• Korsriddaren

Vad tycker ni om Lidl?

Låga priser, vidrig personalpolitik!

Ditat scientia vitam!
  • Korsriddaren
    pindile skrev 2010-09-16 09:41:51 följande:
    Har du jobbat på Lidl? undrar annars hur du kan veta att det är så illa där?
    Har en nära kompis som var kringresande hög chef på Lidl för några år sedan, som själv sa upp sig på grund av hur illa man behandlar personalen. Skulle aldrig falla mig in att jobba där efter den vetskapen, även om jag t o m har fått erbjudande om att börja.
    Ditat scientia vitam!
  • Korsriddaren
    Posh skrev 2010-09-17 13:19:50 följande:
    Okidoki, jag upplever snarare tvärtom att du inte klarade av att få din arbetsplats kritiserad och tog till en pissig ton så fort jag antydde att jag tycker butiken är skit.
    Men det är som sagt bara som vanligt. Lidl ska inte behöva utstå kritik. Av nån anledning.
    Uppenbarligen har man ett utmärkt lojalitetsprogram i företaget där man på ett mycket förtjänstfullt sätt lyckas hjärntvätta sina anställda till att tro att Lidl är guds gåva till mänskligheten.
    Ditat scientia vitam!
  • Korsriddaren
    Posh skrev 2010-09-17 13:32:32 följande:
    Ja jag tror nästan det. De som inte får sparken innan provanställningen löper ut vill säga, eller svimmar i kassan. Det är inte ovanligt vad jag har förstått.
    Problemet är att (fortfarande) så är det så på många ställen. Personalen ses inte som personal, utan som produktionsenheter. Ganska förkastlig människosyn, och i förlängningen inte ett sunt sätt att driva företag.
    Ditat scientia vitam!
  • Korsriddaren
    Posh skrev 2010-09-17 13:39:34 följande:
    Nej det är ju inte det. Tycker det rimmar väldigt illa med hur vi behandlar anställda i detta land för övrigt egentligen. Eller hur man ska behandla personal kanske jag ska säga.
    Men jag tycker det är upp till var man att stå upp för sina rättigheter, det jag ogillar med butiken är hur de försöker åka snålskjuts på ett egenhändigt påhittat rykte om att vara billiga (och bra) när de är medeldyra och på 9 av 10 varor usla.
    Det är inte ok. Då handlar man nån annanstans.
    Problemet med alla likvärdiga butiker; Lidl, Netto, Aldi etc, är att de har ett udda och något begränsat sortiment. Vad detta leder till är att när jag och frugan skall storhandla, så får vi åka först till Netto, sen till Willys, sen till Citygross, ÖB, Rusta, eller nåt annat. Det går inte att hitta allt man vill på ett och samma ställe, och så blir det till att köra runt en massa istället. Principiellt är jag emot Lidl just p g a hur de behandlar sin personal, men jag har handlat där, särskilt när jag bott utomlands och utbudet inte var så stort alltid.
    Ditat scientia vitam!
  • Korsriddaren
    Posh skrev 2010-09-17 14:20:15 följande:
    Kassaapparater räknar inte ut växeln.. host, host. Såvida det inte är cashguard men det har man knappast på Lidl.
    Hälsa på kunden ska de göra för att kunden ska känna sig välkommen- är inte det viktigt på Lidl?
    Om man inte anser att det är viktigt att vara trevlig mot kunderna, oavsett vilken butiksverksamhet man bedriver, så tycker jag att man allvarligt skall fundera över om det verkligen är service man skall syssla med.
    Ditat scientia vitam!
  • Korsriddaren
    Ejin skrev 2010-09-17 19:27:19 följande:
    Euurhhmm.. tycker du ska läsa om och läsa rätt tack.. exakt var skriver jag att copp och ica handlare är missnöjda?? För jag kan inte se det någonstans i mitt inlägg faktiskt. Jag skrev att VI som handlar på lidl (i detta fallet pindeli (eller vad hennes nick var) och jag sitter hemma nöjda med mat av bra kvalite som har kostat mindre pengar... Inte någonstans i mitt inlägg skrev jag att folk som handlar i andra butiker är mer missnöjda..

Förövrigt tycker jag det är en otroligt barnslig och omogen nivå på vissa här i tråden som påstår att man är hjäntvättad för att man trivs på sin arbetsplats och tycker den är bra... Antingen har man bra och SANNA argument för något man hävdar.. Eller så kan man ju ta till löjliga personangrepp för att någon vill försvara sin arbetsplats...

Ni får tycka precis vad ni vill om lidl, eller ica för den delen. Alla tycker olika. Inget konstigt med det.. men man behöver ju inte göra sig dummare än vad man är...
    Då tycker jag att du skall följa devisen själv. Sök i media om vilka problem anställda haft på Lidl och gör det samma för ICA. Just det, blir inte många träffar för ICA. Slutsatsen är därför mycket enkel.

Ett övrigt tips, det heter inte coop, det heter CCCP, eller kommunistiska konsum om du så vill. Flört 
    Ditat scientia vitam!
  • Korsriddaren
    Ejin skrev 2010-09-17 19:41:52 följande:
    Jag talar ju av egen erfarnhet så jag vet ju vad jag pratar om. Det är skillnaden.
    Du ska veta att vi som jobbar på lidl går på tå. För allt. och då menar jag ALLT som vi gör som kan det minsta reta upp någon så kan man slå vad om att det kommer stå i tidningarna...Man måste vara mer än trevlig mot kunderna även om dom hotar en eller totalt förolämpar en. För annars så hotar dom med media.
    Samtidigt har jag en närstående som jobbat i en annan (svensk) kedja. Vill inte säga mer än så. Onödigt att hänga ut någon. men det är en stor arbetsplats iaf. Och den arbetsgivaren har inte alltid rent mjöl i påsen kan jag säga. Dom anställda behandlas som skit ibland rent ut sagt. och konstigt nog. inte en enda tidningsartikel kan läsas om de....
    Mkt märkligt....
    Låter ju som en jättetrevlig arbetsplats, där man måste gå på tå hela tiden. Tungan ute
    Ditat scientia vitam!
  • Korsriddaren
    Posh skrev 2010-09-17 14:32:06 följande:
    Mmmmm precis
    OffT, jag kan inte skriva i din GB längre, varför går inte det? Rynkar på näsan
    Ditat scientia vitam!
  • Korsriddaren
    Posh skrev 2010-09-17 19:56:41 följande:
    För mycket stalkande i inbox etc, har satt upp ett (tillfälligt kanske) hinder för allt och alla typ. ;)
    Då får du göra som nedan och lägga till mig i din adressbok. Glad

Ditat scientia vitam!
Svar på tråden Vad tycker ni om Lidl?