• Turran
    Äldre 16 Sep 22:28
    4662 visningar
    11 svar
    11
    4662

    Waldorfpedagogik - religiös??

    Det finns många positiva sidor med Waldorfskolor i mina ögon (vackra miljöer, bra mat, ekologiskt tänkande, handarbete och konst), men tyvärr så har jag negativa erfarenheter av pedagogiken. Personligen så skulle jag aldrig välja en waldorfskola till mina barn.

  • Turran
    Äldre 23 Sep 14:43
    #9
    Pentagram skrev 2010-09-23 13:37:00 följande:

    Jag ser inte riktigt vad som är så underbart med pedagogiken. För mig förefaller den att i alldeles för stor utsträckning vila på en icke-vetenskaplig grund med ett fokus på en smula flummiga metoder att ge faktisk inlärning. Många föräldrar har varit förtjusta i att barnen haft så roligt, dansat, satt upp teaterstycken, målat osv men jag har inte mött någon elev som i efterhand känt att hen lärt sig något vettigt, utan tvärtom har de känt att de hindrats från att lära sig sådant som matte i början eftersom Steiner menade att barn inte var redo för det i unga år och att de legat efter när de väl kommit ut i den "riktiga" världen och skall läsa högre studier.


    Ja, det är nog det värsta. De kan inte se individens behov av stimulans eftersom alla SKA utvecklas efter ett visst mönster - för så säger antroposofin. Jag blev ruskigt understimulerad de år jag gick på Waldorfskola. Att infrågasätta går inte heller - vare sig som elev eller förälder.
Svar på tråden Waldorfpedagogik - religiös??