• Fenna

Vad tycker ni om Lidl?

Jag vet inte hur LIDL är i Sverige, men när jag bodde i Dublin handlade vi alltid basvarorna där (eller på Aldi som är en liknande affär). Det var jättestor prisskillnad jämfört med andra affärer.

Det roliga är att när LIDL först kom till Irland var det nästan bara utlänningar som handlade där och det ansågs inte alls "fint". Många irländare hade tom med sig kassar från andra affärer för att folk inte skulle se varifrån varorna kom. Sen kom den ekonomiska krisen och då ändrades det. 

• Fenna
    Wittra skrev 2010-09-15 22:40:24 följande:
    hehe, liiite den stilen som är i Sverige nu då., inte så att folk kanske byter kassar men ja....LIDL har väl inte bästa ryktet om sig...
    Nej, men vi är en halvtysk familj och min partner har dessutom arbetat på där för många år sen.

Tydligen var det samma i Tyskland ibörjan, men nu handlar folk som vi, billiga basvaror på Lidl/Aldi och mer speciella saker någon annanstans.
  • Fenna
    glockenbach skrev 2010-09-16 01:20:14 följande:

Jag associerar Lidl med riktig skitmat producerad under vidriga förhållanden och med snåla människor som hellre sparar in en femma att köpa typ fler videofilmer och chipspåsar för än lägger pengarna på bra ekologisk mat.
    Det stämmer inte på oss iallafall, skulle aldrig lägga pengar varken på videofilmer eller chips. Vem köper videofilmer idag förresten?

Köper man viss mat billigt kan man desutom lägga mer pengar på där man tycker att det är vikitgt.
  • Fenna
    S vali s skrev 2010-09-16 09:41:00 följande:
    Föredrar att handla i en affär som är ren, fräsch och med färska varor och eftersom vi har en butik som uppfyller de kraven med råge och dessutom har en bemannad chark, ost & fiskdisk så är valet för vår del väldigt lätt.
    Att tumma på kvaliten bara för att tjäna ngr kronor är inget för oss.
    Som ICA då, förstår inte hur någon kan lita på dem efter köttfärsskandalerna.
  • Fenna
    sussey skrev 2010-09-16 11:23:19 följande:
    Fast det hade väl iofs med med ICA att göra, utan med de enskilda affärerna, om man ska vara petig :) De hade nog kunnat hitta det fenomenet i fler butikskedjor om de hade undersökt dem också.
    Jag tror också att de hade kunnat hitta det i andra butikskedjor. Inte Lidl dock, de har ju ingen chark.
  • Fenna
    Lilysmamma skrev 2010-09-16 14:49:07 följande:
    Jag är alltid jävligt skeptisk när nått är FÖR billigt. Det måste ju bero på nått. Som för några år sen när Ica fifflade med köttfärsen och där med kunde sälja den billigare, då undrar man ju hur matbutiker som säljer ÄNNU billigare gör... Det kostar ju det det kostar liksom...
    Men Lidl är ju en jättestor kedja, tror du inte att de har goda möjligheter att pressa priser då?

Det är väl bara att läsa innehållsförteckningen om man vill veta vad något innehåller. 
  • Fenna
    gutegirl skrev 2010-09-16 16:15:38 följande:
    Vill man ha ett gpott bröd ska man inte köpa bröd från de stora bagerierna öht. DÅ ska man gå till ett riktigt bageri och handla över disk.
    Med tanke på hur få bagerier det finns i Sverige är det ju uppenbart att de flesta hellre handlar i butiksbröd. Synd tycker jag. Skulle gärna se fler små köttbutiker också.
  • Fenna
    tjej87 skrev 2010-09-16 17:46:21 följande:
    Jag betalar gärna några kronor mer för att handla i en affär med ett utbud som gör att jag kan hitta allt jag söker och där det är trevligt att handla :) Jo, men företag kan ju faktiskt anstärnga sig för att förbättra istället för att anpassa sig till det sämre. Detta gäller såklart alla företag, inte bara Lidl men det är dom som jag har hört mest sånna här saker om.
    Du tillhör nog inte Lidls målgrupp. Nu har jag inte handlat speciellt mycket på Lidl här i Sverige, men kan jag köpa tex mozzarella ost för 1/3 av priset eller ekologisk mjölk billigare än den vanliga mjölken i andra butiker (som det var i Dublin där vi bodde) handlar jag de sakerna på Lidl. Det blir mycket pengar i längden.
  • Fenna
    Wittra skrev 2010-09-16 18:46:26 följande:
    Lite av denna orsak jag aldrig riktigt lockats av Lidl, som du säger, säger många andra...att de behöver komplettera och då kan jag resonera såhär -" ska jag behöva åka till 2 affärer? bara för att ena inte har allt jag behöver...?" ...o svaret till mig själv har blivit nej eftersom jag vill kunna handla allt under ett tak.  Du som verkar insatt i Lidl mer, kommer sortimentet utökas? Jag tror faktiskt de skulle vinna på det!
    Fast det är väl iden med Lidl, relativt litet sortiment men billigt. Med ett större sortiment skulle priserna antagligen gå upp också. Jag jobbar alltså inte på Lidl, men deras nuvarande koncept passar oss  :). 

Det är väl bara att föreslå saker du skulle vilja ha, två personer har ju frågat efter det i den här tråden.    
  • Fenna
    Wittra skrev 2010-09-16 20:11:04 följande:
    Fast Willys är ju ganska stort och fortfarande riktigt billigt, iaf det Willys vi har här i stan. Brukar alltid bli förvånad när jag har handlat där ;)
    Har faktiskt aldrig varit där, kanske skulle prova det då.
  • Fenna
    Wittra skrev 2010-09-16 22:13:42 följande:
    Så alla ICA  och COOP-handlare t.e.x är missnöjda? Eller vad ska denna mening tjäna för syfte? Jag har alltid, eller jag och min sambo har alltid värderat bra mat och alltid varit supernöjda med maten från ICA. Om sedan våra grannar är skitnöjda för de lyckats handla till sådär en hundring mindre är helt ointressant för oss.....vi ser inga problem att betala de priser som finns på ICA. Vi har ICA-kort, samlar poäng och får lite rabattcheckar emellanåt..funkar finfint. 

Varför åker du inte och tittar hur det är på Lidl själv om du vill veta hur det är istället för att starta en tråd?

Jag tycker att det är positivt att folk som jobbar där skriver i tråden, det betyder ju förhoppningsvis att de 1) Trivs och 2) Lyssnar på kunderna.
Svar på tråden Vad tycker ni om Lidl?