• Wittra

Vad tycker ni om Lidl?

geten skrev 2010-09-16 18:10:54 följande:
    Man får absolut tycka vad man vill om Lidl men vi som jobbar där har ju ganska mycket större insikt i hur företaget verkligen fungerar och hur anställningsavtalen fungerar!
    Håller absolut med om att det är synd att de inte har lika bra anställningsavtal i alla länder, men så är det ju på vilket företag som helst som ligger utanför.

I "min" Lidlbutik så lånar vi ut toaletten men det är ett eget beslut taget av oss på plats men skulle det dyka upp liknande problem hos oss så slutar vi genast med det. (inte så konstigt va?)

Kom gärna med förslag på varor som ni saknar så ska vi se vad vi kan göra åt det!!
    Ändå lite  underligt att alla andra affärer är så generösa när det gäller toalettmöjligheterna men inte Lidl...tycker iaf jag är konstigt.
  • Wittra
    pindile skrev 2010-09-16 17:35:59 följande:
    Kan förstå hur man tänker med det där med pallarna, men det hanslar ju om vart man lägger pengarna. Vill du betala mer för dina varor bara för att dom ska stå fint i hyllor., eller kan du tänka dig att köpa samma sak fast som står i en enklare variant av hylla, eller som coca-colan, på pall??

Det stämmer ju inte riktigt heller det du skrev om det där i tjeckien. För det är ju det landet som har problem, och företag anpassar ju sig efter det land dom är i. Kan ju vara så att det är personalen i den butiken som kommit på iden. Det är ju absolut inte så att ledningen i tyskland suttit och givit dessa direktiv om att de anställda ska använda pannband.....och efter vad jag vet så pågår inget ånt där längre, i några butiker alls.

Sortimentet är ju inte lika brett som på ICA tex, själv måste jag också komplettera med vissa saker som inte finns på Lidl, men det jag kan köpa där gör jag. Så det  köper jag absolut och håller med om.
    Lite av denna orsak jag aldrig riktigt lockats av Lidl, som du säger, säger många andra...att de behöver komplettera och då kan jag resonera såhär -" ska jag behöva åka till 2 affärer? bara för att ena inte har allt jag behöver...?" ...o svaret till mig själv har blivit nej eftersom jag vill kunna handla allt under ett tak.  Du som verkar insatt i Lidl mer, kommer sortimentet utökas? Jag tror faktiskt de skulle vinna på det!
  • Wittra
    Fenna skrev 2010-09-16 19:31:12 följande:
    Fast det är väl iden med Lidl, relativt litet sortiment men billigt. Med ett större sortiment skulle priserna antagligen gå upp också. Jag jobbar alltså inte på Lidl, men deras nuvarande koncept passar oss  :). 

Det är väl bara att föreslå saker du skulle vilja ha, två personer har ju frågat efter det i den här tråden.    
    Fast Willys är ju ganska stort och fortfarande riktigt billigt, iaf det Willys vi har här i stan. Brukar alltid bli förvånad när jag har handlat där ;)
  • Wittra
    pindile skrev 2010-09-16 20:47:26 följande:
    Jag förstår dig också. Men det är smart att testa, man kan verkligen tjäna en del på det.

ja dom utökar hela tiden, har ju tagit hem massa av de varor kunder bett om. Exempel på det är ju tex potatismjöl, ättika, svensk mjölk, osv finns massa exempel. Men det är ju upp till kunderna och tala om vad de söker. Då förs det vidare uppåt och sen om man har tur tas det in i sortimentet.
    De har verkligen blivit bättre på att lyssna på kunderna. Skaffat korgar och byter ut kassasystemen i hela landet(det kommer ta tid , men är på g ). Det tycker jag är bra faktiskt.
    Fast jag tror inte jag skulle tjäna på att ta bilen till 2 olika affärer. Först åka affär 1, parkera och handla nästan allt , för att sedan starta bilen o fara tlll affär 2. För oss skulle just den biten bli väldigt oekonomisk....lite så jag menade...
  • Wittra
    pindile skrev 2010-09-16 20:54:30 följande:
    hahaha tror du verkligen att Lidl skickat mig till FL för att försvara företaget??? det var roligt!!!  vilka konspirationsteorier.....

Nej , jag trivs bara väldigt bra med mitt jobb och har varit med sen företaget kom till sverige.
    jag vet ju därför en hel del om företaget och kan inte låta bli att diskutera  om detta.
    Du får väl så klart tycka vad du vill, men detta är väl ett Diskussionsforum eller har jag fattat fel??
    Här är det meningen att man ska disskutera om saker , det är ju det som är hela tanken liksom.....
    Fast reaktionerna mot dem som skrivit negativt om Lidl har ju varit ganska starka faktiskt. Om du jobbar för dem förstår jag att du försöker förmedla en bättre och mer rättvis bild av affären, men fortfarande; alla har olika upplevelser..så är det bara.
  • Wittra
    Posh skrev 2010-09-16 21:02:53 följande:
    Tänk att det var så uppenbart att du är anställd av Lidl. I varje sån här tråd, de poppar upp ibland, är det likadant.
    Någon frågar vad folk tycker om Lidl.
    Några säger som det är, butikerna är under kritik, men nej det kan inte de anställda på Lidl som har konton på FL tåla att höra. ;)

Är det personligt? Har jag missat nåt?
    Också lite konfunderad över så starka känslor över att någon inte gillar just en viss mataffär.
  • Wittra
    pindile skrev 2010-09-16 21:05:17 följande:
    Beror ju kanske på vart man bor om man tjänar på att åka runt. Vi måste tex åka 3 mil bara för att handla öht, så då kan vi gott ta ett par km extra för att handla på ett extra ställe.

