Forum Pedagogik - Förälder
Varje medlem är ansvarig för sina inlägg.
  • Waldorfpedagogik - religiös??

    Tor 16 sep 2010 20:18 Läst 4060 gånger Totalt 11 svar
    Lady Gogo
    Visa endast
    Tor 16 sep 2010 20:18

    Nu blir det snabbt skrivet här, för jag är sugen på att rusa till tv'n och glo på idol..

    Men waldorfskolor och pedagogiken verkar alldeles underbar - likaså när det gäller förskolor.
    Det enda är att jag hört att de kan vara lite religiösa av sig? Stämmer det? För jag är ateist och vill INTE sätta mina barn i en skola/förskola där de påverkas av religion.

  • Tor 16 sep 2010 20:36 #1

    Från webbsidan www.waldorf.se - Waldorf i korthet citerar jag detta
    "RELIGIONSUNDERVISNING
    I alla kulturer spelar religionen en stor roll, och i waldorfskolan är den ett viktigt inslag. Med religion förstår vi då en vördnadsfull hållning till livet och världen som kan finnas i alla världsåskådningar och som leder till moraliska konsekvenser. Den religiösa hållning som utmärker waldorfskolan implicerar intresse för och tolerans gentemot olika trosuppfattningar. I denna vida bemärkelse genomsyrar en religiös hållning alla ämnen. Som ämne är religionsundervisningen konfessionsfri men vilar på kristen grund."

  • Tor 16 sep 2010 21:57 #2

    Jag har haft vänner som gått på waldorf, några är nöjda medans andra har haft det jätte svårt att gå där.
    En vän hade bland annat blivit mobbad under en längre period och lärarna vägrade hjälpa henne eftersom de ansåg att "det är sånt som händer när man är barn". Det gick så långt att det blev anmälningar osv osv.
    Men de brydde sig inte ändå, kompisen fick tillslut hoppa av skolan och då hade varenda lärare vänt sig emot henne så hon fick t.om. flytta från staden hon bodde i.

    Men som sagt, finns de som haft de bra också.

  • Lady Gogo
    Visa endast
    Tor 16 sep 2010 22:02 #3

    Hmm så religionen genomsyrar i alla ämnen alltså? Det låter ju INTE bra. Jag kan tycka att det är bra att lära sig om religion, genom att ha det som ett ämne i samhällskunskapen - men that's it. Utöver det vill jag att skolan ska vara neutral. 

  • Lady Gogo
    Visa endast
    Tor 16 sep 2010 22:03 #4

    Det där med mobbning lät  trist, men att det har något med just waldorf i sig och göra tror jag inte. Även vanliga kommunala skolor har extremt mycket mobbning och dålig hantering av detta.

  • Tor 16 sep 2010 22:15 #5

    Ja mobbning kan verkligen hända överallt självklart.
    Men lärarna sade något om att mobbningen kommer gå över med hjälp av att be (i alla fall denna skola sa så).

  • Tor 16 sep 2010 22:28 #6

    Det finns många positiva sidor med Waldorfskolor i mina ögon (vackra miljöer, bra mat, ekologiskt tänkande, handarbete och konst), men tyvärr så har jag negativa erfarenheter av pedagogiken. Personligen så skulle jag aldrig välja en waldorfskola till mina barn.

  • gunpow­der
    Visa endast
    Tor 23 sep 2010 12:49 #7

    Grunden för waldorfpedagogiken utarbetades av antroposofins Steiner  - ett sätt att se på tillvaron som du kanske inte accepterar. Troligtvis arbetar det några antroposofer inom waldorfskolan men derasss läroplan följer i mångt och mycket den vanliga skolan utom att man har stuvat om det det mellan årskurserna . Just när det gäller religionsundervisningen så kan det vara så att det är tom är mindre än i den vanliga skolan. Waldorfp. betonar dock kultur på olika sätt - att lära sig om den mänskliga kulturen genom sagor och legender först, tex olika skapelseberättelser från olika kulturer(religioner).
    Det är troligt att man i Waldorfskolan möter ex.lärare som verkar i en anda att det finns något mer än det rent materiella. Kanske möter du också  andra föräldrar/lärare som bekänner sig till olika religioner och/eller har en större acceptans för den dimensionen av mänskligt levande. Du möter absolut människor som är ateister/agonostiker/helt ointresserade av frågorna "vad" och "varthän" men som gillar läget i Waldorfskolan ändå eftersom den ger ungarna något de inte fått någon annanstans.
    Däremot så är det få Waldorfskolor där man möts av en enhetskultur som omfattar föräldrar, barn och lärare.

