Inlägg från: seccasecca |Visa alla inlägg
  • seccasecca

Downs syndrom - Vi gjorde abort

Jag har själv inte gjort abort på grund av att barnet har DS. Ni som gjort det måste vara otroligt starka, att fatta ett sådant beslut är aldrig lätt kan jag tänka mig. Kramar till er alla! jag själv skulle aldrig klara av att fatta ett sånt beslut men ni är starka och har noga tänkt igenom ert beslut.

Det jag vill säga som suttit och läst lite i tråden ( många tårar har fallit) är att jag gjorde själv ett KUB-test i januari (tror jag det var) och fick 1/627. Vi kände oss trygga i det och framför allt barnmorskans svar på våra frågor. Vi fick en son med Downs syndrom! En chock, besvikelse, jag kände att mitt liv var förstört!!! Nu hade vi turen att få en son utan följdsjukdomar (än så länge, kan dyka upp på vägen). Jag kontaktade hon som gjort testet och ville att hon kollade på bilderna en extra gång för att se om hon kunde se ner tydliga tecken på DS när hon visste om det. Det kunde hon inte, han är en av de 10% som man inte kan hitta på det sättet sa hon då. Då frågade jag om det var så att det är mindre risk för följdsjukdomar om det inte syns på UL. Ja sa hon då, hjärtfel och annat som syns på UL är eliminerade då.

Detta var lite OT! Jag har dock full förståelse för er som fattat ert beslut. Dock vet jag inte vad jag skulle gjort om jag vetat det jag vet idag.

Kram till er alla, jag har själv haft minst tre missfall så jag förstår hur stor er sorg är. Vi fick kämpa tre år innan vi blev gravida och fick behålla vårt efterlängtade syskon till vår dotter.

• seccasecca

Som sagt jag vet inte vad jag skulle gjort om jag fått reda på det när jag var gravid. Men nu när jag vet hur det är skulle jag inte gjort abort. Vår son hade en nackspalt på 1,6,okej alltså. en underbart go liten kille som ger oss mycket glädje varje dag.

Jag har diskuterat detta i andra trådar och då varit mer negativt inställd till att välja bort barn med DS men omvärderat nu efteråt. Det är upp till var och en, jag accepterar era beslut!

Vi har omvärderat livet och tar endag i taget.

Kram till er alla!!

• seccasecca

Jag kan säga att vi nog inte riktigt visste vad vi bestämt oss för om det visat sig i graviditeten att barnet hade DS. Med facit i hand skulle jag aldrig gjort nåt test överhuvudtaget men det är jag det och ingen annan.

Jag har ingen blogg men har haft funderingar på det. Det finns en mamma som har Max med DS som har en fantastisk blogg. Sök på Downs syndrom och bloggar, sök även på Max så hittar ni den (ni som vill veta mer om hur vardagen är för familjer med barn med DS).

Svar på tråden Downs syndrom - Vi gjorde abort