• TuvaLi1

För högt TSH - behöver info!

Hej!

Mitt TSH låg på 3,9 för två veckor sedan. Då sa de att de var inom referensramarna, men sedan ringde de upp igen och nog ville att jag skulle ta om provet, då det fått lite andra direktiv. Särskilt om man vill bli gravid. Då ska man helst ligga på under 2,5? Varför? Är det svårare att bli gravid? Kan det skada barnet om man blir gravid?
    Jag ska i alla fall ta om provet nu och undrar om det är känsligt? Kan jag få lägre värden denna gången?
    "Får" man bli gravid under tiden man har högt TSH? Om jag får Levaxin, kan jag samtidigt få Pergotime?
    Men är inte TSH beroende av några andra hormoner också? Typ T4 T3? ingen aning om vad det är....Fick inga värden på det.
    Behöver info!!! Ni som haft högt TSH hur hardet gått för er?

• Svar på tråden För högt TSH - behöver info!
  • turlid70

När TSH ligger högt ligger T4 lågt, levaxin justerar dessa båda, ligger de fel är det dålig ämnesomsättning du har och då är det risken för misslyckad graviditet ganska stor, men kanske påverkar inte chansen att bli gravid. Du kan nog få sämre effekt av levaxin om du käkar pergotime, levaxin är känslig för många andra mediciner också.

• helenvaupptaget

Hej, när man vill bli gravid ska man helst ligga under 1.5!
    TSH höjs när ens kropp inte klarar av att göra tillräckligt med T4.
    Man kan säga att TSH är som en signal som säger till kroppen att man ska göra mer T4!

Om du blir gravid och du ligger på 3.9 SOM ÄR FÖR HÖGT (även om du inte ska bli gravid, då man ska ligga under 3.5 vid diagnos tillfället och sedan ska man ligga under 2.5 när man resan fått diagnosen. Ju lägre desto bättre) så blir du gravid kommer behovet av T4 ökas, och du har redan lite svårt att fixa detta för du har hähga signaler (TSH) som ber om mer T4!

Men när man går igenom en horminell förändring så krävs mer T4, och hormonet är livsviktigt i din kropps alla organ samt i skapandet av ditt barns SOM FÅR ALLT IFRÅN DIG  tills ca 2 dagar efter förlossningen!

Så du ska ligga under 1.5, länge innan du planerar barn!

OM man inte gör det så får inte fostret allt de livsviktiga hormon den behöver för att få en bra start!
    Ju högre TSH värde desto sämre blir det för barnet!

Jag låg på 32 när jag var gravid, som lägst var det 18 tror jag!

Min son går igenom en autism utredning nu för han är sen i hela sin utveckling, hans hälsa har varit katastrof och vi har vart inskriva på sjukhuset veckovis! Han slutar andas ibland, i flera minuter och blir helt svartblå! Han slutde göra trombocyter och riskerade att dö osv! Det har vart en mycket jobbig resa, när man pratar om hälsan just!

Vi vet inte om detta beror på just att han inte fick tillräckligt med T4 ifrån mig! MEN det finns en risk att det är därför.

Mitt SF mått (livmoderstrl) slutade växa och jag fick under min grav gå på massa extra koller, jag var mycket sjuk och allt var ganska nära på att gå mycket dåligt! Det slutade lyckligtoch jag hade en dröm förlossning! Men hela grav var jobbig! Min son växte dåligt för jag kunde inte förse han med tillrcäklig med näring tydligen osv..!

• Vilvarin

Vill man bli gravid ska man ligga under 2,0 (gärna ner mot 1,0) samma sak när man är gravid. Ett högt värde ger risk för missfall, tillväxthämning och CNS-störningar hos barnet (förståndshandikapp bl.a.). Det är inte rekommenderat att försöka bli gravid när man inte har bra värden. Och visst vill man väl helst få ett friskt barn så att det är värt att vänta medan man hittar sin Levaxindos..?
    Vem vet, får du ordning på dit TSH kanske du inte ens behöver pergotime.

TSH står för TyreoideaStimulerandeHormon, och är det hormon som styr hur mycket T3 och T4 som bildas. Dom är på det sättet "beroende" av varandra men det är TSH-värdet man följer i första hand.

Om du ska ta om provet kan du be att dom tar TPO antikroppar samtidigt.

Jag äter själv Levaxin pga att man hittade TSH på 3,5 när jag var i v 12. Har två missfall bakom mig som möjligt kan vara pga att jag hade för höga värden.. Jag har fått lämna prover var 5:e vecka och justerat upp dosen så att jag först nu i v 34 ligger på 1,4 som jag själv känner mig nöjd med.

Lycka till!

• helenvaupptaget
    Vilvarin skrev 2010-09-18 14:40:39 följande:
    Vill man bli gravid ska man ligga under 2,0 (gärna ner mot 1,0) samma sak när man är gravid. Ett högt värde ger risk för missfall, tillväxthämning och CNS-störningar hos barnet (förståndshandikapp bl.a.). Det är inte rekommenderat att försöka bli gravid när man inte har bra värden. Och visst vill man väl helst få ett friskt barn så att det är värt att vänta medan man hittar sin Levaxindos..?
    Vem vet, får du ordning på dit TSH kanske du inte ens behöver pergotime.