Hur menas med starka? jag har bara gett svar på det jag vet nåt om. Om nån skriver nåt som jag ju vet från insidan inte är sant så måste väl jag kunna svara på det utan att nån tror att jag är en lidl-agent som föröker värva folk via nätet;)   haha

så klart får alla ha olika åsikter och upplevelser, men jag upprepar mig, detta är ett disskusionsforum, vill man inte disskutera så hör man inte hemma här inne:) då får man ta o hitta ett åsiktsforum istället (om det nu finns nåt sånt....haha)

strunt samma, jag hoppas att om ni nån gång hanslar på lidl får ett bra bemötande och blir nöjda med era inköp, vill ni inte handla där så är det väl bra med det:)
    Jo, vi bor väl inte långt ifrån någon mataffär egentligen, men ändå ..skulle kännas rent onödigt med två stopp bara för att affär 1 inte erbjuder allt vi vill ha.

Jag menade väl bara att JAG upplever att du kanske verkar ta agget mot Lidl personligt. Om du tittar tillbaka på dina inlägg så kanske du kan se vad jag menar. Massa utropstecken och frågetecken vilket i mina ögon är att personen verkar ta åt sig personligt etc..  
  • Wittra
    Posh skrev 2010-09-16 21:07:08 följande:
    Det säger du till mig för att jag bemött den känslosamma, ska vi säga "attacken" från annat håll i tråden? Nej det är inga starka känslor jag hyser inför butikskedjan Lidl. Jag hyser faktiskt rätt svala känslor för denna butik. Drömmer
    Öh? var ju så jag menade, att bara för någon inte är stormförtjust i en viss sorts affär så betyder det  ju inte att andra måste tycka så också...
  • Wittra
    Ejin skrev 2010-09-16 21:14:44 följande:
    Känner igen dig från en annan lidl diskussion som jag också medverkade i...
    Lika bra att du ger upp.. Vissa har redan bestämt sig för att allt med lidl är tolt skit.. och vad man än säger så tycker dom så som dom har bestämt. så är det bara..

Jag blir också grymt frustrerad. speciellt på detta med personal politiken. men oftast försöker jag låta bli att ta den diskussionen nu mer för man blir bara irriterad...
    Vill folk betala mer än dom måste för sin mat så får dom ju göra de då.. Så kan vi sitta nöjda hemma med våran mat med bra ( ja faktiskt) kvalite och njuta av mer slantar i plånboken..

Kan tillägga att jag har en hel del erfarenhet av minst två större matvarukedjor i detta land och vet att det förekommer en hel del skit i era "fin butiker" som skulle få er att häpna...
    Så alla ICA  och COOP-handlare t.e.x är missnöjda? Eller vad ska denna mening tjäna för syfte? Jag har alltid, eller jag och min sambo har alltid värderat bra mat och alltid varit supernöjda med maten från ICA. Om sedan våra grannar är skitnöjda för de lyckats handla till sådär en hundring mindre är helt ointressant för oss.....vi ser inga problem att betala de priser som finns på ICA. Vi har ICA-kort, samlar poäng och får lite rabattcheckar emellanåt..funkar finfint. 

• Wittra
    Fenna skrev 2010-09-17 10:35:22 följande:
    Varför åker du inte och tittar hur det är på Lidl själv om du vill veta hur det är istället för att starta en tråd?

Jag tycker att det är positivt att folk som jobbar där skriver i tråden, det betyder ju förhoppningsvis att de 1) Trivs och 2) Lyssnar på kunderna.
    Eh? För att jag ville höra hur andra såg på stället. Det var ju er jag frågade och jag kommenterar vad folk skriver...inte så konstigt.
  • Wittra
    Lussekatten87 skrev 2010-09-17 11:21:49 följande:
    Samma här! Brukar få gå hem superarg/irriterad på grund av personalen där!
    De säger mycket sällan hej i kassan,ingen ögonkontakt, man får ofta fel växel tillbaka i vår butik och får själv säga till,ingen ursäkt får man heller! Slappt beteende mm....Skrikandes
    Oj, då är det nog bäst att du undviker affären så du slipper känna så Glad finns ju ingen anledning att gå till en butik som får en att må dåligt eller bli arg..
  • Wittra
    Lussekatten87 skrev 2010-09-17 11:31:38 följande:
    Nej,precis. Jag handlar inte där mer än kanske..2 ggr/år. jag önskar att det var lite trevligare atmosfär där så man kunde gå dit oftare eftersom den ligger så pass nära hemmet.
    Men är det så svårt egentligen? Kanske ni i området kunde lämna förslag till dem? Eftersom det är din närbutik så vore det ju praktiskt och bekvämt om du kunde börja handla mer där. Vad är med atmosfären du saknar eller tycker är fel?

Har ju aldrig handlt på Lidl, när affären var ny här för några år sedan var vi inne och enda jag kommer ihåg var att affären var ganska mycket "lagerlokal" tyckte...kändes med som förvaring för varor än affär..
  • Wittra
    MatsAtari skrev 2010-09-17 14:12:03 följande:
    Är det där hejet något att haka upp sig på tycker du?
    De på Hemköp eller Ica sitter där och säger hej till varenda kund hela dagarna långa.
    Blir det trevligare för dig om arbetsgivaren tvingar personalen tvingas säga hej.
    Betyder ett hej någonting om personen som säger det inte gör det av fri vilja?
    Fel växel har jag aldrig fått själv, men erat Lidl kanske finns i någon lite ort där man inte har haft råd att införskaffa kassa-apparat?
    Klart man hälsar på den kund man ger service.
Svar på tråden Vad tycker ni om Lidl?