• pindile

Vad tycker ni om Lidl?

Heisan skrev 2010-09-16 08:47:31 följande:
    1.Det är förkastigt att hälla gift på mat så att inte den ska ätas av uteliggare, men det är väl inte kedjans policy utan enskilda företagare/anställda som svinar sig-o det sker säkerligen inom fler kedjor.
    2. I princip alla kycklingmärken är t ex kycklingfiléer pumpade med vatten, det gäller i alla affärer.
    3. De säljer vanligt kött, scan t ex. Vill man vara säker på att djuren haft det bra så får man se till att köpa gårdskött från gårdar som man känner till djurhanteringen på. Inte ens kravmärkt är någon garanti för en god djurhållning.

Lidl säljer en hel del Fairtrade märken, o det är ju positivt, de skulle säkert även sälja ekologiskt om det fanns en efterfrågan på det.

Angående personalpolitik så  var det väl i början som de etablerade sig som det var strul o felaktigheter, det torde ju inte vara det längre. Fortfarande kan det ju finnas enskilda företagare som misssköter sig, men det finns det inom alla kedjor.
    Lidl har faktisk börjat sälja eko-produkter också nu. Finns allt möjligt, diskmedel, fönsterputs, sylt osv osv....:)
  • pindile
    Mylla skrev 2010-09-15 20:58:36 följande:
    Man kan göra fynd om man har tur, men man kan inte vänta sig att handla på riktigt, för de har konstigt sortiment. Min sambo fyndade älgskav för 20 kr häromdagen.
    Det ser ganska äckligt och smutsigt ut har jag reagerat på.
    Grönsakerna är fina. Jag undrar ju med hjälp av vad för giftiga ämnen. De ser inte naturliga ut. stora och jätteblanka.
    Måste bara kommentera det där med grönsakerna.....:)

Gissa vad skillnaden är och varför grönskaerna ser så fräsch ut?  För att vi (ja jag jobbar på Lidl) får leverans av färsk frukt VARJE dag, inklusive söndagar!!
    Till skillnad från ICA tex som får 2 , högst 3 ggr i veckan.
    Vi har även strikta regler om hur frukt i försäljning får se ut, och plockar bort ALLT som inte uppnår rätt standard. (sen finns det säkrert butiker som inte följer regler som dom ska, men detta är en av grundreglerna när man jobbar på Lidl. Minst en ggn i timman ska hela frukten gås igenom noga.
    frukten kommer från samma ställen som den du köper på ICA, vi har tex sålt jaffa apelsiner......
  • pindile
    Korsriddaren skrev 2010-09-15 23:28:12 följande:
    Låga priser, vidrig personalpolitik!
    Har du jobbat på Lidl? undrar annars hur du kan veta att det är så illa där?
  • pindile
    Wittra skrev 2010-09-15 17:41:11 följande:
    Också fått en känsla av att deras utbud och sortiment inte är det bästa. Vi har ju en affär i stan men aldrig handlat där pga allt konstigt jag hört om deras personalpolicy och jag inte stödja sånt genom att då handla i en sån affär med de reglerna etc....

lite tillbaka till min fråga om kravmärkt och ekologisk....har dem väldigt lite alltså? inte ens frukt som är kravmärkt?
    På tal om personalpolicyn så hörde jag något mycket, mycket konstigt för ett par år sedan..om det var Lidlaffärerna här i Sverige eller i Tyskland minns jag ej, men någonstans skulle tydligen kvinnlig personal vara tvungen at bära något slags rött band då de hade mens?! Förvånad Stämmer verkligen detta? Låter ju helt.......vrickat.
    det var i tjeckien!! och detta är ju inte Lidls egna påfund, utan ddom har helt enkelt dåliga lagar för anställda i detta land.
    I sverige följs alla lagar och föreskrifter som gäller för personal och anställda.
  • pindile

nån som skrev att kött omöjligt kan vara så billigt högre upp men hittar inte det inlägget...

vi säljer scan tex, samma som på alla andra ställen. Vi säljer köttbullar som är exakt samma som ICAs egna, gunnar dafgårds egna, hemköps ....dom är bara i en annan förpackning. Tillverkas på en fabrik i en liten ort i Sverige......!!!!
    Sen har ju mkt av pålägg och korv tillverkats i tyskland, men det är ju inte direkt nåt u-land och dom har riktiga regler precis som vi har här i Sverige.