  • Tor 23 sep 2010 13:37 #8

    Jag ser inte riktigt vad som är så underbart med pedagogiken. För mig förefaller den att i alldeles för stor utsträckning vila på en icke-vetenskaplig grund med ett fokus på en smula flummiga metoder att ge faktisk inlärning. Många föräldrar har varit förtjusta i att barnen haft så roligt, dansat, satt upp teaterstycken, målat osv men jag har inte mött någon elev som i efterhand känt att hen lärt sig något vettigt, utan tvärtom har de känt att de hindrats från att lära sig sådant som matte i början eftersom Steiner menade att barn inte var redo för det i unga år och att de legat efter när de väl kommit ut i den "riktiga" världen och skall läsa högre studier.

  • Tor 23 sep 2010 14:43 #9
    Pentagram skrev 2010-09-23 13:37:00 följande:

    Jag ser inte riktigt vad som är så underbart med pedagogiken. För mig förefaller den att i alldeles för stor utsträckning vila på en icke-vetenskaplig grund med ett fokus på en smula flummiga metoder att ge faktisk inlärning. Många föräldrar har varit förtjusta i att barnen haft så roligt, dansat, satt upp teaterstycken, målat osv men jag har inte mött någon elev som i efterhand känt att hen lärt sig något vettigt, utan tvärtom har de känt att de hindrats från att lära sig sådant som matte i början eftersom Steiner menade att barn inte var redo för det i unga år och att de legat efter när de väl kommit ut i den "riktiga" världen och skall läsa högre studier.


    Ja, det är nog det värsta. De kan inte se individens behov av stimulans eftersom alla SKA utvecklas efter ett visst mönster - för så säger antroposofin. Jag blev ruskigt understimulerad de år jag gick på Waldorfskola. Att infrågasätta går inte heller - vare sig som elev eller förälder.
  • Tor 23 sep 2010 14:50 #10
    Pentagram skrev 2010-09-23 13:37:00 följande:

    Jag ser inte riktigt vad som är så underbart med pedagogiken. För mig förefaller den att i alldeles för stor utsträckning vila på en icke-vetenskaplig grund med ett fokus på en smula flummiga metoder att ge faktisk inlärning. Många föräldrar har varit förtjusta i att barnen haft så roligt, dansat, satt upp teaterstycken, målat osv men jag har inte mött någon elev som i efterhand känt att hen lärt sig något vettigt, utan tvärtom har de känt att de hindrats från att lära sig sådant som matte i början eftersom Steiner menade att barn inte var redo för det i unga år och att de legat efter när de väl kommit ut i den "riktiga" världen och skall läsa högre studier.


    Jag har träffat människor med liknande erfarenheter av Waldorf, som det du skriver. En nära vän till mig växte upp i Järna med hela familjen involverad i antroposoferna. Han beskriver sin uppväxt som "sektliknande" och mådde rätt så dåligt under en period i äldre tonåren. Kanske kan man inte skylla allt på barndomen, men han hävdar att en del ligger där.
  • Lör 25 sep 2010 19:00 #11

    hoppar in här ;) jag bor i järna, uppvuxen med "antroposofer" gått waldorfskola och jobbar nu oxå på ett läkepedagogiskt hem. hm ja de låter som ja vore antroposof oxå haha dok ser ja mig inte som de.

    jag skulle inte säga att de är religöst med waldorf... min uppfattning iaf, dock finns de dom som är jätte fördjupade och pratar om astralkroppen och använder eurytmi när de talar... ;)
    men jag ser de mer som att man fokuserar på att hela människan ska utvecklas. kroppen ska få utveklas genom lekar, och praktiska saker, kanske mer jordnära. Dessa pastellfärger har med harmoni å göra... eurytmi ska tydligen va bra de med ( nåt ja än idag har mycket svårt för)

    trots att jag slutligen hoppade av så tycker ja de är bra med waldorfskolor, men de passar inte alla!
    hälsa på i en waldorfskola/förskola å känn efter

    MVH

Logga in
Bli medlem
Svara i tråden...

Innehåll