• Anonym (Lurad)

    Delad pension för gifta

    Hej!
    Ni förespråkar ju att familjerna själva i stor utrsträckning ska få avgöra vem som är hemma med barnen och att man ska kunna vara hemma längre än själva föräldraledigheten med hjälp av vårdnadsbidrag.

    Jag och mina barns far var överens om att jag skulle ta ett större ansvar för barnen när de var små. Nu när de är 10 och 13 så blir jag dumpad för en annan kvinna. Visst delar vi på allt lagenligt men faktum kvarstår att han under ganska många år arbetat upp en hög lön och därmed följande pension tack vare att jag servat på hemmaplan. Det går ingen nöd på mig eftersom vi varit sparsamma och det finns tillgångar att dela på, men det känns ändå orättvist att hans pension inte ingår i giftorättsgodset.

    Har ni diskuterat något runt detta? Jag kan ju knappast vara den enda människan som valt att sätta barnen framför karriären och låtit min partner göra det motsatta?

  • Svar på tråden Delad pension för gifta
  • Kristdemokraterna

    Hej,

    Vi har uppmärksammat problemet och föreslår att pensionspoäng delas.

    I vår familjepolitiska rapport har vi skrivit om detta. Jag klipper in det stycket:

    För makar och registrerad partner med gemensamma barn som inte fyllt tolv år ska den totala intjänade premiepensionen fördelas lika dem emellan.Dagens kvinnliga ålderspensionärer har i genomsnitt lägre pension än män med ålderspension.Det beror framförallt på att kvinnor i högre utsträckning arbetat deltid och tagit ett större ansvar för omsorgen om barnen.


    I det nya pensionssystemet finns, efter ett kristdemokratiskt initiativ, rätten att tillgodoräkna sig pensionsgrundande belopp för s.k. barnår. Det innebär att upp till fyra år per barn kan räknas som pensionsgrundande.I det nya pensionssystemet finns också möjlighet att årligen överföra den s.k. premiepensionen mellan makar och registrerad partner, efter en aktiv begäran. Syftet är att de på detta sätt ska kunna utjämna pensionerna mellan sig, genom att den med högre intjänad pension kan överföra intjänad premiepension till den med lägre intjänad pension.


    Allt för få känner emellertid till eller utnyttjar denna möjlighet. Vi anser att jämställdhetsskäl talar för att grundregeln för makar och registrerade partner med gemensamma barn bör vara den omvända, d.v.s. att makarnas/registrerade partners totala årligen intjänade premiepension automatiskt delas lika mellan dem så länge de har barn som inte fyllt tolv år. De som önskar frångå denna regel bör istället aktivt begära detta.


    Det kan även finnas anledning att utreda möjligheten att överlåta premiepensionen mellan sammanboende par med gemensamma barn. Den särskilda arbetsgrupp som har till uppgift att vårda pensionsöverenskommelsen bör utreda exakt utformning av förslaget.

    Vänliga hälsningar,

    Kristdemokraterna


  • Anonym (Lurad)

    Tack, då röstade jag rätt även av den anledning!

Svar på tråden Delad pension för gifta