• pindile
    Fenna skrev 2010-09-16 09:46:15 följande:
    Som ICA då, förstår inte hur någon kan lita på dem efter köttfärsskandalerna.
    Håller med!! skandaler kan inträffa på alla företag......själv har jag köpt varor som varit ett halvår för gamla på ICA (nån taco-paket)  det kallar jag kvalitet!!! ;)
  • pindile
    ThePointOfItAll skrev 2010-09-16 13:05:25 följande:
    Sådär... Butiken i vår område har väldigt otrevlig och ohjälpsam personal.
    *Man får inte använda kundkorgarna till att lägga ned varorna i efter man betalt(de har ju inga normala kassor), utan förväntas slänga ned allt i kassar, bära dem till bänken på motsatt sida och sen packa om. Jättesmidigt när man har småbarn med sig, NOT!
    *Halvdåligt sortiment, vissa saker köper jag enbart på Lidl, annat köper jag verkligen inte där, ex. bröd och chark.
    *Maken blev odiskret förföljd av väktaren därinne sist, alla svarta män är tydligen potentiella rånare...

Går ofta dit positiv och hem irriterad p.g.a personalen, undviker butiken helt enkelt.
    men usch va tråkigt....får jag fråga vart du bor? jag brukar alltid föra vidare när jag hör sånt här för att undvika att det händer fler.
    Det ska inte få vara så i en Lidlbutik, för vi har stort fokus på trevlighet mot kunderna och konceptet att kunden alltid har rätt. Funkar oftast väldigt bra i vår butik och vi får mkt komplimanger av kunderna för detta.

får jag fråga varför du inte vill köpa bröd och chark på Lidl? Vi har ju hälften scan och andra svenska märken i det färska köttet och på lidl är man mkt noga med fraktsätt av kött och kyl+ att man gör ständiga kontroller på temp och liknande många ggr om dagen.
    brödet är ju nästan uteslutande skogaholms, innan fanns även pågen, men inte längre.
  • pindile
    ThePointOfItAll skrev 2010-09-16 13:24:59 följande:
    En söderförort till Stockholm.

Brödet är antagligen gammalt eller av amerikansk stil bakat på en jävla massa bakpulver och konserveringsmedel, det är äckligt helt enkelt. Vi äter inte gris och de har ett dåligt utbud av kalkon/kyckling, de har fått in mer sånt nu men det ser oaptitligt ut. Men grönsakerna och mejerierna är bra, det handlar jag gärna där.
    det enda brödet som inte är skogaholms vanliga tex sirapslimpa, osv svenska sorter är amerikansk toast och fullkornsbröd/solrosbröd. Allt annat är samma som på ICA, och gammalt är det aldrig då vi har nytt bröd som kommer varje dag och det gamla rensas bort innan öppning.

Jag äter inte heller gris och kan hålla med om att utbudet är dåligt :(:(
    Men att det som finns är oaptitligt håller jag inte med om. korven tex är ju samma sort som på netto och willys. Och de frysta varorna tex kyklingkebaben är ju jättegod....men smaken är väl som baken antar jag. Undrar bara om du verkligen kollat vad det är för varor och märken på det som finns i butiken.

Frukt och grönsakerna är bäst på lidl tycker jag, handlar helst där. Så där tycker vi samma iaf:)
  • pindile
    ThePointOfItAll skrev 2010-09-16 14:28:44 följande:
    Men även om du jobbar där betyder det ju inte att du vet hur det ser ut i öriga butiker, allt är ju inte likadant. Jag har handlat i den här butiken i 3 år så jag har någorlunda koll på vad jag säger om just den här butiken, inte andra. Jag har ju rätt till min åsikt, och har ju inte rackat ner på allt. Jag handlar helst inte på ICA nära här heller, man blir ruinerad men de iaf trevlig personal och ok utbud.
    Jo, där har du fel. Alla Lidlbutiker i sverige har samma sortiment, då vi är en konceptkedja.
    Hela butiken har en plan, och alla butiker går efter samma sortiment.

Menar inte alls att du inte får ha en åsikt, men det där med bröd och kött var ju helt fel eftersom vårt sortiment ser helt annat ut än hur du beskrev det.

Tycker bara det är synd att det funkar så dåligt i just den butiken, med personalen o så, hoppas att dom skärper till sig och lär sig att det är tack vare kunderna som butiken går runt!!!
  • pindile
    Lilysmamma skrev 2010-09-16 14:49:07 följande:
    Jag är alltid jävligt skeptisk när nått är FÖR billigt. Det måste ju bero på nått. Som för några år sen när Ica fifflade med köttfärsen och där med kunde sälja den billigare, då undrar man ju hur matbutiker som säljer ÄNNU billigare gör... Det kostar ju det det kostar liksom...
    har du missat reklamen på tv??
    lågenergilampor i hela butiken, lock på frysarna= mindre el= billigare priser

Ingen dyr butiksinredning= billigare priser

mindre och mer effektiv personal= billigare priser......

det handlar om vart man vill lägga pengarna, som på ICA här där jag bor tex sitter det platt-tv överallt som gör reklam för div prylar, massa onödiga saker och personal som knappt jobbar...där ÄR det dyrt, och det beror så klart på detta......
Svar på tråden Vad tycker ni om Lidl?