TSH står för TyreoideaStimulerandeHormon, och är det hormon som styr hur mycket T3 och T4 som bildas. Dom är på det sättet "beroende" av varandra men det är TSH-värdet man följer i första hand.

Om du ska ta om provet kan du be att dom tar TPO antikroppar samtidigt.

Jag äter själv Levaxin pga att man hittade TSH på 3,5 när jag var i v 12. Har två missfall bakom mig som möjligt kan vara pga att jag hade för höga värden.. Jag har fått lämna prover var 5:e vecka och justerat upp dosen så att jag först nu i v 34 ligger på 1,4 som jag själv känner mig nöjd med.

Lycka till!
    Du verkar kunnig:
    Min son går igenom en autsim utredning nu för hans sena utveckling samt "beteende". Jag låg mellan 18 och 32 i TSH under hela min grav. Han har även varit väldigt sjuk, slutat andas och haft massiva feberkramper som varar i 20 minuter. Han slutade göra trombocyter och riskerade att dö vid minsta fall en period osv. Kan detta ge sådana symtom hos barnet?
  • Suwe

Vi försökte bli gravida i nästan 2 år utan resultat. Fick komma till reproduktionscentrum och ta en massa prover och mitt visade precis som ditt lite för höjt tsh, tror det låg på 4,29 då. Efter medicinering så fick vi ner det och jag mådde SÅ HIMLA mycket bättre. Hade själv inte förstått att min trötthet berodde på en sjukdom, men så var det och även våran barnlöshet. Det var inte förrän mitt tsh låg under 2,0 som jag lyckades bli gravid, det tog sju månader till.
    Nu har vi två små killar, nästa kom direkt då vi ville. Är helt övertygad om att tsh för min del måste ligga under två för att jag ska bli gravid. Om man skulle bli gravid då tsh ligger för högt finns det viss risk för skador, men min läkare sa att strax över fyra ändå inte är så högt att det medför risker för barnet det ska isåfall vara ännu högre. Iofs tror jag själv att det är individuellt, för mig är fyra alldeles för högt, jag kan inte bli gravid och mår inte alls bra medan andra inte alls känner några symptom då.

Tror knappast att de ger pergotime innan du fått resultat av levaxinet. Det löser sig för många så fort man får ner värdet.

T4 och T3 tittar de också på, men jag har dålig koll på det. Jag läste mycket i en tråd för alla med sköldkörtelsjukdomar då jag hade problemen. I den tråden finns många som är duktiga på det här. Finns också en sida som jag tror heter www.thyroid.se där man kan få många svar.

Lycka till!!

• TuvaLi1

Men jag har absolut inga symtom! Jag mår bra och känner mig precis som vanligt!

Kan TSH ändras vid omprov trots att jag inte äter medicin? "Förbjuder" gyn att försöka bli gravid om man har högt TSH?
    Så man får alltså pergo samtidigt som man behandlas för TSH?

• helenvaupptaget
    TuvaLi1 skrev 2010-09-18 14:47:00 följande:

Men jag har absolut inga symtom! Jag mår bra och känner mig precis som vanligt!

Kan TSH ändras vid omprov trots att jag inte äter medicin? "Förbjuder" gyn att försöka bli gravid om man har högt TSH?
    Så man får alltså pergo samtidigt som man behandlas för TSH?

Nej dom förbjuder inte. Men barnet riskerar att ta skada eller dö!
    alla kvinnor får inte symtom på sjukdommen!
  • TuvaLi1
    helenvaupptaget skrev 2010-09-18 14:48:30 följande:
    Nej dom förbjuder inte. Men barnet riskerar att ta skada eller dö!
    alla kvinnor får inte symtom på sjukdommen!
    Men jag ligger ju inom referensvärdena 0,4-4,0! Hur många kollar sin sköldkörtel innan de blir gravida? Inte många om de inta har problem kan jag tänka.... Då borde det ju upplysas att alla som planerar graviditet ska
    kolla sina värden!?
    Ingen som vet om TSH kan svänga och att jag kan få ett bättre värde vid omprov?
  • helenvaupptaget
    TuvaLi1 skrev 2010-09-18 14:54:10 följande:
    Men jag ligger ju inom referensvärdena 0,4-4,0! Hur många kollar sin sköldkörtel innan de blir gravida? Inte många om de inta har problem kan jag tänka.... Då borde det ju upplysas att alla som planerar graviditet ska
    kolla sina värden!?
    Det har kommit ett förslag att man ska kolla alla i vecka 8 eller 9!
    Hursom helst så är referensvärdena ändrade.
    Det ska ligga mellan 0.2 och 3.5 OM MAN INTE SKA SKAFFA BARN!
    Annars är det denna referensmall som gäller 0.2 och 1.5 om man har diganosen ställd annars 0.2 och 2.5

MEN DU HADE 3.9, vilket gör att du som icke gravid har hypothyreos.
    Då ska du följa den mallen som alla med lågämnesomsättning ska följa (0.2 till 1.5)
  • helenvaupptaget
    TuvaLi1 skrev 2010-09-18 14:54:10 följande:
    kolla sina värden!?
    men dte är din kropp och ditt foster det finns ingen som tvingar dig att se till att ni får den dos av de livsviktiga hormonet som behövs! vill du skita i detta så får du ju göra det!
Svar på tråden För högt TSH - behöver info!