösterna på ett säkert sätt. Oavsett om de är bibliotekarier eller inte.

    Det står inte i vallagen att det måste vara fler än en röstmottagare vid förtidsröstningen. Ofta är de fler än en, men antalsfrågan är en bedömning som Valnämnden gör.

    Om du har synpunkter hur det går till i en viss röstningslokal ska du höra av dig till Valnämnden i den kommunen.

    Med vänlig hälsning

    Helena Ihrstedt

    Helena Ihrstedt
    Handläggare/Informatör

    Valmyndigheten
    Box 4210
    171 04 Solna
    Man tycker ju att man skulle få fylla i nåt formulär av nåt slag där man intygar att man inte själv kandiderar eller är medlem i något parti tycker jag. Det jag reagerat på är bland annat att man valt oss som grupp för att de har fördomen att bibliotekarier är ärliga och pålitliga.
  • Cecili­aSt
    Äldre 17 Sep 21:29
    #14

    Låter oerhört märkligt för mig också...


    Nu kommer nästa knorr. Ensamarbete ska helst inte förekomma. Säg att det inte är du som ändrar i kuverten enligt egen vilja utan att du blir hotad till det. Också skrämmande....

  • AnnaVe
    Äldre 18 Sep 16:06
    #15
    Anonym (Ärlig) skrev 2010-09-17 21:23:51 följande:
    Man tycker ju att man skulle få fylla i nåt formulär av nåt slag där man intygar att man inte själv kandiderar eller är medlem i något parti tycker jag. Det jag reagerat på är bland annat att man valt oss som grupp för att de har fördomen att bibliotekarier är ärliga och pålitliga.
    Vad spelar det för roll om du skulle kandidera till ex kommunen? Du kan ju ändå ta emot rösterna...
  • Anonym (Ärlig­) Trådstartaren
    Äldre 18 Sep 23:02
    #16
    AnnaVe skrev 2010-09-18 16:06:57 följande:
    Vad spelar det för roll om du skulle kandidera till ex kommunen? Du kan ju ändå ta emot rösterna...
    Men poängen är ju att jag kan ändra folks röster. Säg att kandiderar för Sverigedemokratrna eller piaratpartiet eller vad som helst. Jag skulle kunna fixa några personröster till mig själv.
  • blackp­uma
    Äldre 19 Sep 11:46
    #17
    Anonym (Ärlig) skrev 2010-09-18 23:02:58 följande:
    Men poängen är ju att jag kan ändra folks röster. Säg att kandiderar för Sverigedemokratrna eller piaratpartiet eller vad som helst. Jag skulle kunna fixa några personröster till mig själv.
    Hoppas du gjorde rätt och gav sd några behövande röster ;)
Svar på tråden Jag kan valfuska